Magazin
TEMA TJEDNA: NOVA IZBJEGLIČKA KRIZA (I.)

Prijetnja s istoka i sa zapada:
Prijeti li nam novi
masovni izbjeglički val?
Objavljeno 8. listopada, 2016.
JE LI I KOLIKO NEUSPIO MAĐARSKI REFERENDUM ZAKOMPLICIRAO SITUACIJU. U KAKVOM JE SADA POLOŽAJU HRVATSKA?

Dva su faktora ključna kad se analizira situacija u kojoj se zatekla Republika Hrvatska (a nije jedina) glede iznova aktualne migrantske (izbjegličke) krize, o kojoj sad Unija, ponesena neuspjehom Orbanovog referenduma, po svom starom običaju nesuvislo teoretizira umjesto da konačno ponudi efikasno i svima prihvatljivo konačno riješenje krize.

Kao prvo, u širim europskim razmjerima, glavni je krivac kaotičnog stanja stvari dvojbeni Dublinski sporazum, a onda, što se tiče RH, i prethodna Milanovićava vlada. To su činjenice koje se ne smiju gurati pod tepih.

Dakle, kad smo kod Dublinskog sporazuma, on se i u nekoliko svojih varijanti, ovisno tko ga i kako tumači, danas doima ni živ ni mrtav, odnosno, malo je polumrtav, pa onda malo poluživ. Prema uredbi Dublinskog sporazuma (tzv. Dublin 3), svaki je azilant odgovornost one države u koju prvi put stupi na tlo EU-a i ona ga mora registrirati. Dublinski sporazum predviđa raspodjelu azilanata po državama EU-a na osnovi kapaciteta svake države (BDP, broj stanovnika i slično), a kao prioritet navodilo se spajanje obitelji. Konkretno, ako je otac u Švedskoj, i ostatak obitelji automatski bi bio poslan u tu državu. Druga opcija predviđala je uvođenje “sigurnosne kočnice” - u slučaju da broj azilanata premaši kapacitete države, ona bi u svakom trenu mogla aktivirati tu opciju i zatvoriti se za azilante. No, kad je migrantska kriza prošle godine eskalirala, Dublinski sporazum počeo je odumirati, jer je postalo jasno da se u situaciji kad su stotine tisuća izbjeglica iz Sirije, Iraka, Libije, Afganistana... prolazile kroz Srbiju, RH i Mađarsku (dok nije zatvorila granicu), taj sporazum ne može provesti. Situaciju s primjenom Dublina komplicirala je i činjenica da je Grčka od 2011. izuzeta iz sporazuma. Zna se i zašto - zemlja je bila pred bankrotom.

Ali, da stvar bude još gora, Dublinski sporazum opstoji i danas, poput živog mrtavca, unatoč izjavi Angele Merkel koja je u listopadu prošle godine u Europskom parlamentu kazala: “Dublinski sporazum je zastario”. Jest, tada Njemačka nikoga nije vraćala natrag, ali je kasnije, od ove godine, vlada u Berlinu reterirala i u pokušaju da u čitavom postupku uvede red, vratila ponovno mogućnost da se Dublinski sporazum primjenjuje.

A to, ponovimo, konkretno znači - zahtjev za azilom tražitelj podnosi u onoj zemlji EU-a u koju je prvu ušao. Ako to učini u nekoj drugoj članici EU-a, ona ga ima pravo odbiti i vratiti u zemlju u kojoj je najprije stupio na teritorij EU-a. Dakle, pozivajući se na kakav-takav, ali ipak još ne i mrtav Dublinski sporazum, potencijalna je opasnost da se migratni kojima nije odobren azil u Njemačkoj, Austriji, Švedskoj..., sad mogu vratiti natrag u Hrvatsku jer, ponovimo, zahtjev za azilom tražitelj podnosi u onoj zemlji EU-a u koju je prvu ušao. A više od 700 tisuća takvih prošle je godine ušlo u Hrvatsku koja je na migrantskom putu tada bila prva zemlja članica EU-a, premda ih je malo i uredno registrirano!

Inače, a i to valja naglasiti, prošle godine Milanović je Hrvatsku, otvarajući potpuno i neselektivno granicu za nesmetani ulazak migranata, doveo u katastrofalnu poziciju jedinog kandidata za tzv. hot-spot, sabirni centar u kojemu će Europa držati migrante dok ne vidi što će s njima. Srećom, to se nije ostvarilo. Prema riječima Goranke Lalić Novak, docentice na Katedri za upravnu znanost Pravnog fakulteta u Zagrebu, koja je kao pravnica radila s azilantima i doktorirala na temu azila, Hrvatska je praktično jedina zemlja u koju se migranti koje Europa ne želi mogu vraćati.

To pak znači da bi u idućih nekoliko mjeseci u Hrvatsku moglo biti vraćeno više oko 3500 migranata, sukladno Dublinskom sporazumu. Članice iz središta EU-a odgovornost za azilante prebacuju na države na vanjskim granicama poput RH, upozorava Julija Kranjec iz Centra za mirovne studije u Zagrebu.

PRIJETI NOVI VAL

Osim toga, problem je kad su u pitanju azilanti i hrvatski Zakon o azilu. On je donesen 2003., a stupio je na snagu 2004. godine. Stručnjaci pronalaze mnogo zamjerki na taj Zakon. Njime se kao prvo utvrđuje institut azila - ali ni to nije precizirano, jer se više govori o institutu privremene zaštite, a manjkav je i po pitanju postupovnih odredbi glede prava na azil. Doduše, tražiteljima azila jamči se pošteni postupak, ali ni to nije pojašnjeno, jer Zakon primjerice ne sadrži precizne odredbe o saslušanju tražitelja azila.

