Magazin
REPORTAŽA OSJEČANIN U SREDNJOJ AMERICI - SURFANJE PO BISERNOJ OGRLICI (III.):

U pratnji plavuše preživiš i vulkan i potres!
Objavljeno 15. listopada, 2016.
JOŠ MALO U MEKSIČKOM SAN CRISTOBALU, PA ONDA ČUDNOVATE ZGODE U GVATEMALI...

Vezani članci

OSJEČANIN U SREDNJOJ AMERICI - SURFANJE PO BISERNOJ OGRLICI (I.):

Duhovi Maja još žive u kukuruzištima Yucatana!

OSJEČANIN U SREDNJOJ AMERICI - SURFANJE PO BISERNOJ OGRLICI (II.):

S pernatom zmijom na vrućoj čokoladi

Priča se zahuktava. Srednja Amerika, napose Meksiko i Gvatemala, našeg se osječkog pustolova dojmila mnogo čime, a o svemu tome, njegovim riječima i fotografijama, svjedočimo i u ovom, trećem, nastavku njegovih reportaža.

Krenimo daklem otamo gdje smo prošli put stali: Obilazimo obližnje indijansko selo Zinancantan, lijepog ali prljavog trga, s prodavačima voća na njegovim rubovima i bijelo-zelenom crkvom iz 16. stoljeća na jednom njegovu kraju. Susrećemo se s okupljenim mještanima, glazbom, petardama - nekakva procesija - katolici su, ali su u katoličanstvo utkali mnogo običaja i vjerovanja svojih predaka. Brojni policajci s dugim cijevima i štitovima okružuju šire područje trga, kažu da su stanovnici Indijanci pomalo nervozni jer im je nedavno ubijen nekakav njihov velikodostojnik, uokolo šeću i privatni “zaštitari” - neka vrsta privatne indijanske policije, preporučuju nam što manje fotografiranja, a i to što diskretnije.

UPAD U GVATEMALU

Kako mjesto i ne pršti od ljepote, a i duge cijevi policije nisu baš preporuka za opuštajuću šetnju, veselimo se povratku u San Cristobal i večeri koju ćemo provesti u jednom od najposjećenijih barova grada (“Revolucion”). U baru svira živa glazba, tri benda su se već izmijenila, ali ozračje je nekako neveselo, otužno, gosti sjede za svojim stolom ili stoje za šankom i piju, bar je pun stranaca, ali nešto nedostaje. I onda se ukazala - ona! Ovdje ćemo je zvati Petra, djevojka od 30 godina, vitka plavuša, vedra, vesela pričalica, otkačena, što bismo mi rekli, članica naše skupine. Puno sam putovao, družio se sa svakakvim ljudima, ali ovakvo stvorenje još nisam upoznao - toliko životne energije i pozitivne vibre nisam imao prigodu vidjeti. Istog trenutka kada je počela plesati - odjednom su gotovo svi proplesali, propjevali, smijeh i veselje do kasno u noć. Od tog trenutka pa do kraja putovanja jednostavno sam je obožavao, uljepšala mi je svaki trenutak koji sam proveo s njom, ostavila poseban pečat na mom doživljaju ovog putovanja i hvala joj na tome!

Ujutro, neki mamurni i nenaspavani, neki samo nenaspavani, kao ja, krećemo na desetosatno putovanje iznajmljenim minibusom - odredište Panajachel u Gvatemali. Prelazak granice dosad nedoživljen, vodič uzima putovnice i obavlja granične formalnosti, a mi pješice prelazimo granicu, mijenjamo dolare kod uličnih švercera u kvecale (gvatemalska valuta, 100 američkih dolara - 740 kvecala, lako za računati, omjer gotovo 1:1), tek toliko da imamo za najnužnije, tovarimo stvari u minibus i nastavljamo dalje.

U predvečerje smo u hotelu, kratak odmor pa u banku kako bismo povoljnije promijenili dolare za putovanje Gvatemalom. I odjednom problem - Slovenci ne mogu mijenjati novac, a u grupi je samo nas dvoje Hrvata - koji možemo promijeniti po 400 dolara tjedno!

