Objavljeno 22. rujna, 2015.
U domaćem autobiznisu, odnosno prodaji automobila, čini se kako na snagu stupa jedno novo poglavlje.
Naime, nakon što smo na početku hrvatske samostalnosti željno gutali prilično vremešne uvozne automobile koje su uvozili mnogobrojni mali trgovci, pa nakon što se to tržište pregrupiralo na način da je ustanovljena mreža generalnih zastupnika i lokalnih prodajno-servisnih centara, došla je ona najbolja era autobiznisa u nas – vrijeme prve dekade ovog tisućljeća u kojem je do krizne 2008. tržište konstantno raslo. To je bilo vrijeme u kojem su rezultati dopuštali prilično velika ulaganja u razvoj, ulaganje u posao i podizanje standarda. I kako to obično biva, počelo je s pretjerivanjem. Bez neke velike analize jačine pojedinog regionalnog tržišta, principali su počeli podizati standarde i gotovo ucjenjivati lokalne dealere za gradnju centara po visokim svjetskim standardima. Većina je na to pristala, neki jer nisu mogli birati, a neki jer su mislili da će rast trajati vječno. Ubrzo se pokazalo kako su se ipak precijenili. Prodaja automobila u 2009. gotovo se prepolovila, a pad se nastavio i dalje. U poslijednje dvije godine prividno se zaustavio. No, trenutačne brojke pokazuju da su mreže dealera predimenzionirane za tržište od 40-ak tisuća novih vozila.
- Kako sam u jednom razgovoru 2010. predvidio, mnogi nisu izdržali ovako dugu krizu, što mi je posebno žao. Bio sam u pravu u još jednoj stvari, posao uglavnom preuzimaju velike i financijski moćne tvrtke koje imaju više desetaka ili stotina prodajnih salona diljem Europe. Uvjetno rečeno, mali, lokalni dealeri, opstali su uglavnom u većim gradovima. To su oni koji nisu bili previše zaduženi, koji su se uspjeli prilagoditi i reorganizirati. Jednom rječju najbolji - mišljenja je Davor Brmež, direktor osječke poslovnice Grand Auta, koji se u vremenima krize pokazao kao jedan od najstabilnijih subjekata na automobilskom tržištu Hrvatske.
Brmež je s više od 20 godina iskustva postao dobar poznavatelj tržišta i situacije u ovom specifičnom segmentu, te želi upozoriti da se priča vratila na početak - 15 godina unazad. Smanjuje se broj dealera, prodajnih mjesta i zaposlenih u sektoru. Sve to je, nažalost, u skladu s padom tržišta, ali ono donosi i opasnost od pada kvalitete posla. Svi oni koji opstaju, naime, prisiljeni su na konstantne uštede i racionalizaciju poslovanja.
Tržište će ove godine, prema procjenama završiti na nekih 40.000 do 45.000 novih vozila. No, kada se od toga oduzmu veliki “flotni” poslovi za ministarstva, državna poduzeća, rent-a-car tvrtke i slično, tržište se svodi na otprilike 25.000 vozila.
- Moram reći da je te velike poslove realno oduzeti jer ih uglavnom odrađuju generalna zastupstva pa lokalni dealeri u tome teško, ili nikako ne mogu sudjelovati. Dakle, tih 20.000 do 30.000 vozila nešto je na čemu lokalni dealeri ili lokalne poslovnice velikih sustava trebaju bazirati svoje planove. I to će tako biti još neko vrijeme, jer je i planirani oporavak gospodarstva prilično spor - mišljenja je Brmež.
Dario KUŠTRO
FORDU, IPAK, DOBRO IDE...
Grand Auto, koji je generalni uvoznika Forda, bilježi usprkos svemu optimistične rezultate. “Fordu u posljednje vrijeme jako dobro ide u Hrvatskoj pa smo u prvih šest mjeseci imali tržišni udjel od gotovo sedam posto, dok smo mi u Osječko-baranjskoj županiji imali udjel od gotovo 10 posto i zauzeli treće mjesto među proizvođačima, što je povijesno najbolji rezultat Forda u Osijeku ikada”, kaže Brmež.