A što se kvota tiče, dogovor da primimo 1600 izbjeglica i nije neka drama, no opasnost dolazi iz netom spomenute izvjesne mogućnosti da u RH nahrupi ne 1600, nego više tisuća povratnika migranata, ako im azil odbiju zemlje u kojima su sada i vrate ih na startnu poziciju u RH kao prvu članicu EU-a na tadašnjoj migrantskoj (balkanskoj) trasi, bez obzira na to što ih je tada bilo malo registriranih, jer neprecizni Dublinski sporazum dopušta i takvo tumačenje. Da stanje bude još gore, izvjesna je i opasnost da se tzv. baklanska ruta obnovi, da iz Turske krene novi val migranata prema Srbiji, a onda i prema Hrvatskoj, što bi još dramatičnije zakompliciralo ionako dramatično stanje i generiralo totalni kaos. Nimalo utješno nije ni trenutačno stanje u Srbiji, jer nekoliko je tisuća migranata, naivno vjerujući da će nakon neuspjelog referenduma Mađarska otvoriti granice, krenulo u “proboj” prema EU, no gotovo je izvjesno da ih Mađari neće pustiti u zemlju pa je u tom slučaju moguće da ta masa pokuša ući u Hrvatsku, pa zato i s tim treba računati.

Zato EU, uključujući i Hrvatsku, mora hitno mijenjati politiku odnosa prema izbjeglicama, jer će taj problem trajati godinama, a nedostatna politika može dodatno pojačavati njegove negativne posljedice. Jer ako ne bude pravog i učinkovitog raspleta migrantske krize (koja opet ovisi o kraju rata u Siriji), ako se ne iznađu hitno riješenja nagomilanih problema, Hrvatskoj, slično kao i Mađarskoj, možda ne preostaje ništa drugo nego obraniti vlastitu granicu od novih ulazaka migranata zbog nacionalnih interesa, kazati Bruxellesu i Strasborugu da zatvaramo granice ne samo za novi val migranata, nego i za azilante iz Dublinskog sporazuma. Pritom ni žice, ni zidovi, više policije, pa čak i vojska, nisu rješanja koja treba odbaciti. Naprotiv, treba ih posve ozbiljno razmotriti i napraviti planove za brzu i učinkovitu reakciju kako bi zemlja u kriznom trenutku bila zaštićena.

A što se tiče Viktora Orbana, jest da mu je referendum propao, ali poruka, jasna i nedvosmislena, poslana je i o tome Europska unija neizostavno mora povesti računa. U protivnom, dobit ćemo nove referendume u Poljskoj, Češkoj i Slovačkoj, članicama tzv. Višegradske skupine, na koje se po nekim pitanjima valja i RH ugledati, a možda i priključiti, što ne bi narušilo naše članstvo u EU, a što su prethodna vlada i ministrica Vesna Pusić zaobilazili iz samo njima poznatih razloga.

KRCATI KAMPOVI

Nadalje, stotine tisuća izbjeglica u kampovima Grčke, Italije i Francuske, a milijuni u Turskoj, problem su kojem Europska unija i svijet ne vide rješenje. Nakon što su pojedine zapadne europske države, a prednjači Njemačka, prihvatile najveći broj migranata, prije svega zbog nedostataka radne snage, i nakon naoko jednogodišnjeg smirivanja eskalacije prodora, sve je više onih koji se protive “viškovima” muslimanskih došljaka.

U problemima su i zemlje istočne Europe koje nisu članice EU-a, poput Makedonije i Srbije, gdje na tisuće migranata i ove jeseni čeka na prelazak u obećane im zemlje, a tu je ponovno u prvom redu riječ o Njemačkoj, ili primjerice Švedskoj. Makedonci taj problem rješavaju nemilosrdno, ogradama, policijskim i vojnim intervencijama, zbog čega dobivaju i packe iz EU-a, dok se Srbija pokazala humanijom. Ali i ona sve više tone pod novom navalom migranata, a i Slovenija sa zaštitila žicom, što dodatno zabrinjava Hrvatsku.

Europske države moraju učiniti sve da se Balkanska ruta zatvori za ilegalne migrante, izjavio je predsjednik Europskog vijeća Donald Tusk na summitu u Beču. "Moramo politički i praktično utvrditi da je balkanska ruta zauvijek zatvorena za ilegalne migrante", rekao je Tusk na sastanku na vrhu zemalja na toj izbjegličkoj ruti. Tusk je istaknuo da je za postizanje tog cilja ključna suradnja članica EU-a s balkanskim zemljama i Turskom. Europski povjerenik za migracije Domitris Avramopoulous, govorio je oštrijim tonom od Tuska tražeći da se bilo koje europsko rješenje mora temeljiti na "humanosti i dostojanstvu". Kritizirao je članice EU-a koje nisu uspjele dogovoriti zajedničku migracijsku politiku. "Svi mi govorimo o solidarnosti u Europi, solidarnost nije 'a la carte', nego se radi o odgovornosti, osnovnim vrijednostima i načelima, radi se o zakonskim obvezama koje proizlaze iz principa EU-a", naglasio je Avramopoulous.

“Srbija neće dopustiti da bude najveća žrtva migrantske krize, mora biti u kontaktu sa zemljama takozvane balkanske rute i priprema mjere za zaštitu svojih državnih i nacionalnih interesa”, poručio je pak nakon mađarskog referenduma srbijanski šef diplomacije Ivica Dačić. “Spriječit ćemo migrante, kao što su to učinile one države koje nisu podignule ogradu, a osigurale su granice. Ja sam još prije nekoliko mjeseci odobrio da vojska pomogne policiji u osiguranju granica”, dodao je srbijanski predsjednik Tomislav Nikolić.

