Novosti
OSNAŽIVANJE KONTINENTALNOG TURIZMA

Turistički vaučeri bili bi izvrsna potpora turizmu
Objavljeno 26. rujna, 2016.

Ministarstvo turizma u tehničkoj Vladi već neko vrijeme priprema modele kojima bi potaknulo razvoj turizma u pred i posezoni, odnosno kontinentalnog turizma. I dok su se najave uvođenja svojevrsnih vaučera koji bi donijeli pogodnosti domaćim turistima mogli shvatiti predizbornima, s vjerojatnim formiranjem nove vlade u kojoj će resor turizma zadržati HDZ, realno se može očekivati da ovaj projekt i zaživi.

Kako je pojasnio prije desetak dana tehnički ministar turizma Anton Kliman, turistička kartica/vaučer jedan je od najvažnijih projekata njegovog ministarstva za razvoj kontinentalnog turizma, kako bi se potencijali kontinenta mogli bolje turistički iskoristiti. “U suradnji smo s konzultantima u fazi evaulacije cijelog projekta, također još rješavamo neka pitanja s ministrom financija oko poticanja poslodavaca i vjerujem da će se to pozitivno riješiti, jer nije to samo pitanje turizma i jedne vlade nego državne politike, budući da bi kartica imala mnogo širi doseg od turističkog”, kazao je Kliman za Hinu.

Ministarstvo je razmatralo i mađarski model turističke tzv. Szep kartice, s obzirom na to da je u toj zemlji slična kartica polučila odlične rezultate u kratkom vremenu za domaći turizam, a pri razradi su poštivane i hrvatske specifičnosti te europska regulativa.

Ojačat će i poljoprivreda

Glavni su ciljevi tog projekta omogućiti i usmjeriti interes domaćih putnika za putovanja prema hrvatskim kontinentalnim gradovima, toplicama, ruralnim prostorima i ponudom, kao i prirodnim te kulturnim atrakcijama te k morskim destinacijama izvan glavnog dijela sezone. Time je, smatraju predlagači, moguće i podići efikasnosti poslovanja postojeće ponude/imovine te njeno širenje i modernizaciju, s inovacijama u smjeru stvaranja konkurentskog proizvoda i za inozemno tržište.

“Uvođenjem te kartice udjel kontinentalnog turizma u ukupnom turizmu na srednji i dugi rok moguće je povećati sa sadašnjih dva do tri posto na osam do deset posto, a povezala bi se jače mala poljoprivreda i ruralni razvoj s potrebama i potencijalima turističkog tržišta, što znači da bi do izražaja više došli OPG-ovi, interpretacijski centri, novi mali i obiteljski hoteli, tematski parkovi, terme i drugo po uzorima na uspješne europske regije”, kažu u Ministarstvu turizma.

Kartica bi predstavljala posebnu pogodnost koju poslodavci plaćaju zaposlenicima uz porezno stimuliranje, slično sadašnjem modelu regresa i nagrada zaposlenicima. Funkcionirala bi kao bankarska kartica s koje se ne bi mogla podizati gotovina, nego bi namjenski novac mogao koristiti isključivo na turističku potrošnju - smještaj, hranu, piće, rekreaciju, korištenje wellnessa i bazena, posjete muzejima i drugim kulturnim ustanovama, koncerte...

Mađarski primjer

U Mađarskoj je tvrtkama omogućeno da svojim zaposlenicima uz plaću isplati i dodatni iznos od 450 tisuća forinti, poput našeg regresa, na koji se plaća manji porez nego na dohodak. Prema podacima koje je iznijelo naše Ministarstvo turizma, do sada je u Mađarskoj 26.500 tvrtki koristilo tu karticu, kao i gotovo 1,3 milijuna građana, a samo prošle godine ostvaren je promet od približno 290 milijuna eura od uplata tvrtki zaposlenicima na ime Szep kartice. Zahvaljujući Szep kartici i državnom poticanju turizma, u Mađarskoj je od 2010. do 2015. zabilježen porast broja noćenja domaćih turista za gotovo 30 posto, a ukupnog prihoda domaćeg turizma za čak 64 posto. Novac su uglavnom trošili na turističke i ugostiteljske usluge. I što je zanimljivo, u što se možemo uvjeriti u samom mađarskom susjedstvu, u obližnjem Vilanju, Pečuhu, Šiklošu ili Harkanju, dakle u tzv. provinciji, a ne Budimpešti, čak dvije trećine turističkog prometa ostvaruju domaći gosti.

Kada bi na sličan način država potaknula naše građane da svoj regres potroše u domaćim turističkim odredištima na kontinentu, veliku korist imala bi područja poput Baranje, Vukovara, Iloka ili Bizovca s Bizovačkim toplicama, gdje je turistička ponuda već sada prilično razvijena.

Igor MIKULIĆ

Antonio Sobol

direktor Turističke zajednice Osječko-baranjske županije

Važno je da kartica bude usmjerena na kontinent

“Činjenice pokazuju kako u Mađarskoj sustav s karticom daje izvrsne rezultate u turizmu. Mađarska nema more i turizam joj nije toliko važan izvor prihoda kao Hrvatskoj, a ipak ima veći turistički prihod od Hrvatske. Držim da bi takav oblik potpore dobro došao našem kontinentalnom turizmu, naravno pod uvjetom da sustav bude razrađen na način da prije svega motivira i usmjerava naše građane da svoje kartice koriste u kontinentalnom turizmu. Dakle, da se uporaba kartice usmjeri prema kontinentalnom turizmu. Ako se izjednače uvjeti korištenja kartice na kontinentu s onima na Jadranu, u pred i posezoni, onda kontinent ima znatno manje šanse, jer jednostavno nema ni financijsku moć ni infrastrukturu da privuče goste poput turističkih odredišta s Jadrana. Drugim riječima, potrebnija je nama kartica nego Jadranu u lipnju i rujnu”, kaže nam Antonio Sobol, direktor Turističke zajednice Osječko-baranjske županije.

rast prihoda do 500 mil. eura

U našem Ministarstvu turizma simulacije potpore turizmu preko posebne kartice pokazuju izuzetno pozitivne učinke s čak 350 do 500 milijuna eura novih prihoda u turističkoj industriji godišnje. Nakon nekoliko godina model bi mogao donijeti i izravno zapošljavanje od 8 do 12 tisuća ljudi te još oko pet tisuća neizravno, dok je potencijal za investicije od milijardu do 1,5 milijardi kuna u četiri do šest godina.