Što sad?

Švercera nema. Uzimam od Slovenaca do mene dopuštenih 400 dolara, a za dalje ćemo vidjeti. Treba platiti hotel, ulaznice, jesti, a i popiti koju tu i tamo. U Antigvi neki podižu novac s ATM bankomata, ostalima mijenjam ja. Riješeno. A u čemu je bio problem, ni danas nam nije jasno!

Panajachel je mjesto u Gvatemali smješteno uz jezero Atitlan, na nekih 1600 metara nadmorske visine, s oko 20.000 stanovnika. Bilo je 60-ih godina omiljeno sastajalište hipija, udaljeno od Guatemala Cityja nekih 120 km i nekih 50 km od Antigve. Jezero Atitlan je jezero u Gvatemalskom gorju, koje je pak dio planinskog lanca Sierra Madre, i najdublje je jezero Srednje Amerike (maks. 350 metara), površine oko 130 km2, okruženo trima vulkanima, nastalo vulkanskim aktivnostima (kaldera) prije gotovo 85.000 godina.

SAMO MALO SKRENEŠ...

Istraživač i prirodnjak Alexander von Humboldt (Humboltova morska struja nazvana je po njemu) nazvao ga je najljepšim jezerom svijeta, što još jednom dokazuje da je ljepota u očima onog koji gleda! Jezero jest lijepo, plovidba njime još ljepša, okruženje također, ali da je najljepše na svijetu - e pa nije! U to smo se uvjerili već sljedećeg dana ploveći njime priuštivši sebi i lagani treking obalom, odakle smo s visine imali pogled na jezero, vulkane i brojne brodice.

A na tom trekingu izgubio sam svoju skupinu, ne ona mene, već ja nju, a za to je već potreban poseban dar!

Ko'g vraga sam radio - ne znam, ali odjednom skupinu niti vidim niti čujem, a nalazim se na raskrižju - hoću li nastaviti ravno ili skrenuti lijevo. (Znate ono: Kako stići u Vrapče? Samo malo skreneš!)

Tako se i ja odlučih na skretanje, prema jezeru, pa ću ih negdje valjda naći, a na obali brodica kao u ovoj priči - nema im broja, a sve iste ili slične. Kako sam prepoznao voditelja naše brodice, ni danas mi nije jasno. Sjedim, pušim, stižu moji Slovenci:

- Pa gdje si ti nestao?

- Ma nije mi se dalo više hodati!

Plovimo dalje. Uplovljavamo u prekrasan “Zaljev tišine”. Voditelj brodice gasi motor i svi šutimo nekih pet minuta. Hajde, ja sam nekako, istina, teško, izdržao, ali kako je to uspjelo Petri - e to spada u rubriku “vjerovali ili ne”!

Obilazimo još neka indijanska sela na obali, mirna, snena, šarmantna, pa natrag u grad, pakiranje i odlazak u Antigvu!

ZEMLJA SE TRESE

Antigva (Antigua Quatemala punim imenom) gradić je u središnjem visočju Gvatemale poznat po izuzetno dobro očuvanoj staroj jezgri (zapravo je gotovo cijeli gradić stara jezgra), građenoj pod utjecajem španjolskog baroka, a osobito po znatnom broju ruševina kolonijalnih crkava. Naime, Antigva, kao uostalom i cijela Gvatemala, smještena je na izuzetno trusnom području, tako da su brojni potresi i erupcije vulkana u povijesti nanosili veliku štetu cijeloj zemlji, pa tako i Antigvi. Naravno da je takav biser kolonijalne arhitekture na UNESCO-ovoj listi zaštićene svjetske baštine.

Antigva je najviše stanovnika imala u 18. stoljećau(nekih 60.000), a krajem istog stoljeća ogroman broj stanovnika napustio je grad te je Antigva do kasnog 20. stoljeća životarila s nekih 10.000 stanovnika, od kada je broj stanovnika narastao na današnjih 35.000.

