Magazin
PUTOVANJE TRANSSIBIRSKOM ŽELJEZNICOM

Slavonac u Sibiru - Vlakom prema kraju svijeta: Iz Osijeka do Ulan Batora i natrag
Objavljeno 13. lipnja, 2015.
OSJEČKI PROFESOR GEOGRAFIJE MIRKO ANDRIĆ U 15 DANA OBIŠAO RUSIJU, MONGOLIJU I KINU...

Bilo kuda, Slavonaca svuda. I to ne samo po Europi nego i po najudaljenijim svjetskim destinacijama diljem planeta Zemlje, a o čemu smo već pisali, pa ovom prigodon predstavljamo još jednog našeg sugrađanina, koji se također odvažio na nesvakidašnju pustolovinu.

On je Mirko Andrić, mladi profesor geografije, rođeni Đakovčanin, zaposlen u Osnovnoj školi “Retfala” u Osijeku, i veliki je zaljubljenik u putovanja. Mirko se dakle uputio na velike putešestvije, na kojima je u 15 dana obišao gotovo cijeli azijski kontinent. Putovao je vlakom, zrakoplovom i autobusom te upoznao Rusiju, Mongoliju i Kinu.

Svoje dojmove nedavno je prenio kolegama, profesorima geografije, članovima Županijskog stručnog vijeća za geografiju, ali i brojnim Osječanima koji vole putovati. Svi oni su u Elektrotehničkoj i prometnoj školi sa zanimanjem slušali ovo predavanje, koje je mladi profesor naslovio “Transsibirska željeznica očima geografa”, a održano je u sklopu programa Geografija ponedjeljkom, u organizaciji Hrvatskog geografskog društva Osječko-baranjske županije. Njegove dojmove s ovog zanimljivog putovanja sada prenosimo čitateljima Glasa Slavonije.

ŽIVOT U VLAKU

- Na putovanje sam krenuo u organizaciji Hrvatskog kluba putnika, koji sjedinjuje ljude koji vole putovati. Ne volim klasična putovanja preko putničkih agencija s turističkim vodičem jer me ona sputavaju i ne mogu sam istraživati. Ovako je bilo mnogo zanimljivije. Putovali smo od Moskve do Ulan-Udea, mjesta na granici Rusije i Monogolije, a zatim autobusom nastavili po Mongoliji te avionom stigli do Pekinga, a na kraju se tim prijevoznim sredstvom vratili natrag do Zagreba, odakle smo i krenuli - priča prof. Andrić.

Ipak, ističe naš sugovornik, najzanimljivije i najdojmljivije mu je bilo putovanje vlakom, tom najdužom, transsibirskom željeznicom svijeta. U vlaku su proveli četiri dana i pet noći.

- Najviše me se dojmio taj život u vlaku. U početku je vladalo veliko oduševljenje, no nakon nekoliko sati počeo sam se pitati što ću ja tu raditi tolike dane. Ipak, nije bilo dosadno. Ono što fascinira to je drukčiji protok vremena jer to je zatvoreni svijet u kojem se odvija radnja. Imao sam osjećaj kao da sam u nekoj priči. Vrijeme se računa od stajališta do stajališta, i to prema moskovskom vremenu, a to se razlikuje od onoga što vidite kroz prozor. Primjerice, jutro je, tek sviće, a prema moskovskom vremenu je već deset sati. A zapravo je tek pet sati ujutro. To je vrlo neobično, takvu promjenu očekujemo obično u avionu, ali ne i u vlaku - opisuje svoja iskustva naš sugovornik.

Transsibirska željeznica pružila mu je mogućnost da vidi različite krajolike, ali i da kuša rusku gastronomiju, uglavnom onu koju bake prodaju na stanicama na kojima vlak stoji.

- U Moskvi smo u jednom supermarketu kupili hrane koliko smo mogli ponijeti i mnogo vode. Ispostavilo se da je juha u vrećici zapravo bio krumpir-pire, tako da mi je krumpira bilo dosta za sljedeća tri mjeseca. S vremenom nam je ponestajalo hrane, no zato su tu bile babuške na stanicama, koje su bježale od policije, ali su prodavale svježu i ukusnu hranu. Jeli smo mnogo ribe, posebno amura. Ta je sušena riba vrlo ukusna, dimljena je, ima okus na naš pršut ili šunku. Vrlo je izrazitog, intenzivnog okusa i mirisa. Uz to, jeli smo boršč, slatko-kiselu juhu te mnogo voća i povrća. Nismo ostali gladni, ali nakon nakon nekog vremena poželiš se domaće hrane.

Sve do Irkutska, milijunskog grada u Sibiru, nisu izlazili iz vlaka, a zatim su obišli Bajkalsko jezero, vidjeli brojne gradove i sela u azijskom dijelu Ruske Federacije i naučili da je u Sibiru hladno samo zimi.

- Dojmilo me se selo Listvjanka, puno drvenih kuća. Ima ih i u Irkutsku, stare su pedesetak godina i više se ne grade. Fasade kuća su šarenih boja, a one bogatijih vlasnika bogato su ukrašene. Tamo su se doselili ljudi koje je Staljin progonio, progresivnog svjetonazora, pa je Irkutsk postao kulturni centar Rusije. Nekada je tu bilo mnogo nacionalnih manjina, no danas dominiraju Rusi - priča Andrić.

Zapazio je i da je nasljeđe komunizma još uvijek živo, a o njemu svjedoče kipovi Lenjina, nazivi ulica i crvene petokrake na transsibirskoj željeznici. Fascinirala ga je velika prostranost Rusije, od velikih prostranstava koja idu u nedogled do velikih avenija i bulevara u gradovima. Ipak, vidi se razlika između siromašnih i bogatih Rusa, većina ih živi skromno, no ima i onih koji se ističu svojim bogatstvom.

