Novosti
LAVINA REAKCIJA NA PREREVNO POLICIJSKO POSTUPANJE

Dadić: Policijska represija ne smanjuje broj nezgoda
Objavljeno 7. travnja, 2016.
Ne bi smjelo biti razlike u policijskim postupcima u različitim dijelovima zemlje - kaže prof. Dadić

Vezani članci

NA JEDNU KAZNU SPLITSKIH POLICAJACA NAJMANJE PET OSJEČKIH

Policijska represija na istoku Hrvatske

Policijska represija, učestale kontrole vozača i vozila na istoku Hrvatske te redovito kažnjavanje, mnogo intenzivnije nego u bilo kojem drugom dijelu zemlje, o čemu smo pisali u srijedu, ali i prije nepunih mjesec dana, izazvala je brojne komentare čitatelja.

Mnogi od njih prepričali su svoja iskustva s nepotrebnim zaustavljanjima, no mnogi su i upozoravali na apsurdnu situaciju da naša policija državni proračun puni naplaćujući kazne od najsiromašnijih hrvatskih građana - u Slavoniji, Baranji i, da ne izostavimo, zapadnom Srijemu. U znatno bogatijim dijelovima zemlje prometnih je prekršaja, pa tako i naplaćenih kazni, nekoliko puta manje.

To nije normalno

Ugledni prometni stručnjak prod. dr. sc. Ivan Dadić, s Fakulteta prometnih znanosti u Zagrebu, s kojim smo porazgovarali o podacima o kažnjavanju vozača u Osječko-baranjskoj županiji i usporedbi s drugim županijama, kaže kako nema velike uzročno-posljedične veze između intenzivnih policijskih kontrola i prometnih nezgoda.

- Moj je stav da policija ne bi trebala zaustavljati vozače zbog kontrole njegove vozačke, prometne dozvole, obvezne opreme i slično, osim kada on načini prekršaj. Čak nema potrebe zaustavljati vozača zbog kontrole konzumacije alkohola, jer to se može vidjeti po načinu vožnje. Policija bi morala biti mnogo tolerantnija. Uvjeren sam da bi istraživanja i usporedbe broja zaustavljenih, prekontroliranih i kažnjenih vozača u Hrvatskoj i nekim drugim zemljama Europe, pokazali kako naša policija to čini mnogo više od drugih. To nije dobro. Kod ljudi to izaziva strah. Posebice ne bi smjelo biti razlike u policijskim postupcima u različitim dijelovima zemlje - kaže za naš list profesor Dadić.

Službene podatke iz 2015. godine o tome da je u Osječko-baranjskoj županiji s registriranih 118.318 vozila policija ispisala 93.937 prekršaja, a u Splitsko-dalmatinskoj, gdje je registrirano 207.564 vozila, dok tijekom turističke sezone prometuje i nekoliko puta više vozila, gotovo isti broj prekršaja - 96.353, Dadić je komentirao riječima kako "to jednostavno nije normalno". Baš kao i usporedbu s Primorsko-goranskom županijom, gdje je na kraju prošle godine bilo registrirano 157.666 vozila, a uz to njome prometuje još nekoliko puta više vozila turista, kojima je policija napisala ukupno 64.834 prekršajne prijave. Ili u usporedbi sa zagrebačkim područjem gdje je policija zabilježila dvostruko više prekršaja (180.453) u odnosu na Osječko-baranjsku županiju, iako je na tom području samo pola milijuna registriranih vozila, a zapravo njime cirkulira bar trostruko više.

- Policija na cesti mora biti što neprimjetnija. Imam osjećaj da u našem društvu još uvijek ima onih koji žele vladati ljudima, a ne problemima. To je odlika boljševičkog sustava. Policija učestalim kontrolama i nenormalnim naplaćivanjem kazni neće smanjiti broj prometnih nezgoda. Čak mislim da bi se moglo dogoditi suprotno. Izaziva se i revolt građana, a kažnjavanje je i velik ekonomski problem za veliku većinu građana. S druge strane naš javni prijevoz nije razvijen, u mnogim selima gotovo ga i nema, i ljudima je osobni automobil potreba - naglašava Dadić.

Nadobudni šefovi?

