Objavljeno 22. srpnja, 2016.
BELI MANASTIR - Dvjesto tisuća kuna koje je Ministarstvo kulture, Uprava za
zaštitu kulturnih dobara, u sklopu Programa zaštite na pokretnim kulturnim
dobrima za 2016. godinu, odobrilo Gradu Belom Manastiru za obnovu parne
lokomotive s vagonima - “ćire”, sjelo je na gradski račun.
Vijest je to koja će zasigurno razveseliti brojne Belomanastirce i ljubitelje
starina diljem Hrvatske, budući da je popularni “ćiro” - parna lokomotiva Đuro
Đaković (s pripadajućim vagonima), jedini sačuvani dio nekadašnjeg voznog parka
beljske željeznice, koja je povezivala sve poljoprivredne uprave s tvornicama za
preradu poljoprivrednih sirovina, u katastrofalnom stanju i neprekidno na meti
sekundaraca.
Traži se prijevoznik
- Novac je uplaćen na naš račun, pa ćemo odmah početi tragati za
najpovoljnijim prijevoznikom, koji bi lokomotivu i vagone odveo u
slavonskobrodsku licenciranu tvrtku koja će raditi na “ćirinoj” obnovi - priča
Marko Bogatić, dogradonačelnik Belog Manastira, naglašavajući kako se nada da će
prijevoznika pronaći vrlo brzo. Nastavlja kako je obnova cijele kompozicije
procijenjena na nešto manje od milijun kuna, ali toliko novca u gradskom
proračunu nema. Stoga će, tvrdi, od novca koje je odobrilo Ministarstvo kulture
financirati prijevoz i obnovu lokomotive, za što iz gradske blagajne planiraju
dodati još 50.000 kuna.
- Ministarstvo je već raspisalo novi natječaj, na koji ćemo se javiti i
nominirati razliku potrebnu za obnovu cijele kompozicije - objašnjava Bogatić,
konstatirajući kako će obnova biti obavljana u nekoliko faza. Želja im je, odmah
nakon završetka prve faze, lokomotivu dovesti u Beli Manastir i postaviti je na
neku od planiranih lokacija. Najvjerojatnije će to biti uz Šećeransko
jezero.
Neprocjenjiva šteta
- Čini mi se da je to najpogodnija lokacija za “ćiru”. Mjesto gdje bude bio
postavljen bit će osvijetljeno i nadgledat će ga kamere, kako ne bi bio na meti
sekundaraca, kao što je dosad bio slučaj. Kasnije bi se lokomotivi trebali
pridružiti i obnovljeni vagoni, čime će cijela kompozicija biti spremna za novi
život i neke nove putnike.
“Ćiru” je, podsjetimo, Gradu darovala stečajna upraviteljica bivše šećeranske
Škrobare, Živka Posavac, sukladno odluci Odbora vjerovnika te tvrtke nakon što
je završila u stečaju, a vlakić je ostao u tvorničkom krugu. Od tada do
današnjih dana doživio je nekoliko napada sekundaraca. Prvo je, u rujnu 2014.
godine, nepoznati počinitelj skinuo dimnjak “ćirinog” parnog kotla. Mjesec-dva
kasnije krenuli su sekundarci korak dalje i otuđili prednji odbojnik, cijeli
prednji dio kotla, te čitav niz sitnijih dijelova. Bilo je pokušaja novih krađa,
a u jednom su vagonu unaprijed bili smješteni željezni dijelovi - spremni za
transport. Nastala je golema i neprocjenjiva šteta, a iz očaja, netko je u
ožujku ove godine na “ćiri” zapalio svijeću, htijući nadležne upozoriti na
propadanje dijela baranjske baštine.
Ivica GETTO
Zašto je važan “ćiro”
“Ćiro” je upisan u registar zaštićenih kulturnih dobara Ministarstva kulture Republike Hrvatske kao vlak-parna lokomotiva Đuro Đaković, pod brojem Z-6029. Jedini je sačuvani dio nekadašnjeg voznog parka beljske željeznice, koja je povezivala sve poljoprivredne uprave s tvornicama za preradu poljoprivrednih sirovina. U registru je još devet zaštićenih pokretnina i nekretnina s područja Belog Manastira. Među njima je i manevarska lokomotiva Mavag 152-067, također smještena u tvorničkom krugu, nekoliko metara dalje od “ćire”, proizvedena oko 1900. godine u Budimpešti, u Mađarskoj kraljevskoj tvornici željezničkih lokomotiva.