Regija
SLUČAJ BEĆARAC

Etnolog Forjan: Bećarac je vrckav, izazivački i često lascivan - inače nije bećarac
Objavljeno 9. listopada, 2015.
Od bećarca nitko nije pošteđen - ni mladi, ni stari, ni muški, ni ženski - kaže Duško Topić

VALPOVO – Ako je do prije desetak dana na prostorima Hrvatske i bilo onih kojih nisu čuli za bećarac – deseterački dvostih šaljivog sadržaja koji se stoljećima izvodi na prostorima Slavonije, Baranje i Vojvodine, i bez kojeg je šokačka zabava uz tamburice gotovo nezamisliva - danas ih zasigurno više nema zahvaljujući gotovo svim domaćim medijima koji su od Glasa Slavonije preuzeli priču o mladom Valpovčaninu Branimiru Čolakoviću (24), koji je, koliko je poznato, prvi u povijesti zbog bećarca zaradio – prekršajnu prijavu!

Podsjetimo, bećarac “Mala moja ti u plavoj bluzi, dođi bliže pa mi se naguzi/štoj' u pjesmi to se pjevat smije, lud bi bio ko bi zamjerio”, koji je član HKUD-a Valpovo 1905. otpjevao u povorci Ljeta valpovačkog 28. lipnja, povrijedio je policajku Policijske postaje Belišće pa je cijela priča završila na Prekršajnom sudu, ali i u medijima. Slučaj je pokreno lavinu komentara i polemika o budućnosti izvođenja napjeva koji ima status hrvatskog kulturnog dobra prema odluci Ministarstva kulture od 2007. godine, a koji je 2011. godine uvršten i na listu UNESCO-ove svjetske kulturne baštine. Bude li na novom ročištu, koje je zakazano krajem ovoga mjeseca, Branimir proglašen krivim zbog povrede Zakona o ravnopravnosti spolova, ovaj student mogao bi platiti kaznu u visini od 5000 kuna, ali, što je još važnije, presudom će se zasigurno dovesti u pitanje daljnje izvođenje tog “glazbenog idioma Slavonije” na svim sljedećim javnim nastupima folklornog karaktera.

Na pjesmu pjesmom, a ne metkom

Tajnik HKUD-a Valpovo 1905. i priznati hrvatski folklorni stručnjak Duško Topić, o cijelom slučaju kaže:

- Uvijek ističem, pa tako i u ovom slučaju, da se na pjesmu ne ide metkom, nego da se na pjesmu ide pjesmom! Ako se policajka, odnosno mlada žena koju mi u KUD-u “Valpovo 1905.” poznajemo iz folklornog svijeta, budući da se i sama bavila tom vrstom glazbe u svom matičnom KUD-u, osjetila prozvanom, izuzetno nam je žao što upravo ona nije prepoznala kreativni trenutak sudionika Smotre, jer svaki novi bećarac zapravo je plod nadahnuća samog pjevača i nikada mu ne treba osobno pristupati – pogotovo ako se netko slučajno prepoznao u njemu! Smisao bećarca i jest da bude dvosmislen, rijetko kad je upućen samo jednoj osobi i služi za uveseljavanje većeg broja ljudi. Oduvijek je poznato da od bećarca nitko nije pošteđen; ni mladi, ni stari, ni muški, ni ženski, i da se od njega ne može obraniti ni društveni status, ni zanimanje, ni materijalno stanje niti bilo kakva ideologija, jer on je svojevrsna tribina na kojoj se mogu pronaći apsolutno svi i nema razloga da se itko ljuti. Zbog toga mi u KUD-u Valpovo još jednom izražavamo žaljenje što je do ovakvog slučaja došlo na najvećoj foklornoj manifestaciji Valpovštine i što se ime našeg grada u cijeloj zemlji sada povezuje s ovim apsurdnim događajem.

Topić dodaje da u KUD-u svi čvrsto stoje iza svog bećara Branimira.

