Objavljeno 28. rujna, 2015.
Nedostatak stručne radne snage osjeti se i u drvnoj i strojarskoj industriji
Milan Vrdoljak, direktor tvrtke Ricardo d.o.o. iz Darde, najvećeg cestovnog teretnog prijevoznika u Hrvatskoj zatražio je od resornog ministarstva 20 dozvola za uvoz radne snage - vozača kamiona iz trećih zemalja.
Odnosno iz Bosne i Hercegovine (BiH) te Srbije.
Ricardo je inače u posljednje dvije-tri godine uložio značajna sredstva u nabavku novih kamiona. Međutim, kako se pokazalo da na našem tržištu nema kvalitetne radne snage, odnosno vozača kamiona kojima bi se moglo povjeriti da diljem Europe voze milijunske investicije, Vrdoljak sada okreće pilu i kaže kako će ubuduće prvo tražiti vozače, a tek potom nabavljati nove kamione. Pred tvrtkama u ekspanziji kao što je Ricardo veliki su izazovi što se tiče pronalaska stručnog kadra.
Ricardo svake godine investira u širenje transporta. Ove je godine investirao osam milijuna eura, a planira s investicijama nastaviti i u 2016. godini i to u iznosu od desetak milijuna eura.
Nedavno su, naime, tražili s Hrvatskog zavoda za zapošljavanje regionalnog ureda Osijek vozače kamiona. Od 80 vozača, koliko ih je trenutačno evidentirano u osječkom Regionalnom uredu HZZ-a za selekcijski razgovor ih se prijavilo 30.
No, na razgovor su na kraju došla samo dva kandidata, oba starija od 60 godina, a jedan je priznao kako je kamion zadnji put vozio 80-ih godina prošloga stoljeća.
Zasigurno je da među onima koji se vode kao nezaposleni profesionalni vozači ima i mlađih vozača kamiona. Ali posao nisu prihvatili zbog plaće od samo 10.000 kuna, koliko im Ricardo nudi. Naime, u nekim drugim zemljama EU plaće vozača kamiona najmanje su dvostruko veće.
Međutim, zbog svega ovoga u Ricardu u zadnje vrijeme čak razmišljaju da otvore biznis u nekim drugim zemljama jer u Hrvatskoj, očito, zbog nedostatka kvalitetnog stručnog kadra nemaju mogućnosti za širenje.
Zahtijev za traženjem povećanja kvota za uvoz radnika - vozača iz trećih zemalja događa se uoči početka predizborne parlamentarne utakmice, pa se u Ricardu pribojavaju da ni jedna vlast sada neće dopustiti uvoz radne snage.
- Koja bi to stranka u takvoj situaciji sebi dozvolila luksuz pa da odobri uvoz radnika iz Srbije - pitao je Vrdoljak i sam svjestan odgovora.
No, ovo nije usamljeni primjer. Problema s nedostatkom vozača, onih za radna vozila i specijalne strojeve, bilježe se i u građevinarstvu. Zbog nedostatka stručnog kadra trpi sve više u zadnje vrijeme i drvna industrija, te kako je istaknuto na jednom od skupova u Županijskoj komori Osijek jedna je to, uz nedostatak sirovine, najveća kočnica za daljnji napredak takvih tvrtki.
Sličnih problema ima i pogon Harburg-Freudenberger iz Belišća, jedan od najvećih svjetskih proizvođača strojeva za proizvodnju automobilskih guma. Njima, naime, kako je to također istaknuto na Gospodarskom vijeću Županijske komore Osijek nedostaje radnika strojarske struke.
Zdenka RUPČIĆ/Dario KUŠTRO
Mato Ravlić
iz Strizivojne Hrast
Domaćice su najbolje radnice
Na još jedan apsurd našeg tržišta radne snage ukazao je Mato Ravlić iz Strizivojne Hrast, drvna industrija. “Najbolje je čini se angažirati domaćice. One dođu i odrade posao, vrate se kući, i ondje rade, i neće otići iz zemlje”, sarkastično će Ravlić. Jer i njemu nedostaje kvalificiranih stolara, tesara...
Na razgovor se jave vozači 60- godišnjaci koji su kamion zadnji put vozili 80-ih godina prošlog stoljeća