Objavljeno 2. listopada, 2015.
Ministar ističe da su troškovi neusporedivo manji u odnosu prema situaciji sa zadržavanjem izbjeglica
Vezani članci
MINISTAR OSTOJIĆ:
Više od dva tjedna proteklo je od početka izbjegličke krize, koja, međutim, ne jenjava te je broj izbjeglica koje su ušle u Hrvatsku (i u najvećem broju tranzitirane prema Mađarskoj) u četvrtak ujutro premašio 90.000, a u međuvremenu još nema procjene koliko je sve to Hrvatsku stajalo.
Ministar unutarnjih poslova Ranko Ostojić novinarima je u prihvatnom centru u Opatovcu potvrdio kako se radi o – “ozbiljnim troškovima”.
“Podvlačenje crte” nakon krize
– Zatražio sam novac od Europske unije odmah treći dan izbjegličke krize, iz onih fondova na koje mi imamo pravo kao članica. Meni je u razgovoru s Dmitrisom Avramopoulosom potvrđeno da ćemo dobiti tu hitnu, žurnu pomoć. Naravno da su to ozbiljni troškovi, nije to samo pitanje autobusa i vlaka za prijevoz izbjeglica nego i svih ljudi koji su zaposleni na javnim radovima, hrane itd. - kazao je Ostojić, zaključivši kako su ti troškovi neusporedivo manji u odnosu prema bilo kojoj situaciji sa zadržavanjem izbjeglica ili šteti i osjećaju sigurnosti koji bi nastali ako bismo imali “preplavljene” gradove.
Ministar je rekao kako će se “podvući crta” i zbrojiti troškovi u onom trenutku kad kriza prođe. Do sada je, objasnio je, sve pokriveno iz robnih zaliha i postojećim resursima. Ostojić je naglasio kako sve pokazuje da je Hrvatska bila spremna ne samo za izbjeglički val nego i da izdrži ovakvu situaciju. Uvjeren je kako ni jedan trošak koji nastaje u Opatovcu ne proizlazi iz iskorištavanja situacije, jer se “sve stvarno radi skromno”. Kazao je i kako je točno da koštaju autobusi, gorivo, a radi brzine i uštede pokraj kampa je prebačena i cisterna koja toči gorivo u policijske automobile, da se i pritom, dodao je, ne troši novac zbog odlaska na benzinske postaje.
– Mislim da će sve to skupa, neću reći, biti pokriveno, ali je istina da na to imamo pravo, zatražili smo to. Pozvali smo povjernika za unutarnje poslove EU-a Avramopoulosa u Hrvatsku i očekujem da će njegov posjet biti 5. i 6. listopada - kazao je Ostojić.
Koliki su ukupni troškovi prihvata, kratkotrajnog zbrinjavanja i evidentiranja migranata te njihova prijevoza, može se samo procjenjivati. Primjerice, tu je i angažman strojeva i pripadnika Hrvatske vojske na gradnji kampa u Opatovcu. Angažman svakodnevnog rada brojnih pripadnika policije, zdravstvenih djelatnika, osoba na javnim radovima te različitih službi i tvrtki bez kojih bi život kampa bio nezamisliv.
Jedan prijevoz autobusom - 5000 kuna
U prijevoz migranata uključeni su svi veći slavonski autobusni prijevoznici - vukovarski Čazmatrans, osječki Panturist, požeški APP i brodski Terzić te Slavonija Bus kao i Hrvatske željeznice. Njihov angažman, koliko god se može reći da je u početku dolaska izbjeglica u Hrvatsku imao ponajprije humani karakter, stoji mnogo i mora biti podmiren jer te tvrtke žive od usluga koje pružaju na tržištu.
Prema podacima koje smo jučer dobili od Hrvatskih željeznica, do sada je oko 47.000 izbjeglica prevezeno u 38 vlakova. U organizaciju i obavljanje prijevoza uključeni su zaposlenici HŽ Putničkog prijevoza, HŽ Infrastrukture i HŽ Carga. U Ministarstvu prometa i komunikacija kazali su nam kako su prosječni troškovi jednog izvanrednog vlaka za prijevoz izbjeglica s deset ili 11 vagona - 75 tisuća kuna. Najveći dio - oko 60 tisuća kuna - otpada na HŽ Putnički prijevoz. Iz toga proizlazi kako je trošak samo HŽ-a, koji je prevezao više od polovine svih migranata koji su ušli u Hrvatsku, 2,85 milijuna kuna.
Troškovi, odnosno gubitci obustavljanja željezničkog prometa prema Mađarskoj, Sloveniji i Srbiji, prouzročeni izbjegličkom krizom, tek će se utvrditi.
Pod pretpostavkom da je prijevoz vlakom jeftiniji od autobusnog prijevoza, lako je zaključiti kako autobusni prijevoznici imaju još veće troškove. Ovih dana spominjala se neslužbena informacija kako tržišni troškovi prijevoza autobusom od Opatovca do mađarske granice stoje oko pet tisuća kuna po autobusu. Međutim, taj je podatak relativan, jer trošak ovisi o udaljenosti, vrsti vozila, broju putnika, većoj potrebi pranja autobusa, s obzirom na to da migranti po kiši hodaju i blatnim putovima, eventualnoj šteti koja nastane u vozilima itd.
Sanja BUTIGAN/Igor MIKULIĆ
NAČELNICA TOVARNIKA
Mala smo općina, nadam se da će nam refundirati troškove
- Dakako da smo zbog izbjegličke krize imali nemale troškove, no nadamo se da će nam ti troškovi biti refundirani – rekla je načelnica Općine Tovarnik, Ruža Veselčić-Šijaković. Nakon velikog pritiska na Tovarnik prvih dana i vala izbjeglica, kada je u selu bilo dvostruko više izbjeglica nego stanovnika te male općine, s manje od 3000 stanovnika, načelnica kaže da se sada vraćaju normalnom funkioniranju i sređivanju papirologije. Troškove će zbrajati, kaže, kada im počnu stizati računi, od onih za kupnju kruha po pekarnicama ili vode, za autobuse koji svaki dan voze 30-ak ljudi u Opatovac i autobuse koji dovoze radnike u javnim radovima na čišćenju sela nakon izbegličkog vala... “Vidjet ćemo koliko će to biti i što će biti, nadam se da će nam refundirati troškove, jer naša općina ima skroman proračun, svaki nam je neplanirani trošak veliki izdatak, a moramo biti u stanju u sljedećem razdoblju normalno funkcionirati”, kazuje načelnica.
AUTOBUSNI PRIJEVOZNICI SAMI PLAĆAJU GORIVO
U Čazmatransu, poduzeću čijih je 15-ak autobusa svakodnevno na raspolaganju za prijevoz izbjeglica, koordinator u tom poslu Dragutin Celešić kaže kako još uvijek nisu zbrojeni kilometri koje su prešli autobusi prevozeći migrante. “Do 5. listopada imat ćemo sve točne podatke o prometovanju naših autobusa u prijevozu migranata. Do sada nam nije pokriven nikakav trošak koji imamo svaki dan”, kazao nam je Celešić, istaknuvši da sve gorivo za autobuse plaća Čazmatrans. U toj tvrtki, naravno, očekuju da će im troškovi korištenja autobusa biti pokriveni.
U PRIJEVOZ
MIGRANATA UKLJUČENI SU SVI VEĆI SLAVONSKI AUTOBUSNI PRIJEVOZNICI
RANKO OSTOJIĆ
ministar unutarnjih poslova
Naravno da su to ozbiljni troškovi, nije to samo pitanje prijevoza izbjeglica nego i zaposlenih u javnim radovima, hrane...