Novosti
U HRVATSKOJ TEK U POVOJIMA

Crowdfunding je idealan za one s idejom, ali bez novca
Objavljeno 4. kolovoza, 2015.
Tri milijuna kuna za 45 projekata iz Hrvatske pljeno je preko platformi

Jeste li ikad imali ideju za proizvod koji bi se koristio na svjetskoj razini, ali niste znali kako prikupiti financije potrebne za pokretanje posla?

Mladena Šimića i proizvod njegova tima “Why Knot?”, ili “Zašto čvor?”, spužvicu koja sprječava zapetljavanje slušalica, financirali su ljudi diljem svijeta, pa se one sada mogu kupiti u svim prodavaonicama mobitela. Želite li snimiti film ili prikupiti sredstva za tiskanje knjige? Znate li da vam i u tome mogu pomoći zainteresirani iz cijelog svijeta, kao što su pomogli Tomislavu Perku, putniku i piscu, koji je izdao knjigu “1.000 dana proljeća”, skupivši na internetu 13 tisuća dolara? Znate li da se humanitarna akcija prikupljanja novca može pokrenuti i bez plaćanja poreza? Znate li da se i glazbeni festivali mogu financirati na taj način, na što se odlučio Belgijanac Yvesa Taqueta? Rezultat je Goulash disco festival održan u Komiži 2013. godine, nakon što se prikupilo i više od ciljanog iznosa, više od sedam tisuća dolara.

Tisuću platformi

Za engleski termin crowdfunding ne postoji točan hrvatski prijevod. Radi se o tome da vašu ideju ili proizvod financira (funding) gomila (crowd), odnosno zainteresirani pojedinci iz cijelog svijeta. Na platformama poput Kickstartera, Indiegogo, Rockethub, GoFundMe i brojnim drugima, svi koji to žele prikupljaju sredstva potrebna za pokretanje ili završetak proizvodnje, plasman proizvoda na tržište, novu liniju proizvoda...

- Iako u svijetu postoji više od tisuću crowdfunding platformi, dvije su se globalno profilirale, a radi se o Kickstarteru i Indiegogo. Kickstarter funkcionira na principu ”sve ili ništa”. To znači da pokretač projekta mora prikupiti zacrtani ili veći iznos od onoga koji traži. Inače se novac vraća uplatiteljima. Također, Kickstarter se više koristi za tehnološki napredne projekte. Međutim, zatvoren je za korisnike iz Hrvatske bez posrednika. Kod nas se najviše koristi platforma Indiegogo, koja je otvorena za cijeli svijet, i kod koje se zadržavaju prikupljena sredstva, bez obzira na to o kojem se iznosu radi. Dovoljno je imati PayPal ili samo račun u banci. Kod proizvoda je bitno da postoji funkcionalni prototip, a ne samo načelna ideja. Vrijeme uloženo pripremajući kampanju proporcionalno je novcu koji se može prikupiti - objašnjava Hrvoje Hafner, koji uređuje blog Crowdfunding.hr.

Četiri kategorije

Postoje četiri kategorije web -latformi crowdfundinga, a temelje se na načinu poticanja ulagača u proizvod. Ulagači se tako mogu zainteresirati za pomaganje proizvodnje doniranjem (GoFundMe, GivenGain, Crowdrise) i u tom slučaju očekuju da ih se spomene u promociji proizvoda, da dobiju personalizirano pismo zahvale ili neku sličnu sitnicu. Kickstarter, Indiegogo, Rockethub i brojne druge platforme funkcioniraju na principu nagrađivanja, a nagrade se uglavnom odnose na povlašteno uživanje u finaliziranom proizvodu, u obliku popusta pri kupnji, ili otiskivanja imena donatora na proizvod. Na platformama poput Kive ili Zope ulagači beskamatno posuđuju sredstva koja im se nakon realizacije proizvoda vraćaju. U konačnici, platforme kao Crowdcube, Crowdfunder ili Sellaband rade na principu vlasničkih udjela: podržavatelji koji odluče financirati proizvod polažu pravo na vlasnički udio, poput dioničara, ili na postotak od prodaje proizvoda.

- Kod nas se taj alternativni način financiranja vrlo malo koristi, a često, i kada se koristi, koristi se na krivi način. U Hrvatskoj je za 45 projekata prikupljeno gotovo tri milijuna kuna, a u kampanjama je svojim uplatama sudjelovalo više od šest tisuća ljudi - kaže Hrvoje.

Ivana Šimundić/ŠT
Najluđe s crowfundinga

Osim skupih, ozbiljnih i zahtjevnih projekata na Crowdfunding platformama nađe se zbilja svega.

“Jeffery Self treba novi zub” zvala se Indiegogo kampanja koju je pokrenuo Jeffery Self nakon što je slomio prednji zub. Budući da nije imao zdravstveno osiguranje, zubarski troškovi popeli bi se iznad tri tisuće dolara. Jeffery je inače popularan na YouTubeu te je zamolio sljedbenike koji ga prate na toj mreži da mu uplate jedan dolar u Indiegogo kampanji. Akcija je završena nakon što je prikupljeno čak 3650 dolara. Zack Danger Brown želio se okušati u pripremi krumpir-salate, ali budući da nije imao nikakvog kulinarskog iskustva, nije želio bacati novac na sastojke. Na Kickstarteru je pokrenuo mini kampanju s ciljem da skupi deset dolara. Međutim, njegov je video pronašao put do vrlo široke i brojne publike, tako da je od početnih deset prikupio više od 55 tisuća dolara. Novac je iskoristio za izradu majica i kuharica, koje je poslao svima koji su uplatili novac.

Hrvoje Hafner

Znam nekoliko kampanja sa slavonskog područja. Nažalost, uglavnom nisu bile uspješne. Ali ima zanimljivih primjera

Možda ste propustili...

NEOVISNI KANDIDAT NA LISTI HRVATSKOG BILA U 11. IZBORNOJ JEDINICI

Tolj: Obnoviti Herceg-Bosnu

PRAVOBRANITELJICA ZA RAVNOPRAVNOST SPOLOVA

Kaznena prijava protiv Matanića

SREDIŠNJI SKUP HDZ-A ZA 4. IZBORNU JEDINICU

Plenković: Dokazali smo se u najvećim krizama