U ovom trenutku zapravo ništa ne ukazuje na to da će doći nekakav veliki migrantski val i zapljusnuti Hrvatsku ili Europu, poručio je u ponedjeljak tehnički ministar unutarnjih poslova Vlaho Orepić, te dodao: "Uistinu nema mjesta riječi 'strah'. Točno je da se Europa nalazi u jednom latentnom stanju zbog migrantske krize. Hrvatska, kao članica EU-a, dijeli tu sudbinu, a sastanak u Beču jednostavno je potreba da se pronađu najbolja i najracionalnija rješenja kad je migracijska kriza u pitanju".

Orepić je također istaknuo kako su članice EU-a konkretnije usmjerile svoju reakciju prema zajedničkom rješenju problema migrantske krize, a to zajedničko rješenje predstavlja nastojanje da se održi sporazum Europske unije i Turske, dok drugi smjer predstavlja dogovor oko zajedničkog nadzora vanjskih granica EU-a, a što, kazao je, dosad nije bilo dovoljno naglašeno niti se dovoljno provodilo. Upitan koliko ima slučajeva ilegalnih pokušaja prelaska hrvatsko-srbijanske granice te kako postupa hrvatska policija, Orepić je rekao da takvih pokušaja ima svakodnevno, ali ohrabruje da je sa stotinjak pokušaja dnevno prije mjesec dana taj broj sada pao na nekakvih 10 do 15 pokušaja dnevno. “Ako se zadovolje zajednički ciljevi iz Beča, uvjeren sam da neće doći do velikog migrantskog vala”, bio je optimističan.

PLAN B, ALI BEZ ŽICE...

Na pitanje što bi se, ipak, dogodilo da krene veći migrantski val i uđe u Hrvatsku te imamo li mi uopće potrebne kapacitete za smjestiti ih, odgovorio je kako uopće ne treba ovu situaciju promišljati na takav način. Postavljeno mu je i pitanje nije li ipak mudro imati i plan B, koji bi u slučaju krajnje nužde omogućio i podizanje zida na granici te angažiranje vojske, s obzirom na to da zemlje u okruženju, poput Mađarske, Austrije i Slovenije, podižu i zidove kako bi zaustavile migrantski val, a Orepić je odgovorio: "Mi imamo soluciju B, ali činjenica je sljedeća - migrantsku krizu mi nismo prouzročili, niti ćemo je riješiti samostalno. Mi se bavimo posljedicama. Bavili smo se i u onom prvom valu posljedicama, bavit ćemo se i sada. Vrlo je važno biti racionalan i svjestan odgovornosti, svjestan trenutka i okolnosti te na njih reagirati konkretno. Pretjerivati sada s nekakvim osiguranjem nekakvog velikog broja smještajnih potencijala, ili na taj način stvarati žice na granici, to je uistinu, držim, čak i neprimjereno".

Na problem povratka migranata u RH upozoravaju i nevladine organizacije. Ističu kako se zbog Dublinskih protokola veći broj migranata, koji su lani ušli u EU, sada vraćaju u Hrvatsku, na što Orepić kaže. "Imamo obveze prema Dublinu i mi ćemo svoje obveze provoditi. Ljude koji mi trebamo prihvatiti, mi ćemo i prihvatiti, to je naša obveza, isto kao što na osnovu preseljenja i premještanja također imamo obvezu primiti 1582 osobe. Mi tu uistinu u tom smjeru i radimo, konstantno, napori se ulažu svaki dan da se Hrvatska pokaže kao ozbiljna zemlja i ozbiljan partner u EU", rekao je. Još je dodao: "Hrvatska ima potencijale, za sada dajemo konkretne odgovore na sve konkretne zahtjeve i nema nikakvih problema. U ovom trenutku imamo 609 ljudi koje 'obrađujemo' sukladno našim zakonskim regulativama i to je to. Volio bih da se percepcija ukupnog problema uskladi s realnošću, a realnost je da u ovom trenutku uistinu nema nikakvih naznaka o velikom migrantskom valu. Ako on dođe, zahvatit će cijelu Europu pa ćemo reagirati u odnosu na konkretnu situaciju", zaključio je Orepić.

I tako, dok se zemlje istočne Europe, uključujući Mađarsku, Slovačku i Poljsku, žestoko protive prihvaćanju migranata i odbacuju kvote koje je propisala EU, a Mađarska odbija prihvatiti ijednog od migranata koje prema planu mora primiti, te je umjesto toga, podnijela zajedno sa Slovačkom tužbu protiv EU-a, Hrvatska se oko tog pitanja ponaša u rukavicama bez jasnog i glasnog stava. Ponizno smo pristali, bar deklarativno, prihvatiti nametnute kvote solidarnosti, pa se sad govori ne samo o 1600, nego i o 3500 izbjeglica koje će se, prema sporazumu iz Dublina, morati razmjestiti u Hrvatskoj, a do sada smo preuzeli samo 14 izbjeglica azilanata iz nametnute nam kvote.

MAĐARSKI POUČAK

Ukupno uzevši, sve je više potencijalnih problema. Srbija prijeti da će, ako EU ne bude primio izbjeglice, zatvoriti svoje granice, iznova je aktualizirano i pitanje tzv. hot-spota, na što RH nikako ne smije pristati i to RH diplomacija i ministar unutarnjih i europskih poslova Miro Kovač opetovano ponavlja u javnosti.

