Regija
LEGENDARNI FRANJO KAPETANOVIĆ IZ ZOLJANA

Prvi sam poletio zmajem bez motora
Objavljeno 24. rujna, 2016.

Nisam prvi letač u Hrvatskoj, ali sam jedan od najstarijih, a najvažnije je da sam konstruirao i izradio prvi bezmotorni zmaj u regiji, a možda i u bivšoj državi – kaže 69-godišnji Franjo Kapetanović iz Zoljana. Taj umirovljeni profesor fizike i tehničkog obrazovanja još uvijek bez problema zmajem klizi našičkim nebom i okolicom.

O svojim letovima Franjo ima valjanu dokumentaciju, fotografije, snimke kamerom i novinske napise, ali i o Aeroklubu Naša krila koji je djelovao od 1932. do 1941., kao i njegovu sljedniku, Aeroklubu Delta krila, za čije je utemeljenje 1980. najviše zaslužan. Najponosniji je na prvi let 1972. bezmotornim zmajem koji je izradio, a usjekao mu se u sjećanje i legendarni let sa zgrade Srednje škole Isidora Kršnjavoga u Našicama 1986. godine.

- Najveći fenomen bio je kada sam nekoliko dana nakon useljenja u novosagrađenu zgradu škole bezmotornim zmajem skočio s krova. Čim je ravnatelj službeno otišao u Zagreb, uz pomoć članova kluba dovukao sam letjelicu na krov škole i skočio. Kolege profesori i učenici istrčali su iz učionica van, nastava je propala. Mnogi su bili u nevjerici, međutim bilo je više onih koji su se divili mom legendarnom skoku. Klub je morao platiti i štetu jer su učenici trčali do pruge za letjelicom i pritom izgazili žito u polju – prisjetio se sa smijehom Kapetanović.

Sve je počelo 1960. godine. Najprije se okušao u padobranstvu, da bi se kasnije preusmjerio na motorno letenje.

Iako se mnogi boje visine i letenja, taj aktivni sportski letač tvrdi da je osjećaj prekrasan i nezamjenjiv u zraku. Naravno, moraju biti zadovoljene vremenske prilike. Let zmajem, naime, nije nimalo bezopasan.

- Što jači vjetar i što jače sunce, lakše je letjeti zmajem. Osim idealnih vremenskih uvjeta, moraju biti zadovoljeni i svi sigurnosni i tehnički uvjeti prije polijetanja. Kao i svaki letački sport, i zmajarstvo može biti opasno ako se izvodi nepažljivo. Bilo je i nesreća, padova i lomova, što lakših, što težih. Gledanje dama kako se šeću obalama jezera Lapovca koštalo me kobnog pada, baš kao i u vrijeme letenja u Požegi. Inače, dva puta sam lomio noge, ali u Našicama imamo odličnu kirurgiju – kaže Kapetanović. Leti on i paragliderom i motornim zmajem, ali je vjeran bezmotornom.

- Zmajevi su privlačni jer su jednostavni i relativno jeftini. Za upravljanje motornim zmajem potrebno je znati samo ono osnovno od aeronautike i meteorologije. Zatim slijedi nekoliko praktičnih sati letenja i nakon toga spremni ste samostalno letjeti - uvjerava nas Kapetanović, zahvaljujući kojem je sportsko zrakoplovstvo postala tradicionalna aktivnost u Našicama i jedan od prepoznatljivih simbola grada.

Snježana FRIDL
BROJNE FUNKCIJE I NAGRADE

Ne samo što je obnovio Aeroklub nego Franjo Kapetanović dugi niz godina obnaša i čelnu funkciju, a dopredsjednik je Zajednice tehničke kulture grada Našica i počasni član Radiokluba Našice. Kao instruktor letenja spremno prenosi znanje i na mlađe naraštaje. Vlasnik je Nagrade Grada Našica za životno djelo, Povelje Zajednice tehničke kulture Osječko-baranjske županije i Državne nagrade tehničke kulture Faust Vrančić.

Najčitanije iz rubrike