Ekonomija
TVRTKA KOJA UBRZANO RASTE

Alkaloid zainteresiran za hrvatske kompanije
Objavljeno 26. rujna, 2016.

Alkaloid Skopje ove je godine proslavio 80 godina od osnivanja. Najveća makedonska farmaceutska industrija i poduzeće koje je (nakon makedonskog telekoma) drugo po vrijednosti u Makedoniji uspješno se razvijalo i u 80 godina je od manufakture postalo jedno od najvećih „igrača“ u farmaciji jugoistočne Europe. Posljednjih nekoliko godina dobili su nekoliko nagrada za najtransparentniju i najlikvidniju tvrtku na makedonskoj burzi.

Danas zapošljavaju 1250 osoba u Makedoniji i 350 u inozemstvu, a prošle, 2015. godine, ostvarili su 127 milijuna eura prihoda od prodaje.

Alkaloid investira od kraja devedesetih godina. Skladišta, laboratoriji, instituti za kvalitetu kontrole... Konstantno se modernizira i usavršava i to ne samo u Makedoniji već i u Ljubljani, Beogradu, a predsjednik uprave Živko Mukaetov kaže kako Alkaloid ima planove i u Hrvatskoj.

Pet tisuća dioničara

“Jedna od ideja je kupnja tvrtke u Europskoj uniji. Obavljamo analize i tražimo potencijalne tvrtke koje bi nam bile zanimljive. Ako se nađe neka tvrtka koja bi bila komplemetarna i sinergična, vjerojatno ćemo ići na tu varijantu”, kaže Muaketov, a na konkretno pitanje odgovara da je bilo i nekoliko razgovora s tvrtkama iz Hrvatske.

“Nismo baš blizu dogovora, ali smo pregovarali s nekoliko manjih kompanija iz Hrvatske. Nažalost, nismo se uspjeli dogovoriti za sada”, kaže predsjednik uprave koji za sada nije htio precizirati koje su tvrtke u pitanju.

Mukaetov napominje i da imaju u planu otvarati nova radna mjesta.

“Planovi su da se, kako se širi portfolio i kako partnerstva rastu, širi i broj zaposlenih.”

Zanimljivo je da su usprkos razvoju i rastu uspjeli ostati “makedonska” tvrtka s 5100 dioničara. Samo osam posto vlasništva pripada stranim fondovima, a 82 posto pripada domaćim dioničarima. Najbrže su rastuća farmaceutska tvrtka u ovom dijelu Europa i porasli su u deset godina za gotovo dva i pol puta. Prisutni su na više od 30 tržišta u svijetu, ali i u Rusiji, gdje su napravili golem proboj i pozicionirali se na tom velikom tržištu. Poslovanje se uglavnom temelji na farmaciji, ali imaju i jak kozmetički brend Becutan, a osvajaju i tržište čajeva. Becutan je prema istraživanju treći brand po snazi na regionalnom tržištu i postoji veliko povjerenje potrošača prema njemu. Ravnopravno se bore s brendovima poput Pampersa i Johnson&Johnson.

Farmaceutski dio proizvodnje ne žive samo na Caffetinu, koji je brend i proizvod tvrtke broj jedan, već ulažu u razvoj, nove proizvode i lijekove.

U posljednje vrijeme ponudu su obogatili novom linijom organskih čajeva koje izvoze u SAD (ove godine prognoza je izvoza iznad tri milijuna dolara). Tu su se pozicionirali u proizvodnji vrlo luksuznog proizvoda koji je cjenovno od 17 do čak 50 dolara po kutiji, što ga čini luksuznim proizvodom, koji je ipak našao svoj put do kupaca.

U pitanju je izuzetno zdrava i vitalna kompanija koja, zahvaljujući svojoj tradiciji i stručnjacima ima visokokvalitetne proizvode, a s druge strane mogu brzo reagirati i odgovoriti na izazove tržišta koje je konkurencijski vrlo kompetitivno.

Velika mreža partnera

Alkaloid surađuje s više od 20 farmaceutskih tvrtki u svijetu, pa i onim najvećima; La Roche, Aventis i Pfizer. U posljednjih nekoliko godina ostvarili su dosta dobru suradnju i s regionalim farmaceutskim tvrtkama, pa tako surađuju s Hemofarmom, koji za Alkaloid proizvodi neke proizvode za treća tržišta, a hrvatski Belupo angažirao ih je da proizvode za njih proizvode za treća tržišta. To su u Alkaloidu shvatili kao dobru priliku da u zajedničkoj sinergiji budu prisutni na tržištu uz manje troškove.

“Mi smo kompanija koja je dobro pozicionirana u regiji, kao brend i kao pojedinčani brendovi. Imamo veliki broj partnerstava i smatramo da je to kompetitivna prednost za nas. I ubuduće ćemo tražiti partnere koji će nam omogućit rast”, kaže predsjednik uprave Živko Mukaetov.

Svjesni su da je konkurencija sve veća, pojavljuju se veliki “generički” igrači koji su sveprisutni, s druge strane pojavljuju se i kineski i indijski farmaceuti koji možda nemaju tu razinu kvalitete i tu Alkaloid vidi svoju šansu jer je politika tvrtke da kvaliteta proizvoda ne smije biti dio nikakvog kompromisa.

Vuk TEŠIJA
Društveno odgovorna politika

Osim poslovnim uspjehom Alkaloid se ponosi i svojim društvenim angažmanom. Fondacija “Trajče Mukaetov” godišnje daje 40 stipendija za 20 studenata farmacije i 20 studenata medicine. Pomažu sportaše, umjetnike i drže do društvene odgovornosti. Sudjeluju u kulturnim manifestacijama, financiraju sve reprezentativce, a predsjednik uprave je i predsjednik Rukometnog saveza Makedonije.

Možda ste propustili...
Najčitanije iz rubrike