Protiv politike razmještanja migranata unutar Europske unije i na nedjeljnom referendumu u Mađarskoj izjasnilo se 98 posto birača koji su izišli na izbore. To je jasna poruka za EU. Mađarska je ovim referendumom Europi htjela dati do znanja da ne želi prihvatiti migrante, čak i ako je prema važećoj regulativi riječ o kvoti od 2300 osoba. I premda na referendum nije izišlo potrebnih 50 posto + jedan kako bi rezultati bili valjani, Viktor Orban je zadovoljan. “Postigli smo izniman rezultat, jer smo nadmašili rezultat referenduma o priključenju”, rekao je mađarski premijer koji je također najavio da će podnijeti ustavni amandman kako bi ozakonio rezultate referenduma, te kako će čelnici EU-a morati uzeti u obzir rezultate glasovanja.

Reakcije iz vrha Europske unije bile su brze. “Europska komisija poštuje demokratsku volju mađarskih birača, kako onih koji su izišli na referendum, tako i onih koji nisu glasovali”, izjavio je u ponedjeljak glasnogovornik Komisije Margaritis Schinas. “Da je referendum bio pravno valjan, rekao bih da primamo na znanje njegov rezultat, a sada kada je potvrđeno da je pravno nevažeći, također kažemo da to primamo na znanje. Mi poštujemo demokratsku volju mađarskih birača, kako onih koji su izišli na referendum, tako i onih koji nisu“, rekao je Schinas.

Europska komisija ističe da su zemlje članice dužne provoditi europske zakone, podsjećajući na izjavu povjerenika za unutarnje poslove i migracije Dimitrisa Avramopoulosa, koji je prošli tjedan rekao da bi se protiv zemalja koje ne provode zakonske obveze mogao pokrenuti postupak za povredu europskog prava. Predsjednik Progresivnog saveza socijalista i demokrata u Europskom parlamentu (S&D grupa) od 189 zastupnika, Gianni Pittella, komentirao je: “Cjelovitost je Europe pobijedila, populizam i ksenofobija su izgubili... Čestitamo većini mađarskih građana koji su odlučili ostati kod kuće i uistinu djelovati demokratski i ne igrati Orbanove prljave igrice, što je rezultiralo neuspjehom referenduma”, prenosi Pittellinu izjavu The Parliament Magazine.

Belgijski liberalni zastupnik i čelnik parlamentarne skupine ALDE (nekadašnji ELDR), Guy Verhofstadt, rekao je da je mađarski premijer “izgubio svoju okladu” te dodao kako “rješenje izbjegličke krize nije mržnja ili strah; trebamo humani, zajednički europski odgovor”. Inače, ALDE grupu čine stranke Europske liberalne, demokratske i reformističke stranke (ELDR) i Europske demokratske stranke (EDP).

VAŽNA PORUKA EU-a

Tamás Meszerics, mađarski član parlamenta grupe Zelenih/EFA, bio je zadovoljan da “unatoč izuzetno agresivnoj propagandnoj kampanji, većina mađarskog izbornog tijela nije glasovala. U samo lice kampanje raspirivanja mržnje većina se oduprla, što nudi nadu unatoč duboko žalosnom omjeru glasova referenduma”.

Njegov kolega Benedek Jávor dodao je, “stvarna prijetnja Europskoj uniji nisu migranti nego neodgovorni pristup zemalja članica. Vrlo je zabrinjavajuće da neke zemlje članice aktivno pokušavaju potkopati solidarnost EU-a za unutarnje političke igre, a način na koji je mađarska Vlada pristupila današnjem referendumu najbolji je primjer za to“, tvrdi Benedek Jávor.

Predsjednik HDZ-a i zastupnik u Europskom parlamentu Andrej Plenković rekao je u ponedjeljak kako mađarska vlada, unatoč slaboj izlaznosti birača na referendum o migrantskim kvotama mora uzeti u obzir njihovu poruku, ali to mora i EU. “Slaba izlaznost birača na referendum je na neki način i očekivana, jer ta tema očito nije dovoljno motivirala mađarske birače. Sada mađarska vlada mora uzeti u obzir tu poruku. Ali isto tako i oni koji su glasali dali su određenu poruku koja je važna poruka i za EU”.

- Rezultati referenduma u Mađarskoj pokazuju da tamo, kao i drugdje u istočnoj Europi, postoje drugačija razmišljanja o migrantskoj krizi te je sad važno da na tom planu postignemo konsenzus u samoj Europskoj uniji - rekao je u ponedjeljak ministar vanjskih i europskih poslova Miro Kovač, dodavši da će Hrvatska ispuniti svoje obveze o preraspodjeli migranata. “Hrvatska je preuzela obvezu prihvaćanja do 1600 migranata u sklopu sustava preraspodjele i to će ispuniti, a veća brojka koja se spominje u hrvatskim medijima prenapuhana je”, dodao je ministar Kovač.

“PARADAJZ DRŽAVA”

Na pitanje je li neuspjeh referenduma znak da Orban gubi potporu, politički analitičar Vlatko Cvrtila ističe: "Mogli bismo iščitati na način da on nije uspio i da je time izgubio potporu. Međutim, on je i dalje jak i ima veliku potporu građana. Možemo reći da je pola Mađarske za njega, a pola nije. Nije ovime doživio katastrofalan poraz da bi to značilo silazak s vlasti. Nije uspio, ali je rekao kako će realizirati svoju politiku. Nastavlja kao da se ništa nije dogodilo". Kolika je politička važnost ovog referenduma unatoč tome što formalno nije uspio, Cvrtila odgovara: "Jako je važan. On će promijeniti odnose u samoj Mađarskoj. Jobbik, radikalna desnica, nada se pridobiti glasače koji se nisu u potpunosti slagali s onime što je Orban od njih tražio. Isto tako, imat će posljedice i za EU. Orban nastavlja s politikom otpora. Ne samo politici prema migrantima, nego općenito i ovaj referendum je ciljao na to da EU ne može nametati svojim članicama neke politike ili rješenja".

