Novosti
NA JEDNU KAZNU SPLITSKIH POLICAJACA NAJMANJE PET OSJEČKIH

Policijska represija na istoku Hrvatske
Objavljeno 6. travnja, 2016.
U drugim dijelovima Hrvatske policija je gotovo nevidljiva

Je li kod vas neko izvanredno stanje kad ima toliko policajaca na ulicama? Građani koji iz ostalih dijelova Hrvatske dođu u posjet Osijeku i okolici šokirani su brojem policajaca na ulicama slavonske metropole.

Reakcije su to Riječana o kojima smo pisali prije manje od mjesec dana, a koji su se, boraveći u Osijeku, uvjerili kako se živi pod policijskom represijom u gradu u kojem se bakice zbog prelaska na crveno bacaju na tlo hrvačkim zahvatima.

Ponukani takvim iskustvom boravka u Osijeku i brojnim svakodnevnim pritužbama građana na nemilosrdno kažnjavanje i za najmanje prekršaje, pa i onda kada se propisi tumače krajnje nategnuto, Glas Slavonije usporedio je podatke o broju kažnjenih pješaka, biciklista i vozača u nekoliko županija i došao do šokantnih podataka. Pitanje imaju li prometni policajci u Slavoniji i Baranji dnevnu normu kazni koje moraju izreći, a o čemu bruje društvene mreže, čini se, unatoč snažnom demantiranju iz policije, itekako utemeljenim.

Što kaže statistika?

Prema službenim podacima MUP-a, svi su sudionici u prometu na području pod kontrolom osječko-baranjske PU apsolutno najgori pripadnici svoje vrste u Hrvatskoj i čine najviše prometnih prekršaja u državi. Usporedili smo broj izrečenih kazni i broj registriranih vozila po pojedinim dijelovima Hrvatske, pa je tako, primjerice, 2015. godine u Osječko-baranjskoj županiji bilo registrirano 118.318 vozila, a ispisano je 93.937 prekršaja. Gotovo identičan broj prekršaja, njih 96.353, evidentiran je u Splitsko-dalmatinskoj županiji, ali ona je u tom razdoblju imala registrirana čak 207.564 vozila, a tijekom turističke sezone tom se županijom kreće još bar tri puta toliko automobila, pa bi se u najbenevolentnijem izračunu pokazalo da na jednu kaznu splitskih policajaca dolazi najmanje pet koje ispisuju osječki. Još je nepovoljniji omjer s Primorsko-goranskom županijom, gdje je 2015. bilo registrirano 157.666 vozila (plus minimalno tri puta toliko turista), a ispisane su samo 64.834 prekršajne prijave, pa bi na jednu primorsku došlo gotovo osam slavonskih. Zagrebačka regija, koja je 2015. imala najviše registriranih vozila – 489.625, plus turisti i poslovnjaci iz cijele Hrvatske i Europe koji dolaze u Zagreb, čime je broj potencijalnih prekršitelja najmanje milijun i pol, dakle, 12 puta više nego u Osijeku, imala je 180.453 prekršaja, ni dvostruko više.

Ne treba posebno napominjati ni da su u svim navedenim županijama prometnice prepune svih vrsta vozila, biciklista i pješaka, ali je policija tamo nevidljiva, za razliku od Osijeka, gdje gotovo u svakom trenutku imate snage reda u vidokrugu.

Biciklisti najdraža lovina

Ono po čemu osječka policija u još većoj mjeri prednjači u Hrvatskoj kažnjavanje je pješaka i biciklista te pokazatelj da su Slavonci izrazito skloni opijanju. Naime, što se tiče vožnje u pijanom stanju, Osječko-baranjska županija na neslavnom je drugom mjestu. Prošle je godine policija u prometu zatekla 4872 pijana vozača, a ispred je samo nemjerivo veća zagrebačka regija s 9087 “ulovljenih”. Treća je Splitsko-dalmatinska županija s 4535 pijanih vozača, a u Primorsko-goranskoj županiji zaustavljena su 3002 takva vozača, pri čemu još jednom napominjemo da se njihovim cestama kreću stotine tisuća turista, vrlo vjerojatno ne posve nesklonih da na godišnjem odmoru kušaju hrvatska vina.

Ipak, kada se malo bolje pogleda broj pijanih vozača, odmah se uočava nevjerojatan podatak da je prošle godine osječka policija zaustavila čak 1881 pijanog biciklista!? A upravo po broju zaustavljenih pijanih biciklista PU osječko-baranjska apsolutni je rekorder. Primjerice, u Splitsko-dalmatinskoj županiji zaustavljeno je samo pet biciklista, u Primorsko-goranskoj županiji sedam, a u Istarskoj osam. Nevjerojatni podaci o navikama Osječana, koji gotovo da i ne sjedaju na bicikl ako prije toga nisu popili nekoliko piva i zaboravili lokacije uobičajenih policijskih “sačekuša”. Ili je možda ipak u pitanju nepresušan izvor za punjenje državnog proračuna.

