Novosti
KATASTROFA ZA BUDUĆNOST ZEMLJE

Ne radi i ne obrazuje se 150 tisuća mladih
Objavljeno 7. studenog, 2016.
Gore od Hrvatske još su samo Grčka, Bugarska i Rumunjska

U posljednjih osam godina populacija mladih u Hrvatskoj se smanjila za 15,3 posto. U isto vrijeme, broj zaposlenih se smanjio za 33,7 posto, dok se broj osoba u NEET statusu (niti rade, niti se obrazuju) povećao za 17,8 posto. To znači 135.827 manje mladih i 121.832 manje radnih mjesta za mlade u samo osam godina, pokazuje istraživanje Mreže mladih Hrvatske u kojem uspoređuju stanje 2007. i 2015. godine.

- Prema Eurostatu, u Hrvatskoj u 2015. godini bilo 20.1 % mladih u NEET statusu, što nas je dovelo na peto mjesto u Europi. Najviše je takvih osoba u Italiji, a gore od Hrvatske još su samo Grčka, Bugarska i Rumunjska. Za usporedbu, 2007. godine Hrvatska je imala nešto niži udjel NEET osoba u populaciji (14.5 %) te je time zauzimala visoko šesto mjesto na listi država po udjelu NEET osoba u populaciji mladih.

Utjecaj krize

Analizirajući ove podatke lako se može doći do zaključka kako je kriza utjecala na položaj mladih na tržištu rada, premda taj utjecaj i nije pretjerano značajan, jer se radi o svega pet do šest posto razlike u nezaposlenosti te smo više-manje zadržali svoj položaj u odnosu na druge europske države. U sklopu ovog kvartalnog izvještaja cilj nam je bio pokazati koliko se već loša situacija za mlade u Hrvatskoj zapravo značajno pogoršala. Ako pogledamo trenutačne karakteristike mladih, u Hrvatskoj je prema Eurostatu najviši postotak mladih uključen u odgojno-obrazovni sustav (44,3 %); njih 32,1 % je zaposleno, 3,4 % ih je zaposleno i osposobljava se na radnom mjestu, dok 20,1 posto mladih nije zaposleno, nije u obrazovnom sustavu i nije na osposobljavanju (NEET). Ako te podatke usporedimo s onima iz 2007. godine, vidimo nekoliko promjena. Prvo, u Hrvatskoj je nešto viši udjel mladih uključen u odgojno-obrazovni sustav: narastao s 41 % na 44,3%. Drugo, udjel osoba u NEET statusu povećao se s 14,5 % na 20,1 posto, dok se u isto vrijeme udjel zaposlenih smanjio s 41 % na 32,1 posto. Udjel onih koji su uključeni u učenje na radnom mjestu nije se promijenio, ističu u Mreži mladih Hrvatske.

Ovi podaci samo su jedan dio priče, dok je za drugi važno promotriti kretanje populacije mladih.

Sve ih je manje

Državni zavod za statistiku procjenjuje kako je sredinom 2015. godine u Hrvatskoj bilo 745.942 mladih osoba (15-29 godina). Isti izvor procjenjuje kako je 2007. godine bilo 881.169 mladih, što znači da se u razdoblju od osam godina populacija mladih smanjila za 135.827 osoba. U postotcima to znači: populacija mladih danas je brojčano manja za 15,3 posto u odnosu na 2007. godinu.

- Ovi podaci upozoravaju na ponešto drugačije trendove u odnosu na udjele koje smo ranije prezentirali. Naime, ovdje možemo vidjeti kako zapravo dolazi do smanjenja broja osoba koje se nalaze u odgojno-obrazovnom sustavu i to sa 361.279 na 330.452. U promatranom razdoblju, više od 30 tisuća osoba manje nalazi se u odgojno-obrazovnom sustavu, točnije radi se o smanjenju od 8,5 %. Broj zaposlenih također se srozao, i to sa 361.279 na 239.447. Razlika je nevjerojatnih 121.832, tj. smanjenje od 33,7 posto. Nažalost, i broj osoba koje su uključene u neki oblik učenja na radnom mjestu se smanjio i to za 5479. Danas je čak 17,8 % manje osoba uključeno nego 2007. godine. Na kraju možemo iščitati kako se broj osoba koje se nalaze u NEET statusu povećao sa 127.770 na 149.934 što predstavlja povećanje od 17.8 posto, upozoravaju u MMH-u.

Eduard SOUDIL
PREDNOSTI ZAPOŠLJAVANJA MLADIH

1) DOTOK SVJEŽINE I NOVIH IDEJA U TVRTKU

Mladi obično donose nove i drugačije perspektive. Ako su dobili priliku za svoj prvi posao, svakako će biti puni entuzijazma i motivacije.

2) DOBRO SE SNALAZE U TEHNOLOŠKIM DOSTIGNUĆIMA

Potpuno neovisno o radnom iskustvu, mladi unose tehnološke novine i s lakoćom se nose s brzim promjenama tehnologije. Kako poslovni svijet uglavnom želi učiniti više sa što manje alata, bolje razumijevanje tehnologije ključ je napretka.

3) JASNO RAZUMIJU NOVE MARKETINŠKE METODE I KOMUNIKACIJU

Mladi pomažu kompanijama da usvoje nove načine komuniciranja, marketinga i organiziranja. Lakše i češće komuniciraju putem weba i društvenih mreža. S lakoćom prate trendove, a istovremeno iz perspektive kupca mogu reći kakav pristup 'pali' na njihovoj generaciji, i što je to što ih privlači određenom proizvodu.

4) TVRTKA OSTAJE MLADIMA

Ulaganje u mlade zaposlenike nije bacanje novca, posebno ako razvijate njihove meke vještine i dugoročno ih pripremate za voditeljske pozicije.

5) ODLIČNI SU TIMSKI RADNICI

Većina mladih želi raditi u timu. Navikli su se na grupni rad u školskim projektima, svjesni su važnosti networkinga zbog Facebooka, blogova i YouTubea, a rad u timu znači veće šanse za uspjeh kod poslovnih klijenata.

GARANCIJA ZA MLADE NIJE DOVOLJNA

Inicijativa EU-a Garancija za mlade nije učinila dovoljno kako bi se mladima u Europi olakšalo zapošljavanje, pokazuje novi izvještaj Europske konfederacije sindikata (ETUC), čiji je i Savez samostalnih sindikata Hrvatske član. Odbor mladih ETUC-a poziva na veće investicije i odlučnost poslodavaca i nacionalnih vlada. “ETUC je uvijek podržavao Garanciju za mlade – smjernice za zapošljavanje ili osposobljavanje u roku od četiri mjeseca nakon završetka školovanja ili nezaposlenosti – no rezultati koji su do sada ostvareni su razočaravajući” - kazao je Tom Vrijens, predsjednik ETUC-ovog Odbora mladih. Unatoč određenom napretku, stopa nezaposlenosti među mladima i dalje je 19 posto u čitavoj EU, sa čak do 50 posto u nekim državama članicama.