Novosti
KAMPANJA OD 16. KOLOVOZA

SDP će napadati Most, koji može biti prevaga
Objavljeno 22. srpnja, 2016.

Kampanja za prijevremene parlamentarne izbore, devete od stjecanja hrvatske nezavisnosti, trajat će 25 dana, i počinje 16. kolovoza. Naime, potvrđeno je da će odluka predsjednice Republike Kolinde Grabar Kitarović o njihovu raspisivanju biti objavljena u Narodnim novinama 30. srpnja. Time su demantirana nagađanja da bismo mogli imati kratku kampanju - bit će ovo najduža službena predizborna kampanja u posljednjih 15 godina.

O tome kakva nas kampanja očekuje, politički analitičar Davor Gjenero kaže kako će ona prije svega biti dosadna i neuočljiva.

Javnosti je dosta politike

- Treba biti svjestan da je politika na neki način zasitila javnost. Ovo je kampanja pred prve prijevremene izbore, a birači, za razliku od toga što političari misle, vole izlaziti na izbore za određenu razinu vlasti jednom u četiri godine, a ne svakih godinu dana. A od političara očekuju da mandat odrade do kraja - kaže Gjenero, koji se boji i manje izlaznosti, kao i da će sve rezultirati rezignacijom birača.

- To bi moglo odrediti kampanju. Ta će kampanja možda biti neobična i zato što to neće biti boj između dva ključna politička bloka. S jedne će strane biti Milanovićeva koalicija, a s druge, prema svemu sudeći, HDZ izlazi na izbore primjereno tome kako se treba ponašati kada imate razmjerni sustav - samostalno. Tako se bar sada čini. Mislim da je to dobar politički izbor. Unaprijed je jasno da jedni drugima ne mogu preoteti biračko tijelo, pa je ključno za ishod izbora to kako će se u odnosu na svoje birače pozicionirati Most. Hoće li ponovno uspjeti motivirati te birače, koji inače nerijetko apstiniraju od izbora, da na njih iziđu. Ako Most oslabi, vrlo vjerojatno je da će Milanovićeva koalicija uspjeti osvojiti oko 70 mandata i uz glasove nacionalnih manjina formirati vlast. Ako pak Most postigne očekivan, dobar rezultat, tada treba očekivati postizbornu koaliciju, gdje je Plenkovićev koalicijski potencijal neusporedivo veći od Milanovićeva. Zato i vidimo da zapravo SDP na neki način vodi kampanju protiv Mosta, na kontaminaciju čijih kandidata su fokusirani i mediji skloni SDP-u. To je suprotna situacija onoj prije prošlih izbora kada je SDP bio pomiren s izbornim porazom i jedini im je politički interes bio pomoći da Most ojača i spriječi se uspostavljanje HDZ-ove jednostavne većine, u čemu su i uspjeli - ističe Gjenero.

Bez ustaša i partizana

Kako nam je, pak, rekao Berto Šalaj, profesor Fakulteta političkih znanosti, pomalo paradoksalna situacija je što ćemo s jedne strane imati dugu službenu kampanju, a s druge su neki od ključnih aktera već najavili da oni u toj kampanji zapravo neće nuditi nikakve nove programe i ideje, gdje prije svega misli na Milanovića. On je, podsjeća, malo presložio koaliciju u smislu aktera koji u njoj sudjeluju, a iz SDP-a stižu najave i da neće biti velikih skupova. To, po njemu, kazuje da će SDP voditi kampanju pomalo pod geslom “možda mi nismo sjajni, ali ovi koji su došli poslije nas su bili katastrofa”.