Na gotovo bizarne podatke o broju kažnjenih biciklista zbog alkoholiziranosti, a njih je u Osječko-baranjskoj županiji u 2015. kažnjen 1881, dok je u Splitsko-dalmatinskoj kažnjeno pet pijanih biciklista, u Primorsko-goranskoj sedam, a u Istarskoj, gdje je razvijen biciklizam - njih osam, prof. Dadić je bio iznenađen.

- Čini mi se da vi u Osijeku imate nadobudnog šefa Policijske uprave i Prometne policije i da oni misle kako svijet počinje od njih. Mislim da oni na određeni način tjeraju svoje ljude da kažnjavaju vozače. Policija bi u kažnjavanju trebala biti mnogo tolerantnija i one ekstremne prekršitelje ekstremno i kažnjavati. Nije isto prekoračiti brzinu vožnje za 30 kilometara na otvorenoj cesti, izvan naselja i recimo samo za deset kilometara u uskim ulicama nekog naselja, gdje je dopuštena brzina 40 kilometara na sat, jer je već i tih 40 km prebrzo. Mnogo je tu pitanja i problema vezanih uz sigurnost prometa i rad prometne policije. Uvjeren sam da kada bismo proveli pokus na godinu dana s jednim gradom u kojem policija ne bi provodila kontrole i represivne mjere, nego samo obavljala poslove prometnih očevida, da broj prometnih nezgoda ne bi porastao. Policija će uvijek imati formalno-pravni razlog za zaustavljanja i kažnjavanja. Ne želim anarhiju, nego mislim da se ljudi ne trebaju zaustavljati i kažnjavati bez razloga - zaključuje Dadić.

Igor MIKULIĆ

Ivan Vrkić

gradonačelnik Osijeka

Država mora ujednačiti kriterije

- Prerevnostan rad policije, javni je to pogovor koji traje već duže vremena na našim prostorima. Imam uvid u podatke o radu policije, jer o tome raspravljamo na Gradskom vijeću. Ne bih htio spekulirati. S jedne strane vjerujem činjenicama koje pokazuju da se kod nas zakon primjenjuje restriktivnije nego u nekim drugim dijelovima zemlje. Ali kada je nešto na razini dojma, pitanje je može li se o tome vrijednosno suditi. Zakon ili se primjenjuje ili se ne primjenjuje. Čak ne priznam i činjenicu da ga netko bolje ili lošije primjenjuje. Niti je dobro da ga naši policajci “predobro” primjenjuju, niti je dobro da ga drugi ne primjenjuju. Na državi je i njezinim sustavima da se ujednače kriteriji. Doista iz svog iskustva mogu reći kako prođem cijelu Dalmaciju i vidim jednog ili ni jednog policajca, baš kao i u Istri, a u Osijeku ih vidim na svakom koraku. Neću pričati protiv svojih policajaca. Možda naši dobro rade, a drugi ne rade, ali to treba reći onaj tko je za to nadležan - kaže osječki gradonačelnik Ivan Vrkić.

KOMENTARI ČITATELJA

l “Skrivaju se k'o lopovi u mraku i iskaču pred bicikle, motore i aute ljudima, čuče pred birtijama, zapisuju tablice... Na Uskrs od raskršća Vukovarska-Svačićeva pa do Opatijske sretoh četiri patrole..."

l “Nisam baš siguran o ovome. Ili u Dalmaciji i Istri nema biciklista, ili ih policija ne gnjavi, a s obzirom na to da u ovoj našoj Slavoniji nema kriminalaca, pa je onda najlakše maltretirati bicikliste za zvonca i slične gluposti, a o kažnjavanju vlasnika pasa koji ih vode bez povodca da ne govorim. Ili imamo najstrožu policiju ili je najlakše j..... sirotinju.”

l “To je odavno poznato; tko god vozi po Slavoniji zna da ih od Čađavice nadalje nema, ja sam iz Erduta i zna se dogoditi da me do Osijeka zaustave nekad i tri puta.”

l "Istina. Najviše kažnjavaju nas koji imamo najmanje prihode u RH. Biciklist je opasan zločinac..., nemaš prsluk..., kazna, pa strijeljanje...”.

l “Jutros u 6.45 kod 'benze' na Zelenom polju pod rotacijama zaustavljaju biciklista i naplaćuju mu kaznu, a čovjek ide na posao...”.

Najčitanije iz rubrike