Magazin
DAVOR KOVAČIĆ, INSTITUT ZA POVIJEST

Ako zabranimo “za dom spremni” što s kunom?
Objavljeno 13. kolovoza, 2016.

U hrvatskom društvu, a posebno je to vidljivo u tiskanim i digitalnim medijima, vrlo su česti slučajevi senzacionalističkog odnosa prema pojedinim povijesnim događajima, poglavito onima iz ne tako davne prošlosti.

Pri tome se ne teži toliko povijesnoj istini, premda je i to u recentnom hrvatskom društvu vrlo rastezljiv pojam, koliko “uzbuđujućim efektima”. Posebno osjetljive implikacije imaju neistinite ili poluistinite i tendenciozne interpretacije pojedinih događaja ili manifestacija koje žele pod svaku cijenu dokazati svoje unaprijed donesene tvrdnje. Jedna od takvih tema je zasigurno i pozdrav “za dom spremni”, oko kojega se ovih dana ponovno prolilo “puno tinte i žuči”. Pri tome Hrvatska na žalost sve više podsjeća na cirkus u kojem se živi od afere do afere koje su kao politički projekti režirane da se alarmiraju sve razine društva. I najnoviji prijepori oko pozdrava “za dom spremni” pogodili su hrvatsko društvo kao elementarna nepogoda. Dok “desni” dio hrvatskog političkog spektra i društva spomenuti pozdrav prikazuje kao starohrvatski pozdrav koji se pojavljuje u spjevu o Opsadi Sigeta kojeg je 1684. napisao Pavao Ritter Vitezović i operi Ivana Zajca Nikola Šubić Zrinski skladanoj 1876. godine, hrvatska “ljevica” spomenuti pozdrav veže isključivo za ustaški pokret, poglavnika Antu Pavelića i NDH.

MORALNE PRODIKE

Umjesto ulaženja u prepucavanja i procjenjivanja ispravnosti stajališta koliko je NDH bila vjekovna težnja hrvatskog naroda za stvaranjem vlastite države, a koliko je bila kvislinška i marionetska tvorevina, navest ćemo iskaz ustaškog generala Ante Moškova, zapovjednika Poglavnikova tjelesnog zdruga. U istrazi poslije završetka Drugog svjetskog rata spomenuti A. Moškov je pred jugoslavenskim komunističkim istražnim organima (UDB-a) izjavio da je poglavnik Pavelić bio glavni čimbenik kod donošenja i uspostavljanja organizacijskih formi ustaškog pokreta. Moškov naglašava da je poglavnik Pavelić sve oblike organizacijske prakse stvarao i dalje vodio po uzoru na stariju makedonsku revolucionarnu organizaciju VMRO, a s čijim je šefom Vančom Mihajlovom bio najuže povezan još od prvog dana emigracije, pa sve do završetka Drugog svjetskog rata i propasti NDH 1945. godine. U prilog iskazu Moškova govori i činjenica da je poglavnik Pavelić V. Mihajlovu i njegovoj supruzi dodijelio vilu na Tuškancu, neposredno u svom susjedstvu.

Bez obzira na to što se opravdano može prigovoriti da je ovaj iskaz iznuđen od traumatiziranog svjedoka koji je govorio iz zatvorske ćelije pod pritiskom najstrože osude i kazne, ipak se na temelju toga iskaza može otkriti jednu crtu poglavnika Ante Pavelića koja se često uočava u njegovu radu i odlukama, a to je pomanjkanje originalne mašte, odnosno prihvaćanje i kopiranje već postojećeg, bez dubljeg analiziranja korisnosti ili štetnosti, a da o estetici i ne govorimo. Mnoge odluke poglavnika Pavelića u raznim pitanjima forme bile su kopija, ponekad i doslovna onoga što mu je bilo prostorno i vremenski vrlo blizu, iako su te forme možda bile već i preživjele.

Tako je i navedeni pozdrav postao služben pozdrav ustaškog pokreta od početka tridesetih godina XX. stoljeća, a uspostavom NDH 1941. godine nalazio se i na svim službenim dokumentima. Jedna od pretpostavki mogla bi biti da je pozdravom “za dom spremni” preuzetim iz hrvatske duhovne tradicije poglavnik Pavelić htio ustaški pokret i državu približiti narodu da ih prihvati.

