Novosti
LAŽNO DEKLARIRANJE HRANE

Od 26 uzoraka mesa čak je 23 sadržavalo zabranjeni opasni i za ljude alergeni konzervans
Objavljeno 7. prosinca, 2015.
Pri provjeri proizvoda ribarstva kod 14 % uzoraka radilo se o drugoj vrsti ribe od naznačene

Kroketi koji sadrže samo polovinu količine mesa od navedene na deklaraciji, sulfiti koji poboljšavaju izgled mljevenog mesa i piletina umjesto teletine u kebabu samo su neki od primjera na koji način proizvođači, ugostitelji i trgovci i dalje varaju europske potrošače, a koji su izneseni u nedavno objavljenom izvješću BEUC-a, krovne europske udruge za zaštitu potrošača.

Kupci nemaju izbora nego se pouzdati u sadržaj deklaracija kako bi lakše donijeli odluku o tome što kupuju, odnosno što konzumiraju. Međutim, tvrdi BEUC, deklaracije im često ne daju točnu informaciju.

- Potrošači bi trebali imati povjerenja u deklaracije na hrani koju kupuju. Ako smo ozbiljni u namjeri vraćanja povjerenja potrošača u meso koje kupuju, zemlje članice EU-a morale bi pojačati kontrole kako bi bile sigurne da su deklaracije istinite. Potrošači koji kupuju pečenu svinjetinu ili kobasice morali bi znati koliko u njima uistinu ima mesa. Nitko ne želi kupovati vodu za cijenu mesa – izjavila je u povodu objave izvješća Monique Goyens, direktorica BEUC-a.

Istraživanje o mesu i mesnim prerađevinama provedeno je, u suradnji s nacionalnim potrošačkim udrugama, u nekoliko europskih zemalja, Velikoj Britaniji, Češkoj, Belgiji, Nizozemskoj i Španjolskoj, Portugalu... i svuda su otkrivene nepravilnosti, tj. lažno deklariranje. Poseban su problem aditivi u mesu. Primjerice, DECO, potrošačka udruga iz Portugala, testirala je svježe mljevenu govedinu u 26 mesnica i supermarketa u tri regije. Od 26 uzetih uzoraka njih čak 23 sadržavali su sulfite, konzervans koji je zabranjeno upotrebljavati u svježem mesu, a koji može izazvati ozbiljne alergijske reakcije.

Kontrolira inspekcija

U Velikoj Britaniji 2013. je izbio skandal kada je u goveđim mesnim proizvodima, primjerice lazanjama, otkriveno konjsko meso. Očito se iz tog europskog skandala nije puno naučilo jer je u travnju 2014., samo godinu dana nakon tog slučaja, istraživanje britanske potrošačke udruge WHICH! pokazalo kako je u 40 % jela od janjećeg mesa kupljenog "za van" iz 60 restorana u Londonu i Birminghamu bilo kontaminirano drugim mesom, a u pojedinima uopće nije bilo janjetine. U Španjolskoj je od 25 analiziranih telećih kebaba njih 20 sadržavalo piletinu, a u šest slučajeva pileće meso zauzimalo je 60 % proizvoda. U Belgiji je otkriveno da neki gotovi proizvodi, poput svinjskih medaljona, sadrže više od pet posto vode u sebi, no ona nije navedena kao sastojak tog proizvoda.

U Hrvatskoj službene kontrole standarda kvalitete i označivanja hrane provodi poljoprivredna inspekcija Ministarstva poljoprivrede.

- Sva odgovornost vezana uz kvalitetu i zdravstvenu ispravnost hrane je na subjektima u poslovanju s hranom koji hranu proizvode i stavljaju na tržište, kažu u Ministarstvu.

U 2015. provedene su i kontrole označavanja hrane pa je poljoprivredna inspekcija uzorkovala proizvode od mesa - govedine, svinjetine, piletine, gdje 10 % uzoraka nije odgovaralo označenom navodu na proizvodu. Kod maslinova ulja 30 % nije udovoljavalo označenoj kvaliteti, tj. kategoriji ulja, a kod provjere meda 11 % uzoraka nije udovoljavalo propisanim parametrima kvalitete ili se radilo o drugoj vrsti meda od naznačenog. Pri provjeri proizvoda ribarstva kod 14 % uzoraka radilo se o drugoj vrsti ribe od naznačene, a kod ovčjih i kozjih sireva još nisu završene laboratorijske analize na svim uzorcima.

- Od do sada analiziranih, 16 % su bili sirevi koji nisu bili isključivo od kozjeg ili ovčjeg mlijeka kako je bilo označeno nego mješavina s kravljim mlijekom ili koji nisu zadovoljili propisane parametre kvalitete - ističu u Ministarstva.

Kod tjestenine s jajima laboratorijskom analizom utvrđivalo se ima li onu količinu jaja kako je navedeno na proizvodu, no 40 % uzoraka nije udovoljilo. Nesukladne serije uzorkovanih proizvoda povučene su s tržišta ili je naređeno njihovo ispravno označivanje te su protiv odgovornih subjekata u poslovanju s hranom poduzete mjere.

Naši potrošači donedavno nisu odviše pratili deklaracije, no ta se praksa, ocjenjuju u Savjetovalištu za potrošače Osijek, mijenja, pogotovo nakon ulaska u EU. Upozoravaju da potrošač, osim deklaracije, nema drugi izvor informiranja o proizvodu, sastavu i rokovima te da bi ona zato trebala biti maksimalno vjerodostojna te opravdavati povjerenje potrošača.

