TvObzor
UZ 80. ROĐENDAN NAJUGLEDNIJEG SKLADATELJA DANAŠNJICE

Arva Pärta - Mistik iz Estonije
Objavljeno 2. listopada, 2015.

Osamdeseti rođendan jednog od najvećih skladatelja današnjice, Arva Pärta, povod je za brojne prigodničarske tekstove, naslovnice u novinama (poput rujanskog broja BBC Music Magazinea), knjige (“Die Johannespassion von Arvo Pärt” Michaele C. Hastetter i Beate Kowalski te “Arvo Pärt: Out of Silence” Petera C. Bouteneffa), ali i nove nosače zvuka, koji iznova svjedoče o njegovoj čarobnoj i osebujnoj glazbi.

Pišući o velikom Estoncu, The New York Times spominje znakovitu anegdotu iz 1980. godine. Odlučivši se za emigraciju iz tadašnjeg Sovjetskog Saveza, zajedno sa suprugom i dvoje male djece, našao se na željezničkom kolodvoru u nekadašnjem Brest-Litovsku, gdje se, poslovično namrgođenim, hladnoratovskim graničnim policajcima, učinila sumnjivim njihova imovina ugurana u sedam torbi. Na pitanje što to iznosi iz zemlje, Pärt im je rekao kako su posrijedi njegove pariture, gramofonske ploče i magnetofonske vrpce. Kako bi dežurne KGB-ovce uvjerio da govori istinu, izvadio je gramofon i pustio im svoje skladbe “Cantus in Memoriam Benjamin Britten” i “Missa Syllabica” za zbor i orgulje. Dogodilo se čudo. Brežnjevljevi žbiri odjednom su postali pitomi. Arvo Pärt se prisjeća: “Mislim da je to bilo prvi put u povijesti SSSR-a da je policija bila toliko prijateljska.” Prema riječima njegove supruge Nore, u tome trenutku bilo je očito kako “snaga glazbe preobražava ljude.”

Svojevrsni mistik, kojega možemo, u suvremenoj glazbi, usporediti jedino još s Olivierom Messiaenom, te čija djela, mahom sakralna, odišu uistinu prepoznatljivim autorskim rukopisom, naslonjenim na tradiciju gregorijanskog korala i zborsko glazbovanje bizantskog obreda, prelazi s luteranizma na pravoslavlje. Zanimljivo, u tom svome činu, nije bio usamljen, učinili su to još i njegovi kolege John Tavener i Mieczyslaw Weinberg. S pokojnim Tavenerom dijelio je i sličnu estetiku, koja je nazivana svetim, mističnim, duhovnim pa i sakralnim minimalizmom. Kasnije je razvio vlastitu skladateljsku tehniku, tzv. tintinnabuli.

Među novijim albumima, posvećenim glazbi Arva Pärta, a vrijednima pozornosti, valja preporučiti ECM-ovo izdanje “Arvo Pärt: Musica Selecta - A Sequence by Manfred Eicher”, The Tallis Scholars: “Tintinnabuli” (Gimell), Aquarius: “Pärt - Magnificient Magnificat” (Jade) i The Kristjan Järvi Sound Project: “Part - Passacaglia” (Naive).

Piše: Draško CELING

Bježeći iz SSSR-a, svojom glazbom uspio je očarati čak i granične policajce

Možda ste propustili...

PREMIJERNO PRIKAZIVANJE NA HTV1 POČINJE OD 15. TRAVNJA

Nova meksička serija “Senjorita ‘89”

BRITANSKI DOKUMENTARNI FILM

Pokaži mi sliku: Priča o Jimu Marshallu

U KINIMA DILJEM HRVATSKE ZAIGRAO JE HOROR “ABIGAIL”

Otkačena zabava puna krvave akcije

Najčitanije iz rubrike