Regija
STIGAO NOVAC

“Ćiro” će na obnovu
u Slavonski Brod
Objavljeno 22. srpnja, 2016.

BELI MANASTIR - Dvjesto tisuća kuna koje je Ministarstvo kulture, Uprava za zaštitu kulturnih dobara, u sklopu Programa zaštite na pokretnim kulturnim dobrima za 2016. godinu, odobrilo Gradu Belom Manastiru za obnovu parne lokomotive s vagonima - “ćire”, sjelo je na gradski račun.

Vijest je to koja će zasigurno razveseliti brojne Belomanastirce i ljubitelje starina diljem Hrvatske, budući da je popularni “ćiro” - parna lokomotiva Đuro Đaković (s pripadajućim vagonima), jedini sačuvani dio nekadašnjeg voznog parka beljske željeznice, koja je povezivala sve poljoprivredne uprave s tvornicama za preradu poljoprivrednih sirovina, u katastrofalnom stanju i neprekidno na meti sekundaraca.

Traži se prijevoznik

- Novac je uplaćen na naš račun, pa ćemo odmah početi tragati za najpovoljnijim prijevoznikom, koji bi lokomotivu i vagone odveo u slavonskobrodsku licenciranu tvrtku koja će raditi na “ćirinoj” obnovi - priča Marko Bogatić, dogradonačelnik Belog Manastira, naglašavajući kako se nada da će prijevoznika pronaći vrlo brzo. Nastavlja kako je obnova cijele kompozicije procijenjena na nešto manje od milijun kuna, ali toliko novca u gradskom proračunu nema. Stoga će, tvrdi, od novca koje je odobrilo Ministarstvo kulture financirati prijevoz i obnovu lokomotive, za što iz gradske blagajne planiraju dodati još 50.000 kuna.

- Ministarstvo je već raspisalo novi natječaj, na koji ćemo se javiti i nominirati razliku potrebnu za obnovu cijele kompozicije - objašnjava Bogatić, konstatirajući kako će obnova biti obavljana u nekoliko faza. Želja im je, odmah nakon završetka prve faze, lokomotivu dovesti u Beli Manastir i postaviti je na neku od planiranih lokacija. Najvjerojatnije će to biti uz Šećeransko jezero.

Neprocjenjiva šteta

- Čini mi se da je to najpogodnija lokacija za “ćiru”. Mjesto gdje bude bio postavljen bit će osvijetljeno i nadgledat će ga kamere, kako ne bi bio na meti sekundaraca, kao što je dosad bio slučaj. Kasnije bi se lokomotivi trebali pridružiti i obnovljeni vagoni, čime će cijela kompozicija biti spremna za novi život i neke nove putnike.

“Ćiru” je, podsjetimo, Gradu darovala stečajna upraviteljica bivše šećeranske Škrobare, Živka Posavac, sukladno odluci Odbora vjerovnika te tvrtke nakon što je završila u stečaju, a vlakić je ostao u tvorničkom krugu. Od tada do današnjih dana doživio je nekoliko napada sekundaraca. Prvo je, u rujnu 2014. godine, nepoznati počinitelj skinuo dimnjak “ćirinog” parnog kotla. Mjesec-dva kasnije krenuli su sekundarci korak dalje i otuđili prednji odbojnik, cijeli prednji dio kotla, te čitav niz sitnijih dijelova. Bilo je pokušaja novih krađa, a u jednom su vagonu unaprijed bili smješteni željezni dijelovi - spremni za transport. Nastala je golema i neprocjenjiva šteta, a iz očaja, netko je u ožujku ove godine na “ćiri” zapalio svijeću, htijući nadležne upozoriti na propadanje dijela baranjske baštine.

Ivica GETTO
Zašto je važan “ćiro”

“Ćiro” je upisan u registar zaštićenih kulturnih dobara Ministarstva kulture Republike Hrvatske kao vlak-parna lokomotiva Đuro Đaković, pod brojem Z-6029. Jedini je sačuvani dio nekadašnjeg voznog parka beljske željeznice, koja je povezivala sve poljoprivredne uprave s tvornicama za preradu poljoprivrednih sirovina. U registru je još devet zaštićenih pokretnina i nekretnina s područja Belog Manastira. Među njima je i manevarska lokomotiva Mavag 152-067, također smještena u tvorničkom krugu, nekoliko metara dalje od “ćire”, proizvedena oko 1900. godine u Budimpešti, u Mađarskoj kraljevskoj tvornici željezničkih lokomotiva.

Možda ste propustili...
Najčitanije iz rubrike