Zavaravanje

- I samim Zakonom o zaštiti potrošača propisano je da na proizvodima ili uz proizvode koji se na području Hrvatske nude potrošačima mora, kao jedan od minimalnih uvjeta, biti naveden i sastav proizvoda. Njime se propisuje i zabrana zavaravajuće poslovne prakse - davanje netočnih informacija koje će zavarati prosječnog potrošača i navesti ga da donese odluku o kupnji koju inače ne bi donio. Uostalom, i sama uredba Europskog parlamenta i Vijeća o informiranju potrošača o hrani propisuje obvezu prakse poštenog informiranja potrošača o hrani, na način da informacija mora biti točna, jasna i potrošaču lako razumljiva - ističe pravna savjetnica u osječkom Savjetovalištu Dunja Mak.

Primjerice, Pravilnik o mesnim proizvodima koji je donijelo Ministarstvo poljoprivrede dozvoljava u hrani upotrebu aditiva iz tehnoloških razloga, ali to bi trebali biti aditivi koji su, sukladno posebnim propisima, dozvoljeni te jasno i transparentno navedeni na deklaraciji proizvoda. Dunja Mak upozorava da je upravo izostanak takvih informacija zavaravajuća poslovna praksa na koju bi nadležna tijela trebala sustavno reagirati i zaštititi potrošače, u ovom, ali i u svim drugim sličnim slučajevima nepoštene poslovne prakse, kao i prethodne kontrole kvalitete prehrambenih proizvoda. Struka pohvaljuje napore BEUC-a na podizanju razine zaštite europskih potrošača, a u Ministarstvu poljoprivrede planiraju edukacije potrošača za bolje razumijevanje informacija na hrani.

Suzana ŽUPAN/Dijana PAVLOVIĆ
OZNAČAVANJE ADITIVA, ALERGIJSKIH TVARI...

Popis sastojaka mora uključivati sve sastojke hrane navedene padajućim redoslijedom s obzirom na masu koja je utvrđena u vrijeme njihove upotrebe u proizvodnji hrane, a uključuje i prehrambene aditive. “Moraju biti označeni nazivom kategorije, nakon koje se navodi njihov specifičan naziv ili, prema potrebi, E broj (npr. konzervans natrijev benzoat ili konzervans E211)”, naglašavaju u Ministarstvu poljoprivrede. Tvari ili proizvodi koji izazivaju alergije ili netolerancije moraju biti navedeni u popisu sastojaka s jasnom uputom na naziv tvari. Ti podaci moraju biti vizualno naglašeni na deklaraciji uporabom drugačijih slova i sličnim.

OZNAČAVANJE NE SMIJE DOVODITI potrošača U ZABLUDU

U Ministarstvu poljoprivrede ističu kako način informiranja potrošača o hrani ne smije obmanjivati, između ostalog, glede karakteristika hrane, posebno njezine prirode, identiteta, svojstava, sastava, količine, roka trajanja, podrijetla, načina proizvodnje. To znači da na biljnom ulju ne smije biti navedena tvrdnja "bez kolesterola", budući da ni jedno biljno ulje ne sadrži kolesterol te bi takvim navođenjem potrošač bio doveden u zabludu. Obvezni podaci koji se moraju nalaziti na pretpakiranoj (zapakiranoj) hrani su naziv hrane, popis sastojaka, svi sastojci ili pomoćne tvari u procesu proizvodnje koji uzrokuju alergije ili intolerancije, potom količina određenih sastojaka ili kategorija sastojaka, netokoličina hrane, datum minimalne trajnosti ili "upotrijebiti do", posebni uvjeti čuvanja i/ili upotrebe, ime ili naziv i adresu subjekta u poslovanju hranom, zemlja ili mjesto podrijetla, upute za upotrebu ili pripremu, kada u nedostatku takve upute ne bi bila moguća pravilna upotreba hrane. Za pića koja sadrže više od 1,2 % vol. alkohola navodi se stvarna alkoholna jakost po volumenu te nutritivna deklaracija, a što je obveza od 13. prosinca 2016.

Dunja Mak

osječko Savjetovalište za potrošače

Nisu svjesni obmane

Osječko Savjetovalište zaprima pritužbe građana koje se odnose na vjerodostojnost deklaracija na proizvodima, no kod prehrambenih proizvoda prisutnost ili izostanak određenih sastojaka, ističu u ovoj udruzi, ne može se uvijek utvrditi golim okom ili okusom, pa potrošači u mnogim slučajevima bivaju obmanjeni a da toga nisu ni svjesni. “Pritom je riječ o prehrambenim proizvodima koje konzumiraju i koji mogu štetiti zdravlju ili su za njih izdvojili svoj novac koji inače ne bi izdvojili, vjerujući deklaraciji kojoj sastav proizvoda realno ne odgovara te je proizvod ujedno i slabije kvalitete”, kaže Dunja Mak. Najčešće pritužbe potrošača odnose se na lažiranje deklaracija tehničkih uređaja.

Kupci

NEMAJU IZBORA NEGO SE POUZDATI U SADRŽAJ DEKLARACIJA KAKO BI DONIJELI ODLUKU O KUPNJI

Najčitanije iz rubrike