Kako rastjerati turiste

Želeći ostati anoniman, jer ne želi imati probleme s policijom, jedan baranjski turistički djelatnik, komentirajući broj naplaćenih kazni na području Osječko-baranjske županije, ogorčen je na policiju.

- Prenijet ću samo reakcije mojih gostiju, koji kažu ono što mi vrlo dobro znamo - kako je kod nas u Baranji policija bezobzirna kada je u pitanju kažnjavanje. Prioritet im je doista samo i jedino naplatiti kaznu. Naplaćuju čak i kazne za nevezani pojas putnika na stražnjem sjedalu. Policajci su smrknuti i strogi, ne znaju se nasmijati i tako na mnogo ugodniji način najprije upozoriti na prekršaj. Pa mi smo i turističko odredište i svakako bi im trebala edukacija o ponašanju prema turistima. Sve ovo što sam rekao govore gosti, koji nam dolaze sa svih strana, i da ne bude zabune, oni putuju po cijeloj Hrvatskoj i znaju kakva je situacija u drugim dijelovima zemlje. Došli su se k nama opustiti. Ovdje, u Baranji, mnogi su ljudi u svoje smještajne i ugostiteljske objekte, vinarije i slično uložili velik novac, zadužili se u bankama... I sada kao da se netko u policiji trudi rastjerati te goste - ispričao nam je taj turistički djelatnik.

Jasno je kako nitko ne zagovara anarhiju u prometu, niti podaci o stradalima ikoga mogu ostaviti ravnodušnim, no ključno je pronaći pravu mjeru između prevencije i represije. Jednako kao u spomenutom slučaju starije gospođe, koja se oglušila na zahtjeve policajca pa je izbliza upoznala tehnike uhićenja, bitna je suptilnost pristupa u policijskom djelovanju, koje mora voditi računa ne samo o doslovnom tumačenju prometnih pravila nego i o stvarnim posljedicama njihova kršenja, važnosti razvoja turizma te u konačnici o činjenici da represija i naplata kazni ne smiju biti temelj postupanja.

Uostalom, Glas Slavonije nastavit će pozorno pratiti podatke MUP-a o prometnim prekršajima u cijeloj Hrvatskoj, uspoređivati ih i provjeriti je li strogost osječke policije, osim slijevanja novca u proračun, donijela i konkretne rezultate - manji broj žrtava na cestama.

Milan BUGARIĆ/Igor MIKULIĆ
PO BICIKLISTIMA OŠTRO I ZA NAJMANJI PREKRŠAJ

Predsjednik Biciklističkog kluba Osijek 2010 Tomislav Nemet kaže kako je za velik broj prekršaja biciklista, posebice na području Osijeka, zapravo velik krivac loša i nepovezana biciklistička infrastruktura. Ako biciklist ne siđe s bicikla na mjestu gdje biciklistička staza iznenada završava i ne pregura bicikl deset metara, dobiva kaznu. Također, kaže Nemet, kažnjavaju se biciklisti koji će zbog vlastite sigurnosti radije voziti nogostupom nego, primjerice, prometom zagušenom Ulicom Hrvatske Republike u Osijeku.

NAJVEĆI “GRIJESI” PREBRZA VOŽNJA I NEVEZANJE POJASA

Po broju prometnih prekršaja u Osječko-baranjskoj županiji prednjači prebrza vožnja, čak 29.912 prekršaja. Najveći ih se broj (18.730 prekršaja) odnosi na brzinu od 10 do 20 kilometara veću od dopuštene u naselju. Na drugom mjestu, s 12.632 ispisane prekršajne kazne, nevezanje je sigurnosnog pojasa. U tom slučaju treba napomenuti da se velik broj prekršaja odnosi na osobe koje nisu bile vezane na stražnjem sjedalu. Nemali je broj vozača (5391) prekršajno prijavljen zbog upotrebe mobitela tijekom vožnje. Najveći broj prekršaja u Osječko-baranjskoj županiji ispisan je na području Postaje prometne policije Osijek - njih 28.171. Na drugom je mjestu, s 13.328 prometnih prekršaja, Baranja (PP Beli Manastir), a treća je PP Našice s 10.692 prekršaja.

ŽUPANIJA BROJ REGISTRIRANIH VOZILA BROJ PREKRŠAJA Osječko-baranjska 118.318 93.937 Splitsko-dalmatinska 207.564 96.353 Primorsko-goranska 157.666 vozila 64.834 * u jadranskim županijama broj vozila u turističkoj sezoni višestruko se poveća

TURISTIČKI DJELATNICI

TVRDE DA IM POLICIJA RASTJERUJE GOSTE

Možda ste propustili...