PUNO TRAVE, DRVEĆA MALO

Sasvim drugu sliku pruža Mongolija. U nju su prof. Andrić i njegovi prijatelji stigli autobusom, vozeći se kroz stepu. “Sve je puno trave, koja ima miris poput mente, osvježavajući, a nigdje drveća. Ceste su im katastrofa, malo je asfaltiranih, a mnogo blata, pa su gotovo neprohodne. Na njima se rijetko vide automobili, uglavnom su to terenska vozila. Nigdje nisam vidio toalet, to su rupe, poput čučavaca, obložene drvom. U restoranima za turiste sa zapada ponuda je slaba”, opisuje naš sugovornik put autobusom kroz Mongoliju.

Ipak, ova država, bogata rudama, brzo se razvija, a susjedi Kinezi mnogo ulažu u Mongoliju. To više nije zemlja nomada i čini se da se svi stanovnici sele u najveći grad Ulan Bator, pa gotovo da i nema drugog većeg grada.

USLUŽNI I UGODNI

Mongolski avioprijevoznik odvezao ih je do Pekinga. Taj kineski grad poznat je po smogu, suhom zraku i pješčanim olujama jer je smješten u blizini pustinje. Ipak, imali su sreće, poslužilo ih je lijepo vrijeme.

- U Kini je turistima sve vrlo jeftino. Bili smo smješteni u hotelu u centru grada, pet minuta udaljeni od najvećih znamenitosti, Trga vječnog mira, Zabranjenog grada, Mauzoleja Mao Ce Tungu. Noćenje u hotelu stoji 70 kuna, a vrlo je ugodno i sigurno. Primjerice, jedna je naša kolegica zaboravila fotoaparat u toaletu na Kineskom zidu, no naši domaćini su ga pronašli i vratili ga vlasnici, uz isprike. Peking je lijep grad, no u centru žive skromni ljudi. U tom gradu nisam imao osjećaj grandioznosti, većina građevina su niske. Javni prijevoz je jako dobro organiziran, čisto je, uredno i moderno, a na svakom koraku se vidi da Kina brzo napreduje - zaključuje prof. Andrić.

Priredila: Vesna LATINOVIĆ
MONGOLSKA IDILA
Tri noći spavali u jurtama

- U Ulan Batoru je golema gužva, mnogo je automobila, a sve se više širi zapadna kultura. Popularni su irsko pivo i pubovi, karaoke, američka kava. U irskom pubu imao sam dojam kao da sam stigao u Irsku, svi govore engleski. Iako su se nakon godina zatvorenosti sada otvorili zapadu i stranom kapitalu, primjećuje se velika doza kiča. Ipak, ljudi su otvoreni, trude se turistima pokazati svoju kulturu i tradiciju. Tako smo tri noći spavali u jurtama, posjetili jednu tradicionalnu obitelj, jahali konje po stepama. Obišli smo spomenik Džingis-kanu, koji se nalazi na jednom brežuljku 'usred ničega'. Na golemom konju je kip velikog kana, kojeg Mongolci zovu Čingis-kan, i uz kojeg su vezali svoj nacionalni identitet. U unutrašnjosti konja je muzej, a pješice se dolazi do glave kipa - opisuje prof. Andrić.

DRUKČIJA KINA
Hrana izvrsna, ali nema kave

- U Kini me iznenadilo što mnogi nemaju toaleta u kućama, već javne WC-e, a kosu peru na ulici. Dobro je to što nema krađa, pa tako trgovci svoju robu izlažu vani, no nitko je ne dira. Hrana je jako dobra i jeftina, a ručati se može za 10 do 20 kuna, što je isto toliko kineskih juana, naime jedan juan je približno jedna kuna. Pravilo je: što je restoran prljaviji, to je hrana ukusnija. Kinezi su jako gostoljubivi, gost za njih nije serijski broj, i vrlo su ljubazni i pristupačni ljudi. U Kini nema kave, ali se zato pije jako mnogo čaja. Vole se cjenkati, a trgovina im je obiteljski posao, i tamo provode doslovce cijeli dan, međutim, tko uđe u trgovinu, ne može izići a da nešto ne kupi - priča naš sugovornik.

TKO JE MIRKO ANDRIĆ?

Naš sugovornik Mirko Andrić diplomirao je geografiju i sociologiju na Sveučilištu u Zadru i bio jedan od najboljih studenata. Tri je puta proglašen studentom generacije, a dobitnik je i prestižne Top-stipendije. Nedavno je na Zadarskom sveučilištu održao predavanje o svom putovanju transsibirskom željeznicom. Tako su i Osječani i Zadrani čuli ovo zanimljivo predavanje. Predaje geografiju u OŠ “Retfala”, voditelj je međunarodnih školskih projekata, a učenici ga obožavaju. Uz to, uspješno je položio tečaj za turističkog vodiča na Ekonomskom fakultetu u Osijeku, a s obzirom na svoje globetrotterske sklonosti, da nije profesor, sigurno bi bio izvrstan turistički vodič.

Dojmilo me se sibirsko selo Listvjanka, puno drvenih kuća. Ima ih i u Irkutsku, stare su pedesetak godina i više se ne grade...

Možda ste propustili...

PROŠLOST U SADAŠNJOSTI: TASKO S RAZLOGOM I POKRIĆEM

Ironija kao feministički pogled

Najčitanije iz rubrike