Magazin
BIZARNI PROIZVODI

Monsanto je pravio atomske bombe, Pepsi (s)rušio vladu u Čileu!
Objavljeno 24. lipnja, 2016.

Korporacije, osobito one velike i slavne, često vežemo uz njihove poznate proizvode, no ponekad se upuste i u prilično neobične i nezamislive pothvate.

SONY I ŽIVOTNO OSIGURANJE

- Sony je poznat po elektroničkim uređajima, od kultnog Walkmana do 3D slušalica. Neočekivano, odjel elektronike počeo je opasno gubiti novac - 8,5 milijardi u 10 godina (2003.-2013.), a najuspješniji je bio osiguravajući sektor koji je u istom razdoblju zaradio više od 9 milijardi dolara. Sony je u početku prodavao samo elektroniku, no 1950. jednog od osnivača u SAD-u je toliko impresionirao neboder da je odlučio da će Sony jednoga dana imati svoje financijsko poslovanje. Prodaju osiguranja počeli su 1980. Za sektor digitalnih medijskih proizvoda ovo je također bilo sjajno razdoblje. Dok su neki financijski analitičari željeli da zauvijek napuste elektroničku industriju ili da se odvoji u zasebnu tvrtku, Sony je nerado odustao od industrije po kojoj je većini poznat i gdje još uvijek ima značajan udio na tržištu.

TARGET I ISTRAŽIVANJE ZLOČINA

- Jedan od najvećih trgovaca u SAD-u, Target, nije prvo na što ćete pomisliti kada je o high-tech forenzici riječ. No, od sredine 90-ih Target je svoju protuprovalnu tehnologiju usmjerio na rješavanje zločina. Koristeći tehnologiju razvijenu za praćenje svojih zaliha i sprječavanje krađe u svojim trgovinama, pomagali su policiji diljem SAD-a u potrazi za kriminalcima. Target ima i svoje privatne forenzičke laboratorije, koji imaju iste ovlasti kao i državni. Obradili su neke slučajeve koji su policiji bili nerješivi, poput videodokaza u neuobičajenim formatima. Policiju su besplatno tehnološki opskrbljivali, a Targetovi su zaposlenici ponekad važna karika u istragama FBI-a protiv zločinačkih organizacija, a nerijetko odlaze i na tajne zadatke.

BOSE ISTRAŽIVAO HLADNU FUZIJU

- Tvrtka Bose najpoznatija je po HD zvučnicima i zvučnim sustavima. Amar Bose, znanstvenik i profesor, osnovao je tvrtku jer je bio nezadovoljan kvalitetom zvučnika koji su bili na tržištu. S obzirom na to da je Bose u prvom redu bio majstor i imao je kontrolu nad tvrtkom, dobit je preusmjeravao u svoja istraživanja. Godine 1989. priključio se novom forumu hladne fuzije - koja je mogla biti revolucionarna da se pokazala istinitom. No, nakon što je otkrio da se u forumu znanstvenici međusobo vrijeđaju, umjesto da se bave hladnom fuzijom, Bose je u svojoj tvrtki okupio znanstvenike koji će metodički istražiti tvrdnje o hladnoj fuziji. Tijekom dvije godine, sve su ih opovrgnuli.

PEPSI PODRŽAO ČILEANSKI DRŽAVNI UDAR

- O poslovima američkih korporacija u Južnoj Americi 60-ih je brinula CIA. Bio je to ugodan odnos: američke su tvrtke pomagale CIA-i u sprječavanju širenja komunizma u Južnoj Americi, a CIA je zauzvrat čuvala njihovu imovinu. Dok je čileanska politička situacija postajala sve lošija za korporativne interese, američke su tvrtke sve žešće (potajice) nastojale da američka vlada (a samim tim i CIA) izmanipuliraju čileansku političku scenu kako bi postala podobnija i pogodnija za poslovne korisnike. Jedna od tih korporacija bila je PepsiCo, koja je imala punionice i druge poslovne segmente u Čileu i bojala se da će socijalistička koalicija pod predsjednikom Salvadorom Allendeom nacionalizirati imovinu stranih tvrtki u Čileu. PepsiCo je apelirao na Richarda Nixona, koji je nekada radio za PepsiCo kao odvjetnik, te izravno uz potporu CIA-e, izazvala državni udar koji je svrgnuo Allendea s vlasti i osnažili pučiste.

MCDONALD’SOVA MODNA LINIJA

- Prošle se godine McDonald’s u Švedskoj predstavio nečim posve neočekivanim - modnom linijom. Bizarna je odjeća uključivala balonere i čizme bijele pozadine ukrašene fotografijama Big Maca! Poslije su u ponudi bile i zidne tapete, pa čak i odjeća za pse. Kao dio svjetske kampanje pod nazivom “I’m Lovin’ it 24”, odjeća je bila dostupna samo u Švedskoj. To nije bila jednokratna ideja. U ožujku je ove godine McDonald's u Australiji predstavio limitirano izdanje linije pidžama, majica i casual košulja. Poput prošlogodišnje kampanje, odjeća je imala uzorke McMuffina na bijeloj ili kariranoj pozadini. Linija je bila ograničena i rasprodana je iznimno brzo.