Antigva Guatemala (znači: Stara Gvatemala) bila je treći glavni grad Gvatemale, a više od 200 godina (16. - 18. st.) bila je sjedište vojnog guvernera španjolske kolonije Gvatemala, velikog područja koje je obuhvaćalo gotovo cijelu današnju Srednju Ameriku i najjužniju meksičku državu Chiapas.

Inače, Meksiko geografi smještaju u Sjevernu Ameriku!

Sutra nastavljamo dalje. Na redu su Flores i ruševine Tikala...

Priredio: Darko JERKOVIĆ
POD VULKANOM
Srušene crkve nakon potresa i erupcija nitko više ne obnavlja

Glavni izvor prihoda Antigve je turizam i uzgoj kave, a bitnu stavku u prihodima donose i škole španjolskog jezika, jer je Antigva poznata kao centar za studij španjolskog jezika za studente iz Europe, Azije i Sjeverne Amerike. Lijep je to, izuzetno šarmantan gradić, šareno obojenih kuća, reprezentativnih građevina - palača, crkvi, sve građeno u kolonijalnom stilu španjolskog baroka, ulica s kaldrmom, a gradu dodatnu ljepotu daju i vulkani u neposrednoj blizini, toliko, uz potrese, razorni u povijesti, a aktivni i danas. Postoji cijela lista potresa i eurpcija vulkana tijekom 16., 17., 18. i 19. st. Uvijek možete vidjeti njihovu aktivnost u obliku oblaka pepela iz bar jednog od njih. Upravo ti potresi i erupcije vulkana razlog su postojanja velikog broja ruševina crkava, koje nakon katastrofa nisu obnovljane. Od takvih je najpoznatija ruševina crkve El Carmen, kojoj ni razorenost ne smanjuje ljepotu i monumentalnost.

SRAMOTA U BUTIKU
Kupovanje haljine za prijateljicu pretvorilo su u transvestiju

Budući da je grad Antigva okružen vulkanima, cijela moja skupina odlučuje se uspeti na jedan od njih - Pacaya. Ja sam drukčijeg mišljenja - ostat ću u gradu, na miru ga razgledati, promijeniti dolare i obaviti kupnju obećanih darova, sjediti u Central Parku i u sjeni drveća (temperature su debelo iznad 30 stupnjeva) promatrati život pred svojim očima. Zbog ograničenosti vremenom nešto moramo propustiti. Ocijenio sam da je zbog osobnog gušta bolje propustiti vulkan! I tako, u miru tražim haljinu koju sam obećao s ovog putovanja donijeti prijateljici. Zadatak nije nimalo lak jer je dotična dama poprilično namćorasta, a obećanje je obećanje! Ulazim u jedan butik, unutra vlasnica i prodavačica, obje punije građe, a ni njihova visina nije ona koja mi treba. Nema mi druge nego haljinu pred ogledalom prisloniti uz sebe, kao posljednji transvestit, praćen čudnim pogledima one dvije. Sva moja kasnija uvjeravanja i objašanjavanja da haljina nije za mene, nego za prijateljicu nisu ih uspjela razuvjeriti! Hoće li prijateljica cijeniti moju pretrpljenu sramotu - naravno da neće, što je malo sramote u dalekom i nepoznatom svijetu. Plaćam i brzo odlazim do nedalekog Central Parka da na klupi u sjeni velikog drveta fikusa nastavim tamo gdje sam stao - lijeno lapinjati promatrajući golubove i guzate Gvatemalke!

Antigva je biser španjolske kolonijalne arhitekture i nalazi se na UNESCO-ovoj listi zaštićene svjetske baštine...

Panajachel u Gvatemali smješten je uz jezero Atitlan. Tu je 60-ih godina bilo omiljeno sastajalište hipija...

Gvatemalsko gorje dio je planinskog lanca Sierra Madre, a njemu pripadni Atitlan najdublje je jezero Srednje Amerike...