Tako je u Mađarskoj, a koliko će izbjeglica biti preraspoređeno iz ostalih europskih zemalja u Hrvatsku i za nas je pitanje svih pitanja? Hoće li Mađarska nakon referenduma odbiti kvotu koja joj je dodijeljena? Kada možemo očekivati novi migrantski val?

- Propust je naše države da javnost nije obaviještena o kojem se broju ljudi radi - rekao je stručnjak za sigurnost Igor Tabak o obveznim kvotama Europske unije za prihvat izbjeglica.

Prošlogodišnji val izbjeglica sretno je prošao kroz RH i produžio dalje, ali kada bi ljudi ostajali, u novom valu, i kada bi ih bilo više - tada se javljaju razni potencijalni problemi, smatra Tabak. Primjerice, jako je teško pronaći profesore u školama koji bi s djecom radili na stranom jeziku. Tabak je napomenuo da bi Hrvatskoj, kako bi ispunila obvezujuće kvote, veliki problem mogao biti kako zadržati ljude kod nas. Ti ljudi ne žele biti u Hrvatskoj, njima je cilj Njemačka ili Švedska. Za izbjegličku krizu rekao je da se godinama ranije, u nizu aspekata, moglo vidjeti da je to problem koji se polako diže na horizontu i dolazi.

Nezavisni zastupnik Željko Glasnović rekao je u Otvorenom HTV-a da je Turska s pravom gnjevna na EU jer je najveći teret izbjegličke krize preuzela na sebe. Nema previše straha da će se kod nas previše njih zadržati, smatra. Ljudi bježe u funkcionalne države, ovo je još disfunkcionalna država. Hrvatska se treba prije svega brinuti za povratak hrvatskih izbjeglica, naglasio je Glasnović. Rekao je kako Hrvatska ima mandat da se brine o tim Hrvatima, a ne o azijskim ekonomskim imigrantima. Gdje je povratak hrvatske dijaspore, gdje su ti ljudi, pitao se Glasnović? Nadodao je da u ovakvu “paradajz državu” nitko neće doći.

Gordan Bosanac, iz Centra za europske studije, prokomentirao je Dublinski sporazum rekavši (također u HTV-ovom Otvorenom), da on nije napravljen za situaciju humanitarne krize kada je u Europsku uniju ušlo milijun ljudi, on funkcionira ako dnevno ulazi pet do šest tisuća ljudi. Bosanac smatra da je najveći vanjskopolitički promašaj EU-a to što se dovela u situaciju da je Turska može reketariti.

U cijeloj toj migrantskoj drami važana je i tema militarizacije, odnosno uloge vojske u zaštiti državnih granica. Hrvatska vojska ima ukupno dvije brigade, a planirani broj od 15 tisuća pripadnika jako je malo, upozorio je Tabak. Bosanac se nadovezao i rekao da je vojska koja ide na ljude koji bježe od ratova potpuno promašen način upravljanja izbjegličkom krizom. Bosanac se osvrnuo na referendum u Mađarskoj i rekao da neki ljudi prije svega zbog straha prema izbjeglicama reagiraju vrlo ksenofobično. U Mađarskoj se već dvije godine vodi iznimno negativna kampanja protiv izbjeglica i Orban nije uspio odraditi referendum, mišljenja je Bosanac. No Glasnović mu je odgovorio da oni koji su izišli na referendum i glasovali protiv obvezujućih kvota - nisu idioti.

Bilo kako god, sudeći prema trenutačnoj situaciji, teško da će se problem migranata izbjeglica tako brzo riješiti. Osim ako velike sile ne okončaju rat u Siriji. Ali i to je sve dalje od realnosti. Velika seoba naroda, ne samo iz ratom razorene Sirije, nego i iz drugih zemalja (Libija, Afganistan, Irak...), kao i posve izvjesna opasnost od izbjeglica iz subsaharske Afrike koje će klimatske promjene prisiliti ne preseljenje u Europu, scenarij je bliske budućnosti koji teško da ćemo izbjeći.

Damir GREGOROVIĆ/Darko JERKOVIĆ

DAVOR GJENERO POLITOLOG

Neodgovornost dolazi na naplatu

Kako komentirate nedavni referendum o izbjegličkim kvotama u Mađarskoj i najavu Viktora Orbana da će amandmanom na ustav tražiti da se priznaju rezultati onih koji su glasovali protiv kvota?

- U hrvatskim se medijima olako govori o Orbanovu porazu i o tome da bi taj poraz mogao otkrivati prve ozbiljne napukline u njegovoj vladavini. Čini mi se da to nisu realne ocjene. Mađarski je premijer, prema onome što se moglo pročitati, bio unaprijed svjestan da kvorum za valjani referendum neće moći okupiti, i njemu je od početka bio važan prije svega omjer glasova između onih koji podupiru i onih koji ne podupiru njegovu politiku prema migracijama, odnosno njegov stav prema politici EU-a u migrantskoj krizi. Važno mu je bilo i to da se uspostavi kao lider Višegradske skupine koja je u odnosu prema migracijama uglavnom jedinstvena, a sve je očitije podupiru i politike nekih drugih srednjoeuropskih zemalja. Intervju austrijskog narodnjačkog ministra Sebastiana Kurza, objavljen neposredno prije mađarskog referenduma, u kojoj je ovaj preispitivao europsku i prije svega njemačku politiku prema migracijama, nije bilo moguće razumjeti drukčije nego kao potporu Orbanu.