- Isticat će neke uspjehe svoje vlade, kojih prema mom sudu i nije bilo puno, ali će to na taj način pokušati prikazati. Čak nema najava ni nekih novih ljudi koji bi se kod njih pojavili i nisam siguran koliko im duga kampanja odgovara. Takva kampanja eventualno može odgovarati Plenkoviću, da uhvati zamah i posloži ekipu, s tim što HDZ mora donijeti nekoliko odluka prije toga. Najprije riješiti hoće li HDZ ići na izbore sam ili u Domoljubnoj koaliciji minus HSS, znači riješiti odnos s pravašima. A potom vidjeti mogu li iznijeti jednu “normalnu” kampanju u kojoj će se govoriti o ekonomiji, obrazovanju i javnim politikama, a ne o partizanima i ustašama te tko voli, a tko ne Hrvatsku. Mi to dosad nismo vidjeli od HDZ-a, pa bi Plenković trebao donijeti jedan pomak i odmak od retorike lustracije. To kako će se oni tu postaviti, kao i u kojoj mjeri će se oslanjati na gospodarski program IFO instituta, koji ide prema jednoj desnoj ekonomskoj politici, bit će mi zanimljivo vidjeti. Što se tiče Milanovića, pretpostavljam da znamo što možemo očekivati, s tim što će to i za njega biti nova situacija gdje će morati odgovarati na pristojniju retoriku nego što je bilo u srazu s Karamarkom i gdje ćemo napokon vidjeti sučeljavanja dvaju ili triju kandidata za premijera, što je nekakav minimum demokratskih kriterija, koji neko vrijeme nismo imali - ističe Berto Šalaj.

Igor BOŠNJAK

Berto Šalaj

politolog

Most će pucati iz svih oružja

Šalaj smatra kako pokretanje priče oko slučaja Madison agencije daje naslutiti da će to biti kampanja koja će ići preko medija, gdje će se vršiti “udari” na jedne i na druge. A u javnosti će, dodaje, Plenković, Milanović i Petrov koristiti nešto pristojniju retoriku, s tim što nije siguran da nećemo vidjeti “bočne udare”, poput već viđenih. “Ili bar pristojniju što se tiče odnosa Plenković - Milanović, no čini mi se da bi iz svih oružja tu mogao 'pucati' Most. To može biti akter koji će ići žestoko i na SDP, i na HDZ. Milanović je dovoljno politički obrazovan i mislim da ima kapaciteta promijenitu tu dosadašnju, kako su je neki nazvali, uličarsku retoriku, te prijeći na raspravu primjerenu demoratskom diskursu. Pitanje je samo može li njegov karakter to izdržati. Plenković je pak sa svojim iskustvom u europskim poslovima dominirao u kampanjama za EU izbore, ali ovo je nešto drugo”.

Davor Gjenero

politički analitičar

SDP će ignorirati HDZ

- Negativna kampanja SDP-a ovaj će put biti okrenuta prema Mostu, a Plenkovića i HDZ će pokušati ignorirati. Jednostavno zato što nemaju političkog kapaciteta za diskurs koji Plenković pokušava nametnuti i najjednostavnije im je izbjegavati tu razinu političkog razgovora. Milanović će tako šutjeti kada je riječ o HDZ-u, ali će biti vrlo neugodan kada je u pitanju Most. Plenkovićeva retorika praktički će biti vrlo slična onoj predsjednice RH, nekakva integralistička. Njegova pozicija je vrlo fokusirana na politički centar jer zna da se političke bitke dobivaju upravo tu, a glasači s desne ili lijeve margine su osuđeni ili da bace glas 'u ništa' ili da glasuju za njihovo drugo najbolje rješenje, tj. velike stranke desnice i ljevice. Jedini političar koji je to jasno govorio je Ivo Sanader, kada je poručio da je 'glas za HSP zapravo glas za SDP'. I to ne zato što je mislio da postoji tajna veza između SDP-a i HSP-a, nego da ljudi glasujući za HSP slabe HDZ i čine ga slabijim - ističe Gjenero.

Motivirati birače

Prema Gjenerovim riječima, motivirati birače za izlazak najveći je problem pred Plenkovićem. Podsjeća da je Plenković dobio veći broj glasova na unutarstranačkim izborima od Karamarka, ali je na njih izišlo tek pola članova HDZ-a. I ova odsutnost bilo kakve euforije i trijumfalizma nakon te pobjede pokazuju da Plenković savršeno razumije svoju sitaciju. On prvo mora motivirati vlastito članstvo i pokrenuti njima tradicionalno sklono biračko tijelo da iziđe na izbore. Most se u smislu vodstva konsolidirao kao relevatna hrvatska konzervativna stranka, samo treba vidjeti jesu li uspjeli konsolidirati i biračko tijelo, zaključuje Gjenero.

Možda ste propustili...

HRVATSKI GRAĐANI PLAĆAJU MANJE OD VEĆINE EUROPLJANA

Kućanstvima cijena plina i struje među najnižima u EU-u

PRVI KRUG PREGOVORA O SASTAVLJANJU HRVATSKE VLADE

DP: Razgovori su konstruktivni, a od načela ne odustajemo