Sličnog je stajališta i naš poznati etnolog Josip Forjan, koji je tijekom desetljeća prikupio više od 8000 bećaraca iz raznih krajeva Hrvatske, BiH i susjednih zemalja. On je i autor koncerta “Bećarac i oko njega”, koji je održan u zagrebačkom Hrvatskom narodnom kazalištu 2013. godine.

- Bećarac je naziv za glazbeni oblik, napjev (nekoliko melodija i napjeva), ali i za tekstualne sadržaje koji se pjevaju na napjev bećarca, a oni odreda moraju biti bećarski, vrckavi, zafrkantski, izazivački i često lascivni. Ako bećarac ne bi bio takav, onda to ne bi ni bio bećarac nego npr. svatovac, drumarac, ili neki drugi napjev - kaže Forjan.

Bećarac mora biti bećarski

- Narod je nekad točno znao koji se tekstovi pjevaju na koji napjev. Stoga ne stoji tvrdnja g. Ive Ivančana da je inkriminirani pjevač mogao otpjevati “pristojniji” stih. To onda ne bi bio bećarac, nego neki drumarac, ili slična forma. Na napjev bećarca narod nije pjevao npr.: “Oj poklade ajdete polako, ja i dika volimo se jako!” To je pokladarac. Bećarac mora biti bećarski: “Bećar pije, cura suze lije, suze lije što njegova nije!”. Bećarac je tako i opisan u obrazloženju zaštite kod UNESCO-a - navodi Forjan.

Ističe kako je bećarac (i svi drugi napjevi, uključujući i kolarac, tj. napjev u kolu), oblik društvene komunikacije kojom sudionici međusobno razgovaraju, tj. komentiraju društvene događaje, osobe, političare, svećenike, vlast (a to su nekada bili žandari, milicajci, a danas policajci i policajke). To je komentiranje duhovito, hrabro, odvažno, domišljato i vrlo često neuvijeno te lascivno. Oni kojima je ta društvena kritika bila upućena nisu se ljutili jer bi ljutnjom dodatno navukli kritiku društvene zajednice.

- Smatram da Branimir Čolaković svoj stih nije usmjerio nikom konkretnom, nego društvenoj zajednici s kojom je komunicirao i odaslao joj određenu poruku. Njegovo pjevanje bilo je u odnosu s ostalim pjevačima s kojima se “natpjevavao”, odnosno nizao stihove ističući svoje sudove i komentirajući stvarnost. Oni kojima su takvi stihovi (nekoć i danas!) upućeni, sami će protustihom odgovoriti na njega i neutralizirati ga. Oni koji takav odgovor nisu umjeli smisliti, stoički su podnijeli kritiku i prešutno prešli preko nje do sljedeće prigode, kada su eventualno smislili odgovarajući odgovor. Da se policajka, koja misli da je njoj stih bio upućen, samo nasmijala, ili prešutno odslušala bećarsko pjevanje, na to nitko ne bi obratio pozornost. Ovako, na sebe je navukla svu moguću nenaklonost većeg dijela društvene javnosti - kaže Forjan.

Lidija ANIČIĆ
PU osječko-baranjska: “Policija je dužna reagirati”

Optužni prijedlog protiv Branimira Čolakovića prokomentirao je i glasnogovornik Osječko-baranjske policijske uprave Darijo Premec. “Policija podržava kulturne manifestacije i običaje, njihovi smo sudionici, odrađujemo službeno osiguranja tih skupova, ali kad pojedinac iskoristi takvu manifestaciju da se na omalovažavajući i ponižavajući način obrati policijskom službeniku riječima javne poruge, policija je dužna reagirati i na temelju toga išlo se na optužni prijedlog”, stav je Ministarstva unutarnjih poslova i PU osječko-baranjske.

Josip Forjan

etnolog, koji je skupio više od 8000 bećaraca

Tko osuđuje bećarac, ne razumije tradicijsku kulturnu baštinu

Oni koji to pokušavaju pod krinkom zaštite društvenog morala i ćudoređa, ravnopravnosti spolova i bilo čega drugoga, čine pogrešku jer ne razumiju tradicijsku kulturnu baštinu.