PLAYTEX IZRAĐIVAO SVEMIRSKA ODIJELA

- Međunarodna tvornica lateksa (ILC) - koja će poslije postati poznata kao Playtex - 60-ih je zahvaljujući svom udobnom rublju osvojila ugovor s NASA-om za proizvodnju svemirskih odijela koje će astronauti nositi na Mjesecu. NASA (vjerojatno ne vjerujući da tvornica odjeće može napraviti svemirsko odijelo) nametnula je ILC-u da rade sa zrakoplovnom trvtkom Hamilton Standard. Bez znanja ILC-a, Hamilton Standard je predstavio svoj prototip NASA-i, koja je odijelo odbila i ILC je izgubio ugovor, a Hamilton je krivnju prebacio na ILC. Oni nisu odustali ni gubili nadu. Kada je NASA raspisala natječaj za novo svemirsko odijelo, ILC ih je uspio uvjeriti da im daju drugu priliku. Novo odijelo, potpuno ručno rađeno, pobijedilo je na natječaju i prošlo brojna testiranja. ILC je izradio odijelo u kojem je Neil Armstrong zakoračio na Mjesec.

MONSANTO POMAGAO U IZRADI NUKELARNOG ORUŽJA

- Monsanto je danas najpoznatiji po GMO-u, no zapravo je započeo i veći dio svoje korporativne povijesti proizvodio je kemikalije. Tijekom 2. svj. rata Monsanto je bio jedna od organizacija iza projekta Manhattan, gradnje i rada postrojenja koja se koriste u proizvodnji dijelova nuklearnog oružja, nastavljajući s tim do 80-ih. Dr. Charles Allen Thomas i dr. Carroll A. Hochwalt, kemičari koji su radili za Monsanto, bili su uključeni u projekt Manhattan 1943. Thomasovi zadatci bili su proizvodnja plutonija i polonija potrebnih za bombu. Za proizvodnju polonija zadužen je Monsanto, koji je sagradio tajna industrijska postrojenja u Daytonu. Srušeno je tek nakon rata zbog radioaktivnog onečišćenja.

HOOTERSOVA ZRAČNA KOMPANIJA

- Bob Brookes, vlasnik Hootersa, osnovao je 2003. zrakoplovnu tvrtku prema uzoru na svoj uspješni lanac restorana. Kupio je zrakoplovnu tvrtku i nazvao je Hooters Air. Uz konkurentne cijene i atraktivne, oskudno odjevene hostese, tvrtka je u početku bila uspješna, iako je posjedovao tek nekoliko zrakoplova. Na svom vrhuncu, prevozio je više od 1000 putnika tjedno. No, rast cijene goriva i jeftina konkurencija uništili su Hooters Air. Uz to, zrakoplovna tvrtka s restoranima je dijelila samo ime i konobarice - hrana iz restorana nije posluživana u zrakoplovima. Tvrtka je 2006. ukinula sve letove putničkih zrakoplova, zadržavši tek charter letove iz jednog grada, zbog čega su stotine ljudi izgubile radna mjesta. Nakon toga Brookes je odlučio više ne podržavati zračni prijevoz vlastitim novcem i pustio ga da propadne.

Piše: Narcisa VEKIĆ
APOLLO I SATURN V
Rakete za spuštanje na Mjesec

CHRYSLER GRADIO RAKETE - Prije 2. svj. rata Chrysler je bio obična automobilska tvrtka, no tijekom militarizacije SAD-a izrađivao je tenkove i vojnu elektroniku. Stekao je slavu zbog brojnih inženjerskih rješenja za mnoge vojne probleme i jer se nije obogatio na račun američke vlade za vrijeme rata. Nakon rata, Chrysler je svoja inženjerska iskustva iskoristio za proizvodnju prvih američkih balističkih raketa Redstone, koja je lansirala prve američke astronaute u svemir. Iako su se u početku opirali ugovoru za izgradnju Redstone projektila, niz sretnih okolnosti - poput otkazivanja drugih vojnih projekata - Chrysler je tvornicu iskoristio za rakete. Chrysler je proizveo prvi stupanj Saturn IB rakete koja je lansirala prvu Apollo kapsulu u svemir. Kasnije su radili na prvim fazama divovskih Saturn V raketa kojima su se ljudi spustili na Mjesec.

ACTIMATES
Skupa i komplicirana tehnologija

MICROSOFTOVE IGRAČKE ZA DJECU - Netom prije .com eksplozije Microsoft je 1997. predstavio novu vrstu igračke koja je trebala revolucionizirati dječju igru - ActiMates. Igračke visoke 40 cm, koje su uključivale dinosaura Barneya i mravojeda Arthura, bile su prepune senzora i odašiljača zbog kojih su mogle bilježiti koje emisije djeca gledaju, kao i interaktivno kontaktirati s djecom preko unaprijed programiranih pokreta. ActiMates su ukinuti nakon samo tri godine jer je sustav bio vrlo skup (175 dolara) i kompliciran. Ni izbor likova nakon Barneya možda nije bio tako dobar, pa su se igračke lošije prodavale. S obzirom na to da je tehnologija na tržištu igračaka u to vrijeme bila prilično slaba, igračka nije prošla.

Desetak je godina tvrtka Sony vrlo uspješno prodavala životno osiguranje

Od sredine 90-ih Target je svoju protuprovalnu tehnologiju usmjerio na rješavanje zločina

Možda ste propustili...
Najčitanije iz rubrike