Objavljeno 28. srpnja, 2015.
Svojim motorom isprobali su stazu stadiona Millenium
Osijek je nekada bio prepoznatljiv kao speedway središte regije. Speedway era počela je nakon Drugog svjetskog rata, a značajnu ulogu imali su članovi AMD-a “Slavonac”. Društvo je dugo godina bilo aktivno u organiziranju speedway utrka. Osijek je 1955., 1963. i 1966. godine bio domaćin svjetskog prvenstva u speedwayu!
Posljednja utrka u speedwayu održana u Gradskom vrtu bila je 19. i 20. rujna 1987., a radilo se o prvenstvu Jugoslavije. Osječki predstavnik Zdravko Tominac iz AMK Mursa osvojio je zapaženo četvrto mjesto. S obzirom na vjernost publike u Osijeku te kvalitetu staze, speedway utrke u Osijeku smatrane su najboljima u regiji, a međunarodne utrke nerijetko su okupljale i više od 10.000 gledatelja. Braća Zdravko i Darko Tominac imala su veliku ulogu u osječkom speedwayu te nakon njihova povlačenja, 1989. godine, speedway kao sportska grana do danas, nažalost, nije ponovno zaživio. Bilo je ponovnih pokušaja braće Tominac, ranih 1990-ih godina, ali zbog Domovinskog rata oživljavanje ove atraktivne grane motosporta u Osijeku nije uspjelo.
No, to ne znači da u Osijeku više nema zaljubljenika u ovaj specifični motosport. Njih nekolicina ovoga je ljeta pozvana u goste na jedinu speedway stazu u Hrvatskoj, onu u Donjem Kraljevcu, pokraj Goričana, u Međimurju. Želimir Džambić, Vladimir i Dalibor Zoraja, Slavko i Kristijan Kro, Ljiljana i Vedran Karačonji i Duško Basarić bili su gosti Darije Pavlic na stadionu Millenium. Radilo se o stadionu obitelji Pavlic, koji je otvoren 2005. godine. Darijin otac Zvonko nekada je bio vrhunski vozač speedwaya u svjetskim okvirima, a bio je i trostruki prvak Jugoslavije. Njegov sin Jurica također je vrhunski vozač speedwaya, a sa samo 19 godina bio je juniorski prvak Europe. Stazu Millenium vlastitim je snagama izgradio Zvonko, a angažirana je cijela obitelj.
Osječani su bili oduševljeni stazom i gostoprimstvom domaćina, obitelji Pavlic, koja im je omogućila korištenje staze, opreme i goriva. S opremom i savjetima pomogao im je mladi vozač Renato Cvetko. On im je odgovarao na pitanja i podučio ih tehnici vožnje. Svi su isprobali stazu i priznaju kako je doista riječ o zahtjevnoj vrsti vožnje. Inače, Osječani su došli s dva automobila, a sa sobom su povezli i jedini osječki speedway motor marke Jawa.
- Oduševili smo se jer smo nakon dolaska naišli na trening veterana iz Slovenije, neki od njih su imali i šezdesetak godina. Bili smo fascinirani njihovom vještinom. Nismo znali da je riječ o veteranima dok nisu skinuli kacige! - ispričao nam je Vedran Karačonji, dodavši: “Bio je to nezaboravan vikend. Mnogima od nas se ispunio veliki san. Skidamo kapu vozačima speedwaya.”
- Želim zahvaliti ekipi fanova speedwaya iz Osijeka na dobrom društvu, a hvala i veteranima speedwaya iz Slovenije. Posebno zahvaljujemo Speedway klubu Unia Goričan na gostoprimstvu i na svemu što su za nas učinili. Velika hvala našem prijatelju Renatu Cvetku za pomoć u opremi i što je imao strpljenja da nas poduči o motoru i tehnikama vožnje i o svemu što je nas zanimalo. Do skorog viđenja 1. kolovoza na utrki Državnog prvenstva Hrvatska - Slovenija na koju dolazimo kao i uvijek dati podršku našem Juri! - dodao je Želimir Džambić. Inače, istog tog 1. kolovoza bit će obilježeno i deset godina postojanja staze Millenium.
Osječani su osim novih iskustava i prijateljstava, za uspomenu dobili i sjajne fotografije koje su snimili Kristijan Kro i Dalibor Zoraja, dio kojih su ustupili i Glasu Slavonije.
- Svaka čast svima, svi smo pokušali voziti na stazi i sad osjećamo pravu težinu ovog sporta. Ljude koji se bave ovim sportom treba cijeniti. Rekao sam i tamo da sad vidimo koliko je teško osvojiti taj jedan bod. S tribina to većini izgleda lakše - rekao nam je za kraj Vedran Karačonji.
Tanja KVORKA
1. KOLOVOZA
BIT ĆE ODRŽANA UTRKA DRŽAVNOG PRVENSTVA HRVATSKA - SLOVENIJA
Što je speedway
Speedway je vrlo uzbudljiva grana motosporta, poznata zapravo malom broju istinskih zaljubljenika u ovaj atraktivni oblik motociklističkih utrka. Pojedina nadmetanja sastoje se od 20-ak zasebnih utrka u kojima se međusobno natječu po četiri vozača, utrkujući se u cilju što bržeg svladavanja četiri kruga (ponekad i šest). Natjecanja se održavaju na posebno priređenim stazama ovalnog oblika, prosječne duljine 300-400 metara. Posebnu atraktivnost utrkama daje specifičan način vožnje motocikala (posebno preuređene češke Jave ili talijanski GM-ovi) kojima vozači nastoje, uz visoke brzine, poništiti djelovanje centrifugalne sile koja vozače "tjera" u zaštitnu ogradu. Prve retke povijesti speedwaya vozači su počeli pisati u Sjevernoj Americi početkom 20. stoljeća, no izvornom postojbinom speedwaya drži se australska pokrajina New South Wales. Danas speedway privlači gledatelje u mnogo zemalja diljem svijeta. U Hrvatskoj su aktivna dva speedway kluba, SK Unia Goričan i SK Prelog.