- Uostalom, nije to jedini slučaj da se pjeva policiji. Kao višegodišnji vodič slavonskih grupa na Međunarodnoj smotri folklora u Zagrebu mogu posvjedočiti da su žene svake godine pjevale tadašnjoj miliciji: “Oj da mi je bar jednom u viku milicajca uvatit za jajca” - kaže Forjan.

Pojašnjava da bećarac nije zlonamjeran u svojoj biti, nego mu je funkcija da, između ostaloga, i nasmije slušatelja i otkako postoji, najživlja je glazbena tradicijska forma. Stvara se i pjeva i danas u različitim životnim prigodama. Sudski spor koji je pokrenut bećarcu je, prema Forjanovu mišljenju, dao nezapamćenu popularnost i medijsku pozornost i svaki oblik ograničavanja te tradicijske forme bit će neuspješan i nepotreban.

- Oni koji to pokušavaju pod krinkom zaštite društvenog morala i ćudoređa, ravnopravnosti spolova i bilo čega drugoga, griješe jer ne razumiju tradicijsku kulturnu baštinu. Naravno da ne treba poticati seksizam, neravnopravnost, nemoral, ali u ovom slučaju do toga nije došlo. Stoga smatram da ovaj spor nije trebalo niti pokrenuti - odlučan je jedan od najpoznatijih hrvatskih etnologa.

Sindikat policije Hrvatske:
Pravi slavonski bećarac je senzualan i zavodljiv

Sindikat policije Hrvatske (SPH) oštro je reagirao na tekstove u medijima koji se tiču kažnjavanja 24-godišnjeg Branimira Čolakovića iz Valpova, člana HKUD-a Valpovo 1905., koji je otpjevao bećarac policajki.

“SPH najoštrije osuđuje reakcije pojedinaca, čak i pojedinih medija na okolnosti neprimjerenih riječi u navodnom 'bećarcu' koji je bio izravno upućen policijskoj službenici, čime je došlo do njenog grubog vrijeđanja te vrijeđanja njezinog dostojanstva kao osobe, žene i policajke. Čak i tekst koji je prezentiran u medijima izravno vrijeđa policijske službenice, naše članice i nema veze s tradicijom i narodnim običajima, nego s pristojnošću, a možda čak i s netolerantnošću za pravim slavonskim bećarcem, koji je senzualan i zavodljiv, a ne uvredljiv, seksistički i primitivan”, stoji u priopćenju Sindikata policije Hrvatske. Dalje se navodi da, zbog svega navdenog, traže od MUP-a, javne pravobraniteljice i drugih nadležnih institucija da hitno odreagiraju u povodu ovog slučaja, a od medija, kao i njihovih udruženja, traže da se javno ograde od napisa kojima se pokušava banalizirati izravni napad na žensko dostojanstvo i spolnu jednakost.

“Ne želimo da se vrijeđa pravi slavonski bećarac i njegova stoljetna tradicija stajanjem u obranu tekstova uvredljivog sadržaja prema svim ženama, a uz to još upućenog službenoj osobi. Mišljenja smo da je tzv. bećarac uvreda ne samo za policijske službenice, nego i za sam bećarac i sve osobe ljubitelje dobrog slavonskog bećarca, a kojeg smo i sami ljubitelji, kao i mnogi naši članovi. Bećarac da, ali ne da služi kao zaštita za uvredljive i seksističke komentare”, stoji u priopćenju Sindikata policije Hrvatske, koje potpisuje predsjednik Dubravko Jagić.

Možda ste propustili...

CENTAR ZA NESTALU I ZLOSTAVLJANU DJECU U POŽEGI

Proširen prostor za rad s dvadesetero djece

VATROGASNA EDUKACIJA I PREVENCIJA

Učenici upoznali vatrogasnu opremu

Najčitanije iz rubrike