Koncept interpretacije referendumskog rezultata, prema kojoj bi niska izlaznost trebala značiti da većina mađarskih građana, dakle oni koji nisu izišli na izbore, odbacuje Orbanovu politiku prema migrantima, krajnje je nategnuta. Uostalom, i radikalski JOBIK bio je protiv referenduma, ne zato što bi se zalagao za liberalizaciju mađarske politike prema useljavanju u EU, nego zato što referendum smatra nepotrebnim, jer njegov rezultat smatra samorazumljivim.

Referendum je u mađarskom političkom sustavu ionako samo savjetodavni, njegov rezultat ne bi izravno bio pretočen ni u Ustav ni u zakonski sustav države, nego bi to trebalo činiti naknadno. Orban sada, kad će donijeti zakonska rješenja protivna odlukama Europskog vijeća, ima dokaz o 95-postotnoj potpori onih građana koji su izišli na referendum. Procjena budućeg hrvatskog premijera Andreja Plenkovića, kako i EU mora uzeti u obzir mišljenje političkog tijela u Mađarskoj, ali i premijer Orban činjenicu da se na referendum nije odazvala većina mađarskih državljana, čini se vrlo uravnoteženom i govori o tome da u ovoj političkoj igri nitko nije bio ni pobjednik ni poraženi.

Kakve će to posljedice imati na RH i zemlje u okruženju, suočavamo li se s novom izbjegličkom i sigurnosnom krizom, iznova aktivacijom tzv. balkanske rute?

- Politika koju je vodila Milanovićeva vlada više ne bi bila provediva, a kad bi se Hrvatska ponovno pokušala ponašati kao “prijevozničko društvo”, država bi snosila vrlo ozbiljne konzekvence. Pravni poredak unutar EU-a važi, a ne može se reći da kad je požar, onda ne poštuješ prometne znakove, nego voziš. Sad kazne za neodgovornu vožnju dolaze na naplatu, jer se prema doublinskim procedurama dio onih migranata koji nisu dobili azil u Austriji, a nije ih primila ni Njemačka, vraćaju u Hrvatsku. Hrvatska mora čuvati svoje granice, kao vanjske granice EU-a, mora činiti ono što je Predsjednica Republike zagovarala još prošle godine, uspostaviti jedinstveni sustav domovinske sigurnosti i poštivati doublinske procedure. Hrvatska mora dati azilnu zaštitu svakome onom tko dolazi iz ratnih područja i zatraži azil u Hrvatskoj, ali ne smije dopustiti pritisak na granice sebi susjednih članica EU-a, dakle Mađarske i Slovenije. A ponajmanje smije činiti ono što su premijer Milanović i njegov operativac u represivnom sustavu Ostojić činili, dakle nagovarati susjede da se ponašaju kao i oni i da ne poštuju europske zajedničke procedure.

Hrvatska diplomacija čini dobro time što održava dobre odnose s Turskom i time što podupire Makedoniju, dvije ključne zemlje koje nisu članice EU-a, a koje ublažuju pritisak na balkanskom migracijskom pravcu.

Kakva treba biti strategija RH u slučaju novog velikog vala migranata, pri čemu bi Slavonija bila najizloženija?

- Hrvatska nema dobru strategiju zaštite svojih vanjskih granica, od brojnih sigurnosnih ugroza. Slavonija je sustavno u najtežem položaju. Jedna opasnost jest ponovno jačanje migracijskog pravca preko Balkana, a druga je ugrožavanje hrvatske granice kao vanjske granice NATO saveza. Za otklanjanje i jedne i druge prijetnje nužno je ponovno koncipirati sustav nacionalne sigurnosti. Tek nakon ovih parlamentarnih izbora stvorit će se preduvjeti za to, jer tek sada Hrvatska može početi provoditi jedinstvenu vanjsku i sigurnosnu politiku.

Kako zapravo zaštititi vlastitu zemlju, kvote koje je propisala EU su dvojbene, uokolo RH su žice i pojačane granice (Mađarska, Slovenija...)?

- Najvažnije je multilateralno djelovanje. Hrvatska se u njega uključila početkom mandata premijera Oreškovića koji se dobro uklopio u austrijsko-slovensku inicijativu zatvaranja balkanskog migracijskog pravca. Ključni su odnos EU i zemalja srednje Europe s Turskom i Makedonijom. Očito je da Hrvatska svoju politiku može usklađivati s Austrijom i Slovenijom, da su zemlje Višegradske skupine zauzele tvrđi, izolacionistički stav koji ne odgovara Hrvatskoj, kao ni Austriji i Sloveniji. Ove tri države, međutim, neće biti ni one koje bi osuđivale “Višegradsku politiku”. Mala država može biti uspješna u multilateralnim odnosima samo ako poštuje načela vladavine prava, međunarodno pravo i ako djeluje principijelno. Hrvatska mora preuzeti svoj dio tereta zbrinjavanja onih koji imaju pravo na azilnu zaštitu, ali isto tako i poštovati protokole kad je riječ o pristupu schengenskom jedinstvenom prostoru.(D.J.)

NATRAG SA ZAPADA
Žele nam vratiti 3500 migranata

Zapadne zemlje žele poslati u Hrvatsku tisuće i tisuće migranata koje oni sami ne žele primiti. Od početka ove godine pa do kraja rujna Hrvatska je zaprimila čak 3493 zahtjeva za ponovni prihvat migranata koji su preko naše zemlje stigli na Zapad. Riječ je o ljudima kojima nisu odobreni azili u zemljama u kojima su ih tražili. Najviše je zahtjeva za ponovnim prihvatom stiglo iz Austrije, njih 1782. Obistini li se taj scenarij, teško je reći kamo će se toliki broj ljudi smjestiti. Rokovi u kojima Hrvatska mora odgovoriti na te zahtjeve za preuzimanje migranata u rasponu su od mjesec do dva. Ne odgovori li Hrvatska u tom roku, smatra se da prihvaća azilante. S druge strane, Njemačka ne vraća azilante ni u Mađarsku nakon presuda sudova, koji kažu da “tamo postoji sustavni deficit što se tiče tretmana azilanata”.

