Novosti
RAZGLEDAJU VUKOVAR, ALI POTROŠE JAKO MALO NOVCA

Fenomen Vukovara: Veliki turistički potencijal koji prati mizerna zarada
Objavljeno 30. svibnja, 2016.
Muzej vučedolske kulture u godinu dana obišlo je više od 40.000 posjetitelja

Vezani članci

FOND ZA ZAŠTITU OKOLIŠA

Sufinanciranje obnove četiriju zgrada u Vukovaru

Na pitanje koliko turista godišnje posjeti Vukovar, grad s velikim potencijalima u kontinentalnom turizmu, nemoguće je dati jednostavan odgovor. Jednako tako, vrlo je teško objasniti (ne)prihodovnu stranu vukovarske turističke priče.

Naime, Vukovar je i u tom kontekstu jedna posve specifična, kompleksna, zapravo dobrim dijelom i apsurdna priča s počesto zaboravljenog slavonskog istoka. Jer kako objasniti da se kroz proteklih 20-ak godina Vukovar (ni)je turistički dovoljno afirmirao unatoč i činjenici da je riječ o gradu – hrvatskom simbolu stradanja i otpora agresiji 1991. godine? U kojem se ranijih godina moglo svjedočiti razmjerima stradanja razorenog grada, ili danas pak, doživjeti vizure obnovljenog Vukovara, ljepote Dunava i Vuke, barokne jezgre, grofovskog dvorca i muzeja, memorabilije iz Domovinskog rata...

150.000 posjeta i samo 18.000 noćenja

To međutim, uopće ne znači da u Vukovaru nema posjetitelja. Primjerice, broj noćenja u 2015. godini bio je oko 18.000. Broj turističkih dolazaka bio je nešto veći od 8000, a ako se tome pridodaju hrvatski osmaši koji u Vukovar od prošle jeseni dolaze na terensku nastavu iz povijesti gdje uče o Domovinskom ratu brojka je veća od 17.000. Broj posjeta pak, prema procjenama temeljenim na službenim pokazatejima, bio je – minimalnih 150.000 plus par tisuća biciklista koji prođu rutom kroz Vukovar, zaustavljajući se u gradu heroju.

– Činjenica je da u Vukovaru broj posjetitelja i broj noćenja raste, no izvanpotrošački moment od čega se u stvari živi – od suvenira, ugostitelja, usluga raznih obrta – ne kaže direktorica turističke zajednice grada Vukovara, Jasna Babić.

S druge strane, dodat će da su vukovarski muzeji, kao jedna od glavnih i vrlo atraktivnih ponuda, izuzetno dobro posjećeni pa je tako Muzej vučedolske kulture, u manje od godinu dana od njegova otvaranja na lokalitetu izvan grada, obišlo više od 40.000 posjetitelja. Slično je i s Gradskim muzejom Vukovara u grofovskom dvorcu Eltz u povijesnoj jezgri grada. Ne treba zaboraviti ni iznimno uspješan Vukovar film festival

Babić će reći kako promociju Vukovara, između ostaloga, grade i na domaćim i inosajmovima, kao i posjetima turističkih novinara iz zemalja Europe. “Borimo se za svakog gosta, no financijski efekt drugi je dio priče”, kaže Babić. Vukovar ima svoju veliku, važnu priču, no specifičnost Vukovara su – jednodnevni dolasci. Posjetitelji dođu, obiđu Vukovar, nezaobilazno odu na mjesta stradanja iz ratne 1991. godine i – iz Vukovara odlaze.

Turisti s kruzera troše od pet do sedam eura

– Za Vukovar je bilo nerealno očekivati da će odmah poslije rata imati sve turističke sadržaje, možda se i država tu trebala postarati, moža smo trebali tada više tražiti iz Vukovara – komentira vukovarski gradnačelnik Ivan Penava.

Mjesta stradanja iz Domovinskog rata godinama su već nezaobilazna mjesta svakog tko dođe u Vukovar. Spomen-dom Ovčara, mjesto stratišta iz ’91, Memorijalno groblje žrtava iz Domovinskog rata, Spomen-dom hrvatskih branitelja na Trpinjskoj cesti pokraj tenka i biste legendarnog zapovjednika obrane vukovarske četvrti Borovo naselje Blage Zadre, Mjesto sjećanja u podrumu vukovarske bolnice, veliki kameni križ podignut na ušću Vuke u Dunav u spomen na sve žrtve za slobodnu Hrvatsku – svi ih posjete - a ulaznice se gotovo nigdje ne naplaćuju.

