Mozaik
LJUBITELJI SPEEDWAYA IZ OSIJEKA U DONJEM KRALJEVCU

Mnogima se od nas
ispunio veliki san
Objavljeno 28. srpnja, 2015.
Svojim motorom isprobali su stazu stadiona Millenium

Osijek je nekada bio prepoznatljiv kao speedway središte regije. Speedway era počela je nakon Drugog svjetskog rata, a značajnu ulogu imali su članovi AMD-a “Slavonac”. Društvo je dugo godina bilo aktivno u organiziranju speedway utrka. Osijek je 1955., 1963. i 1966. godine bio domaćin svjetskog prvenstva u speedwayu!

Posljednja utrka u speedwayu održana u Gradskom vrtu bila je 19. i 20. rujna 1987., a radilo se o prvenstvu Jugoslavije. Osječki predstavnik Zdravko Tominac iz AMK Mursa osvojio je zapaženo četvrto mjesto. S obzirom na vjernost publike u Osijeku te kvalitetu staze, speedway utrke u Osijeku smatrane su najboljima u regiji, a međunarodne utrke nerijetko su okupljale i više od 10.000 gledatelja. Braća Zdravko i Darko Tominac imala su veliku ulogu u osječkom speedwayu te nakon njihova povlačenja, 1989. godine, speedway kao sportska grana do danas, nažalost, nije ponovno zaživio. Bilo je ponovnih pokušaja braće Tominac, ranih 1990-ih godina, ali zbog Domovinskog rata oživljavanje ove atraktivne grane motosporta u Osijeku nije uspjelo.

No, to ne znači da u Osijeku više nema zaljubljenika u ovaj specifični motosport. Njih nekolicina ovoga je ljeta pozvana u goste na jedinu speedway stazu u Hrvatskoj, onu u Donjem Kraljevcu, pokraj Goričana, u Međimurju. Želimir Džambić, Vladimir i Dalibor Zoraja, Slavko i Kristijan Kro, Ljiljana i Vedran Karačonji i Duško Basarić bili su gosti Darije Pavlic na stadionu Millenium. Radilo se o stadionu obitelji Pavlic, koji je otvoren 2005. godine. Darijin otac Zvonko nekada je bio vrhunski vozač speedwaya u svjetskim okvirima, a bio je i trostruki prvak Jugoslavije. Njegov sin Jurica također je vrhunski vozač speedwaya, a sa samo 19 godina bio je juniorski prvak Europe. Stazu Millenium vlastitim je snagama izgradio Zvonko, a angažirana je cijela obitelj.

Osječani su bili oduševljeni stazom i gostoprimstvom domaćina, obitelji Pavlic, koja im je omogućila korištenje staze, opreme i goriva. S opremom i savjetima pomogao im je mladi vozač Renato Cvetko. On im je odgovarao na pitanja i podučio ih tehnici vožnje. Svi su isprobali stazu i priznaju kako je doista riječ o zahtjevnoj vrsti vožnje. Inače, Osječani su došli s dva automobila, a sa sobom su povezli i jedini osječki speedway motor marke Jawa.

- Oduševili smo se jer smo nakon dolaska naišli na trening veterana iz Slovenije, neki od njih su imali i šezdesetak godina. Bili smo fascinirani njihovom vještinom. Nismo znali da je riječ o veteranima dok nisu skinuli kacige! - ispričao nam je Vedran Karačonji, dodavši: “Bio je to nezaboravan vikend. Mnogima od nas se ispunio veliki san. Skidamo kapu vozačima speedwaya.”

- Želim zahvaliti ekipi fanova speedwaya iz Osijeka na dobrom društvu, a hvala i veteranima speedwaya iz Slovenije. Posebno zahvaljujemo Speedway klubu Unia Goričan na gostoprimstvu i na svemu što su za nas učinili. Velika hvala našem prijatelju Renatu Cvetku za pomoć u opremi i što je imao strpljenja da nas poduči o motoru i tehnikama vožnje i o svemu što je nas zanimalo. Do skorog viđenja 1. kolovoza na utrki Državnog prvenstva Hrvatska - Slovenija na koju dolazimo kao i uvijek dati podršku našem Juri! - dodao je Želimir Džambić. Inače, istog tog 1. kolovoza bit će obilježeno i deset godina postojanja staze Millenium.

Osječani su osim novih iskustava i prijateljstava, za uspomenu dobili i sjajne fotografije koje su snimili Kristijan Kro i Dalibor Zoraja, dio kojih su ustupili i Glasu Slavonije.

- Svaka čast svima, svi smo pokušali voziti na stazi i sad osjećamo pravu težinu ovog sporta. Ljude koji se bave ovim sportom treba cijeniti. Rekao sam i tamo da sad vidimo koliko je teško osvojiti taj jedan bod. S tribina to većini izgleda lakše - rekao nam je za kraj Vedran Karačonji.

Tanja KVORKA

1. KOLOVOZA

BIT ĆE ODRŽANA UTRKA DRŽAVNOG PRVENSTVA HRVATSKA - SLOVENIJA

Što je speedway

Speedway je vrlo uzbudljiva grana motosporta, poznata zapravo malom broju istinskih zaljubljenika u ovaj atraktivni oblik motociklističkih utrka. Pojedina nadmetanja sastoje se od 20-ak zasebnih utrka u kojima se međusobno natječu po četiri vozača, utrkujući se u cilju što bržeg svladavanja četiri kruga (ponekad i šest). Natjecanja se održavaju na posebno priređenim stazama ovalnog oblika, prosječne duljine 300-400 metara. Posebnu atraktivnost utrkama daje specifičan način vožnje motocikala (posebno preuređene češke Jave ili talijanski GM-ovi) kojima vozači nastoje, uz visoke brzine, poništiti djelovanje centrifugalne sile koja vozače "tjera" u zaštitnu ogradu. Prve retke povijesti speedwaya vozači su počeli pisati u Sjevernoj Americi početkom 20. stoljeća, no izvornom postojbinom speedwaya drži se australska pokrajina New South Wales. Danas speedway privlači gledatelje u mnogo zemalja diljem svijeta. U Hrvatskoj su aktivna dva speedway kluba, SK Unia Goričan i SK Prelog.

Najčitanije iz rubrike