U PRIPRAVNOSTI
Austrijanci šalju 85 vojnika na mađarsko-srpsku granicu

Austrijski je parlament izglasao odluku o slanju 85 austrijskih vojnika u Mađarsku. Njihova je dužnost pomagati na mađarsko-srpskoj granici u sprječavanju ilegalnih prelazaka migranata. Slanje austrijskih vojnika na mađarsko-srpsku granicu odobreno je većinom zastupničkih glasova i pokazuje da se EU priprema za nadolazeći izbjeglički val, bez obzira na to što europski, a i naši političari, tvrde da do njega neće doći.

SAVEZ ZA OBRANU
Problemi zahvatili i privatne živote

Mađarski premijer Viktor Orban, govoreći o migrantskoj krizi rekao je da su čelnici srednjoeuropskih zemalja osnovali savez za obranu svojih država i svoga načina života. Orban je, komentirajući nedavni sastanak europskih zemalja o balkanskoj migrantskoj ruti, u Beču kazao da su čelnici srednjoeuropskih zemalja odlučni u tome da ne padnu u zamku "tek nekoliko drugih europskih zemalja koje se možda neće niti prepoznati za nekoliko godina"... Mađarski premijer ustraje na tome da zapadni Europljani sada govore ono što misle o migraciji te političkim čelnicima postaje sve teže ignorirti ih. "Ljudi sada govore da problemi postoje, a rješenja nisu dobra. Problemi su sve veći i zahvatili su privatne živote ljudi, jer je javna sigurnost ugrožena", dodao je.

VIKTOR KOSKA, POLITOLOG
Nemamo dovoljno smještajnih kapaciteta

 

Referendumom održanim u Mađarskoj vlada Viktora Orbana pokušala je demokratskim pritiskom i odlukom “odozdo” odbaciti sustav kvota kojim bi Mađarska u sklopu mjera EU-a o prihvaćanju oko 160.000 izbjeglica trebala prihvatiti 1300 izbjeglica.

- Samom referendumu prethodila je snažna antiimigrantska kampanja, obilježena elementima otvorene ksenofobije, kulturnog redukcionizma te dehumanizacije i stigmatizacije cijele populacije izbjeglica koju se prikazivalo kao sigurnosnu i kulturnu prijetnju mađarskom identitetu i vrijednostima. Referendum u Mađarskoj polučio je veliki interes europske, ali i hrvatske javnosti, zbog više pitanja koja je on posredno ili neposredno otvarao.

- U kontekstu Brexita i političke krize koja potresa same osnove ideje EU-a, a koju obilježavaju s jedne strane prigovori o demokratskim deficitima iste (očitovane u konstantnoj mantri o vladavini briselske birokracije nasuprot interesima i volji građana država članica), dok joj se s druge strane spočitava da ne posjeduje dostatne političke mehanizme kojima bi osigurala provedbu svojih politika, mađarski referendum predstavljao je važan politički izazov i izvan same tematike o kojoj je odlučivao. Uspjeh referenduma otvorio bi Pandorinu kutiju kojom bi se ukazala nestabilnost bilo koje zajedničke odluke na razini EU-a u slučaju da se ona može opozvati nacionalnim referendumom. Nadalje, uspjeh referenduma dodatno bi otežao već postojeće izazove upravljanja izbjegličkom krizom. Naime, bez koordinirane politike, odgovornosti i solidarnosti svih zemalja članica teško da je zamislivo dugoročno efikasno osmišljavanje rješenja izbjegličkog pitanja, a koje bi adekvatno adresiralo i potencijalne sigurnosne izazove bez urušavanja humanitarnih standarda zaštite i pomoći različitim kategorijama migranata u potrazi za sigurnim krajnjim odredištem.

- Samo pitanje migracija već dugo je ključno pitanje oko kojega se lome koplja budućeg razvoja EU-a, kao i spremnosti Europe da ostane bastion ideje zaštite temeljnih ljudskih prava te slobode kretanja koje su, unatoč nesumnjivim problemima vezanih uz njihovu implementaciju, smatrane jednim od temelja ideje ujedinjene Europe. Izbjeglička kriza dodatno je otvorila prostor da različiti stavovi krajnje desnice, koji u politici otvorenijih vrata prema izbjeglicama vide kulturnu i sigurnosnu prijetnju, postanu dio mainstreama. Teroristički napadi diljem Europe dodatno su pojačali medijski konstruiranu priču kojom je dehumanizacija i sekuritizacija izbjegličke tematike predstavljena ne samo kao poželjan, nego i jedini mogući odgovor na trenutačnu krizu.

- U tom kontekstu politika Viktora Orbana dala je i jednu političku legitimaciju stavovima desnice diljem Europe, ukazujući da je politika nepoštivanja međunarodnog izbjegličkog prava u praksi moguća, a da ju se medijski može promovirati kroz diskurs zaštite nacionalnih interesa i kulturnog identiteta. Takva produkcija straha, nažalost, pokazala se mogućom, unatoč brojnim znanstvenim studijama koje ukazuju da su sigurnosne prijetnje koje proizlaze iz migrantskih zajednica manje ili jednake onima u općoj populaciji, te da kulturna različitost ne predstavlja prijetnju većinskoj kulturi, odnosno da na lošije integracijske rezultate od kulture i religije kao varijable, više utječu izravno ili neizravno diskriminirajuće politike i neadekvatne socijalne i ekonomske politike prema migrantima u društvima prihvata.