Zdravko Komšić, iz vukovarskog Hrvatskog društva logoraša srpskih koncentracijskih logora, koje od 2006. godine skrbi o Spomen-domu Ovčara, reći će da godišnje kroz negdašnji hangar, posljednju postaju prije likvidacije 200 žrtava masovne grobnice na Ovčari, prođe i do 120.000 posjetitelja, doslovce iz cijelog svijeta. Deset godina ulaz je bio besplatan, no od veljače plaća se simboličnih pet kuna. “Bili smo prisiljeni na taj korak, jer stalno smo morali moliti resorno ministarstvo sredstva za održavanje i strahovati od isključenja plina ili struje”, kaže Komšić.

Zanimljiv je podatak i da godišnje Vukovar posjeti oko 30.000 tustista s riječnih kruzera, no potrošnja takvih turista, koji na brodovima imaju kompletnu uslugu, nevelika je. Prvih godina bilo je poznato da gosti s kruzera u vukovarskim mjenjačnicama prosječno promijene – tri eura, danas je to poraslo pet i sedam eura.

Gradonačelnik Penava optimističan je glede budućnosti vukovarskog turizma. “U gradu u kojeg dolaze mnogi posjetitelji i kruzeri suočavamo se s problemom nedovoljnih smještajnih kapaciteta i onda punimo hotele u okolnim gradovima. Uz posao gradske uprave, u razvoju turizma veliku ulogu ima privatna inicijativa”, kaže on. U 17 smještajnih objekata ima oko 350 kreveta raznih kategorizacija, od hostela do hotela s četiri zvjezdice. No jasan je i strah privatnika od investicija bez konkretnih potpora. “Kompleksna je to priča. Slaba su točka i restorani, gastroponuda, kušaonice vina. Sve to mi kao nešto imamo, a nemamo”, kaže direktorica TZ-a.

Sanja BUTIGAN
veliki problemi ugostitelja

Vukovarac Zvonko Kovačić ugostitelj je punih 27 godina. “Svi dođu u razgledavanje, plate ulaznice gdje treba, a izvan toga jako se malo troši. Vukovar ima silne dnevne posjetitelje, ali samo manji broj navrati u restorane ili kafiće. Vukovarskim ugostiteljima to je vječita borba za opstanak. Od mnogo sam ljudi čuo isto – kad dođu u Vukovar nagledaju se strahota iz ratne ’91. godine, i onda se žele malo maknuti iz Vukovara, da skrenu misli na pozitivu. A mi nastojimo da, kad sve to obiđu, svoje misli u pozitivnom smjeru mogu okrenuti i kod nas, da ne moraju otići iz grada, nego i u Vukovaru doživjeti opuštenu atmosferu, svratiti u restorane ili drugdje, uz tamburaše, domaću hranu, da im se prikaže Vukovar i u drugom svjetlu”, kaže taj vlasnik gradske kavane i galerije suvenira “Navis”. Dodaje da je kod gostiju s kruzera priča komplicirana, jer pred kraj svog putovanja nisu imali interesa za Vukovar. “No sada smo postigli da im ponudimo razgledanje grada s muzejima tako da grad ima bar neku korist od toga, kroz ulaznice. Tek od ove godine neke su od grupa s kruzera počele navraćati na kavu, a o suvenirima da i ne govorim, iako smo se prilagodili, i glede jezika i plaćanja”, kaže Kovačić te upozorava na fenomen da se suveniri “proizvedeni u garaži prodaju na haubama”.

Dražen Živić

vukovarski Područni centar Instituta Ivo Pilar

Vukovar se mora nametnuti

“Počnimo od nedostatka smještajnih kapaciteta u Vukovaru u odnosu na broj turista. Ne može se dovesti 1000 ljudi, ako nemaju gdje noćiti. Drugo je pitanje, ponudi li se onima koji dođu u dnevni posjet dovoljno sadržaja gdje bi oni ostvarili određenu potrošnju. Ne smijemo stvar prepustiti slučaju, moramo se nametnuti. Ne smijemo živjeti od prošlosti, moramo se razvijati. Mnogi misle da je neprimjereno doći u Vukovar i onda očekivati ležeran pristup. A zašto ne? Zašto se u Vukovaru ne bi očekivalo, da se uz memorijalni dio, ponude i opuštajući sadržaji? Ne kažem da se ne nudi, ali kad ljudi obiđu sve vezano uz ’91., dakako da su pod emocijama i odu se drugdje opustiti. Možda bi trebalo nuditi programe od dva-tri dana, koji bi onda uključivali različite aspekte turističke ponude. Jedan dan za memorijalni dio, drugi za muzeje i dvorce, treći dan ležerni sadržaji. To naravno pretpostavlja i smještajne kapacitete za ljude različite dubine džepa. Treba zaokružiti cijelu priču današnjeg grada Vukovara, osmisliti je i provoditi poštujući važnost ljudskih resursa, ali uz podršku lokalne i državne vlasti”.