Iako je pozdrav “za dom spremni” u raznim oblicima i inačicama nazočan kroz cijelu hrvatsku povijest, u suvremenom hrvatskom društvu dobiva paradoksalne proporcije. Naime, u poznatom slučaju Šimunić, kada se dotični nogometaš nakon pobjede reprezentacije “opustio” i nepromišljeno preko mikrofona uzvikivao “za dom spremni”, Općinsko državno odvjetništvo u Zagrebu mu je izdalo prekršajni nalog i visoku novčanu kaznu, a kažnjen je i od Međunarodne nogometne organizacije FIFA zabranom nastupanja na deset utakmica i novčanom kaznom, što je praktički značilo i kraj njegove reprezentativne nogometne karijere. U Hrvatskoj je tada uslijedio javni linč neopreznog nogometaša, medijski prostor zakrčile su “moralne prodike” o nepromišljenosti i štetnosti tog čina. Međutim, kada se pojedini vrhunski sportaši, nakon pobjede zajedno sa sportskim dužnosnicima, pa i onima koji u javnosti imaju imidž “nacionalno osviještenih domoljuba”, “opuštaju” i divlje zabavljaju uz cajke u opskurnim “kafanama”, mediji uglavnom o tome šute. Takvo neprimjereno ponašanje najčešće se doživljava kao zasluženo psihičko pražnenje, iako bi ovdje prije bila riječ o psihičkom, odnosno “mentalnom punjenju”. Pri tome se ne primjećuje da nas takvo ponašanje javnih osoba vodi u regresivni balkanski mentalitet koji ima malo zajedničkog sa svijetom moderne Europe.

SIJANJE RAZDORA

Može se postaviti pitanje ugrožava li suvremeno hrvatsko društvo više pozdrav koji ima uporište u hrvatskoj duhovnoj tradiciji, i koji doduše nosi stigmu službenog pozdrava jednog totalitarnog režima, ili društveno tkivo više razara balkanska demobilizacija duha? Mislim da odgovor na to pitanje nije ni potreban.

Jednako kao i u slučaju tobožnje fašizacije hrvatskog društva koja se forsira u određenim medijima i ovdje se može postaviti pitanje zašto se u ovo doba egzistencijalne nesigurnosti hrvatskih građana i velikog iseljavanja poglavito mlađe populacije ponovno u žarište nameću pitanja koja samo unose još veći razdor u hrvatsko društveno biće.

Na kraju, iako se to možda čini infantilno, ako bi se nekim čudom “uz pomoć zvijezda” u Hrvatskoj i dogodio svojevrsni plebisicit kojim bi se prihvatilo da se pozdrav “za dom spremni” zabrani zbog službene upotrebe u jednom satelitskom režimu sila Osovine, što ćemo onda s nacionalnom valutom kunom? - pita se u svom osvrtu na temu dr. sc. Davor Kovačić, viši znanstveni suradnik s Hrvatskog instituta za povijest u Zagrebu.(D.J.)

MATO PALIĆ:
Učestalost je manja od medijske pozornosti koju pozdrav dobiva

- Ustavom RH zajamčeno je pravo na slobodu mišljenja i slobodu izražavanja misli. To podrazumijeva slobodu tiska i drugih medija, slobodu govora i javnog nastupa i slobodu osnivanja svih ustanova javnog pripćavanja. Međutim, sloboda izražavanja mišljenja nije apsolutna i ona, kao i druge slobode, podliježe određenim ograničenjima. Slobode se mogu ograničavati ako se time štite slobode i prava drugih ljudi, pravni poredak, javni moral i zdravlje. Ustavom je zabranjeno i kažnjivo svako pozivanje ili poticanje na rat ili uporabu nasilja, na nacionalnu, rasnu ili vjersku mržnju, ili bilo koji oblik nesnošljivosti. Pozdravom “Za dom spremni” povremeno se izraze pojedici u određenim situacijama u Republici Hrvatskoj i to, u pravilu, onima gdje postoji okupljanje većeg broja ljudi. Kako se takav pozdrav treba tretirati u odnosu na hrvatski pravni poredak je stvar pravosuđa. Iako postoji različita praksa sudova o tom pitanju postoji Vrhovni sud koji se brine za jedinstvenu primjenu prava. Povjesničari u odnosu na taj pozdrav vjerojatno nemaju jedinstven stav pa se njihovo mišljenje ne bi moglo uzeti kao smjernica. Činjenica je da taj pozdrav prvenstveno asocira na NDH, neovisno je li stvarno postojao i ranije, kao izrazito negativnu pojavu u našoj povijesti, jer je NDH sustavno proganjala pripadnike nacionalnih manjina i nastala dijelom kao rezultat trgovine hrvatskim teritorijem. Smatram kako učestalost korištenja tog pozdrava u javnom prostoru uopće ni približno ne odgovara medijskoj pozornosti koju dobija. Takve situacije se koriste u dnevnopolitičke svrhe što je vrlo licemjerno jer naš Ustav donesen konsenzusom poličkih stranaka sadrži jasan odmak od NDH - mišljenja je dr. sc. Mato Palić, profesor ustavnog prava na Pravnom fakultetu u Osijeku.(D.J.)

Možda ste propustili...

PROŠLOST U SADAŠNJOSTI: TASKO S RAZLOGOM I POKRIĆEM

Ironija kao feministički pogled

Najčitanije iz rubrike