MALO PRIHVATNIH CENTARA

- U tom kontekstu neuspjeh mađarskog referenduma gdje je većina građana protestno odlučila ne izići na referendum te time poslati pozitivnu poruku i o mogućnostima zajedničke europske migracijske politike, ali i poštivanju dogovorenih izbjegličkih kvota, predstavlja pozitivan impuls za razboritiju raspravu o izbjegličkoj krizi. Veliki dio mađarskih građana koji nije izišao na referendum pokazao je solidarnost i odgovornost u provođenju zajedničke politike EU-a, ali i solidarnost s izbjeglicama u nevolji. No za konkretniju analizu potencijalnih učinaka rezultata referenduma, trebat će ipak pričekati dalje korake premijera Orbana, s obzirom na to da još nije sasvim jasno hoće li se njegova inicijalna odluka odbacivanja ocjene referenduma kao neuspjelog pretočiti u konkretne političke odluke koje bi vodile protuustavnom odbacivanju obveznih kvota.

- Kratkoročno, za Hrvatsku vrlo vjerojatno neće biti posebno velikih promjena u odnosu na postojeće stanje, no to ne znači da već ne postoji poveći broj problema i izazova vezanih uz rješavanje otvorenih pitanja povezanih, između ostaloga, i za probleme readmisije, ali i početka integracije izbjeglica u sklopu dogovorene kvote za Hrvatsku. Kako djelatnici iz civilnog sektora već sada upozoravaju, postojeći smještajni kapaciteti neadekvatni su za prihvat vraćenih izbjeglica iz drugih zemalja, prihvatni centri su prepuni, a Hrvatska još uvijek ne otvara ozbiljno pitanje dugoročne i održive integracije izbjeglica u okviru kvote na koju je pristala. Pri tome je važno napomenuti da za učinkovitu integraciju Ministarstvo unutarnjih poslova ne može biti jedina nadležna instanca (koje je do sada pokazalo zavidnu razinu doraslosti zadatcima), te da odgovarajući integracijski pristup mora biti prilagođen specifičnim hrvatskim okolnostima, kapacitetima i resursima iz svih resora i svih segmenata društva. Važnu ulogu tu imaju i mediji, koji možda ne mogu ubrzati uspješnu integraciju, ali svojim pisanjima sasvim sigurno mogu generirati atmosferu u kojoj je ona znatno otežana, te stvoriti percepciju ugroze i sigurnosne prijetnje gdje ona možda ne postoji.

HOT-SPOTOVI NISU RIJEŠENJE

- U tom kontekstu treba promatrati i ideju Hrvatske, ali i bilo koje druge države, kao potencijalnog “hot-spota” za izbjeglice. Stvaranje hot-spotova, u bilo kojem obliku ili bilo kojoj državi, ne može predstavljati trajnu politiku prema izbjeglicama. Oni nisu rješenje izazova za nošenje s izbjegličkom krizom, nego nastaju kao ad hoc odgovor, a durgoročni sigurnosni i humanitarni izazov u situacijama kada integracijske i druge politike prema izbjeglicama na razini EU-a ne funkcioniraju.

- Najučinkovitiji pristup dugoročnog rješavanja izbjegličke krize svakako predstavlja usmjerenost prema rješavanju kriznih žarišta i drugih problema na izvoru prisilnih migracija, ali takva rješenja zahtijevaju dogogodišnje političke i gospodarske napore s nesigurnom vjerojatnošću za uspjeh. U isto vrijeme, javnost i politika moraju biti svjesni da se za tisuće izbjeglica život i dalje odvija.

- Ljudi zahvaćeni stradanjem i teškim ekonomskim uvjetima i dalje će nastojati, i uspijevati u tim nastojanjima, kako doći do željenog odredišta. Hoće li države prihvata izbjeglice i druge migrante percipirati kao potencijalni resurs i njihovoj integraciji pristupiti kao humanitarnom izazovu, ili će svojim politikama odgađati mogućnosti njihove integracije u društvo, što izravno utječe na prostore i mogućnosti djelovanja ovih pojedinaca. Ako im vrata ulaska u “normalno” društvo ne budu otvorena, ili budu iznimno otežana, veća je vjerojatnost da pojedini pripadnici ove populacije mogu svoje djelovanje i preživljavanje usmjeriti prema aktivnostima i suradnji s radikalnim skupinama i sivoj ekonomiji, a time bi se ujedno stvorili minimalizirani sigurnosni izazovi u uvjetima uspješne integracije. Dogovorene kvote nisu velike, dapače, vjerojatno predstavljaju donji minimum, i na njih treba prije svega gledati kao na poligon unutar kojeg sve države članice mogu učiti u međusobnim iskustvima kako bi razvile adekvatne modele koji bi što prije izbjeglice transformirale iz potrebitih u aktivne agente društava prihvata, ali i omogućile učinkovitiji prihvat većeg broja migranata u budućnosti. Međutim, takvi rezultati su neizvjesni bez stabilne koordinacije i odgovornosti svih država članica, ali i što ranijeg uključivanja samih izbjeglica u procese osmišljavanja adekvatnih integracijskih politika - zaključuje Viktor Koska, politolog i predavač na zagrebačkom Fakultetu političkih znanosti i zamjenik voditelja CEDIM-a.(D.J.)

Možda ste propustili...

IRAN I IZRAEL: SMRTNI NEPRIJATELJI

Eskalacija rata u sjeni

TEMA TJEDNA: SUPERIZBORNA PRVA TREĆINA

Do nove vlade prije europskih izbora

POSLJEDNJE UTOČIŠTE: TURIZAM I DAN NAŠEG PLANETA

Dom je tamo gdje je zemlja

Najčitanije iz rubrike