Regija
LEGENDARNI VLAKIĆ I DALJE BEZ ZAŠTITE

Grad nema 75.000 kn za Ćirin
transport na sigurno u Brod
Objavljeno 28. kolovoza, 2015.
Specijali teret do Slavonskog Broda prevozio bi se više puta

BELI MANASTIR - Na području jedinog baranjskog grada deset je pokretnina i nekretnina koje su svrstane u registar zaštićenih kulturnih dobara Ministarstva kulture Republike Hrvatske. Riječ je o antičkom brončanom nastavku za kola, arheološkim nalazištima Lajmir, Popova zemlja i Ciglana, crkvi sv. Arhangela Mihaila iz 1771. godine, zajedno s inventarom ove parohijske crkve, crkva svetog Martina Biskupa iz 1777. godine, traktor Fordson, Model F - prvi traktor koji je 1923. godine, tada državno dobro Belje, kupilo od tvrtke Fordson iz tvornice u Detroitu, u SAD-u, te dvije lokomotive. Jedna manevarska, Mavag 152-067, proizvedena oko 1900. godine u Budimpešti, u Mađarskoj kraljevskoj tvornici željezničkih lokomotiva i popularni Ćiro - parna lokomotiva Đuro Đaković, (s pripadajućim vagonima), jedini sačuvani dio nekadašnjeg voznog parka beljske željeznice, koja je povezivala sve poljoprivredne uprave s tvornicama za preradu poljoprivrednih sirovina.

Upravo je Ćiro bolna točka brojnim Belomanastircima i ostalim ljubiteljima starina te čuvarima kulturne baštine. Premda je još u svibnju posredovanjem Konzervatorskog odjela Ministarstva kulture u Osijeku pronađeno mjesto za skladištenje cijele kompozicije, ona i dalje tavori bez ikakve zaštite u krugu bivše beljske Šećerane, odnosno Škrobare. Podsjetimo, Ćiro je trebao završiti u prostorijama licencirane tvrtke iz Slavonskog Broda, sve do početka restauracije. Međutim, kako tvrdi gradonačelnik Belog Manastira Ivan Doboš, problem je novac.

- Svjesni smo da je Ćiro izložen na milost i nemilost sekundaraca, što ne znači da ne planiramo kako dalje. Imamo ponudu za transport koji bi gradski proračun trebao stajati 75.000 kuna, bez PDV-a, ali nema dovoljno novca - kaže Doboš, objašnjavajući kako je riječ o specijalnom teretu koji bi do Slavonskog Broda trebao biti prevezen na dva ili više puta. Dodaje kako se na tome angažirala i Baranjska razvojna agencija grada Belog Manastira.

- U Bari imaju informacije da će ovih dana biti raspisan natječaj vezan upravo uz kulturnu baštinu. Na njega ćemo se sigurno javiti. O istom trošku u Slavonski Brod planiramo odvesti i drugu lokomotivu iz kruga bivše Šećerane - tvrdi Doboš, ponavljajući kako će sredstva za restauraciju potražiti iz EU fondova.

Ćiro je, od dana kada je darovan gradu Belom Manastiru, doživo nekoliko napada skupljača sekundarnih sirovina. Prvo je u rujnu prošle godine nepoznati počinitelj skinuo dimnjak Ćirinog parnog kotla, zaradivši pri tome, vjerojatno, za pokoju šteku cigareta, i uništivši usput dio baranjske povijesti. Sekundarci se nisu zadovoljili dimnjakom, nego su mjesec-dva kasnije krenuli korak dalje i načinili još veću štetu. Otuđili su, naime, prednji odbojnik... A tko zna koliko je još vijaka i ostalih manjih dijelova završilo u starom željezu.

Ivica GETTO
Ćiro na šećeranskoj postaji?

Iako je Ćirin transport još uvijek samo misaona imenica, a samim time i njegova restauracija, u gradskoj upravi razmišljaju i o njegovu budućem smještaju. Kako ističe Doboš, dvije su lokacije predložene još ranije, jedna u parku kod željezničkog kolodvora u Belom Manastiru, a druga kod Šećeranskog jezera. “U posljednje vrijeme aktualna je još jedna lokacija, kod slastičarnice u prigradskom naselju Šećerana, gdje je nekada bila Ćirina stanica”, kaže Doboš.

Na području Belog Manstira

10

pokretnina i nekretnina u registru je zaštićenih kulturnih dobara Ministarstva kulture RH

Možda ste propustili...

NA OBRONCIMA FRUŠKE GORE

Idući vikend drugi Ilok Walk & Wine

DRŽAVNA GEODETSKA UPRAVA PROVODI KATASTARSKU IZMJERU ZA DIO K. O. SEMELJCI

Utvrđuju se međe i ispravlja vlasništvo

Najčitanije iz rubrike