Objavljeno 18. svibnja, 2015.
Slavonika je već stekla status “ružnog pačeta” hrvatske cestogradnje
Vezani članci
HDSSB O PREKIDU RADOVA NA AUTOCESTI A5:
Autocesta A5 ili Slavonika, Beli Manastir - Osijek - Svilaj dio je europskog koridora 5C. Zbog svog položaja, izravnog križanja s autocestom A3 te najbrže poveznice Mađarske i BiH, odnosno sjeveroistočne Europe s Jadranskim morem, ocjenjuju je kao vrlo perspektivnu prometnicu.
Ona će i bitno skratiti put iz istočne Hrvatske prema Jadranskom moru, preko BiH. U punom profilu spajat će mađarsku autocestu M6 i bosanskohercegovačku A1. Ona će, procjenjuju u HAC-u, uvelike pridonijeti gospodarskom razvoju krajeva kroz koje prolazi. No, njezina gradnja bitno kasni, pa još nije ni blizu završetka, iako se, primjerice, na Wikipediji navodi kako bi trebala biti dovršena do kraja 2015. godine. Što najbolje govori koliko su joj značenja pridavale dosadašnje hrvatske vlade.
Naprije HDSSB, a potom i HDZ prije nekoliko dana napali su čelnike Hrvatskih autocesta i ministra prometa, nakon što je HAC objavio kako se gradnja dionice prema Mađarskoj opet prebacuje iz jednog financijskog EU razdoblja u ono sljedeće. Iako je iz njihovih riječi teško zaključiti hoće li to i koliko dodatno odgoditi gradnju autoceste kroz Slavoniju, bodu oči tvrdnje poput onih da su natječajem propisani rokovi dva puta bili prekratki, da se nije vodilo računa o obujmu operacije dovoza materijala na trasu te da se radovi zbog svega toga ne bi mogli završiti u roku iz nadmetanja, do kraja 2016. godine, do kada traje Operativni program Promet 2007. – 2013. godine.
Naravno da nitko u Slavoniji nema ništa protiv i svejedno mu je hoće li se financiranje prebaciti u drugo EU razdoblje 2014. - 2020., ako to ne znači i novo produljene gradnje Slavonike koja je već stekla status “ružnog pačeta” hrvatske cestogradnje.
Dionica Đakovo – Sredanci puštena je u promet 2007. godine, kada ju je Vladimir Šeks i nazvao Slavonikom, a dionica Osijek – Đakovo dvije godine kasnije. Za dionicu Beli Manastir – Osijek, dužine 24,6 kilometara, izrađena je projektna dokumentacija i ishođena građevinska dozvola. Završeni su i radovi na prelaganju i zaštiti postojećih instalacija te je proveden tehnički pregled i u tijeku je ishođenje uporabne dozvole. U srpnju 2011. započela je i gradnja mosta Drava, dužine 2,5 kilometara na dionici Beli Manastir - Osijek kao najvažnijeg infrastrukturnog objekta na autocesti A5. Njegova gradnja financira se preko kredita, a završetak radova je planiran u drugoj polovini 2015. S obzirom na trenutno stanje prometa na autocesti A5 i financijsku situaciju, gradnja se odvija fazno te je u tijeku izrada izmjene projektne dokumentacije. Fazna gradnja podrazumijeva gradnju jednog kolnika (dvosmjeran promet) od Belog Manastira do mosta Drava te punog profila autoceste od mosta Drava do čvora Osijek. Za poddionicu čvor Osijek - most Drava (3,8 km) radovi su započeli prije nešto više od mjesec dana, a rok za gradnju je travanj 2017. U tijeku su zemljani radovi na gradnji trase, te radovi na vijaduktu Josipovac. Autocesta se tu radi u punom profilu. Ugovorena vrijednost radova iznosi 15,68 milijuna eura, a financiranje je osigurano iz kredita EBRD-a. S njima se pregovara i oko financiranja radova opremanja te poddionice. Dionica Sredanci - granica BiH duga je pak 3,5 kilometara, završena je i puštena u promet 2. ožujka 2015.
Za spornu dionicu most Drava - Beli Manastir, dugu 18 kilometara, natječaj je, kako smo rekli, poništen, a procijenjena vrijednost investicije je 311 milijuna kuna bez PDV-a. Za dionicu granica Mađarske - Beli Manastir započelo se s izradom glavnog projekta. Nužan uvjet za nastavak izrade dokumentacije je projektno-tehnički elaborat usklađenja trasa autocesta u RH i Mađarskoj.
Igor BOŠNJAK
AUTOCESTA BELI MANASTIR - - OSIJEK – SVILAJ 88,6 KM
DIONICE:
Granica Mađarske - Beli Manastir 5 km
Beli Manastir – Osijek 24,6 km
Osijek – Đakovo 32,5 km
Đakovo – Sredanci 23 km
Sredanci – granica BiH 3,5 km
IVAN VRDOLJAK
ministar gospodarstva
Koridor 5C u Baranji se mora nastaviti graditi
Ministar gospodarstva Ivan Vrdoljak komentirao je u subotu u Osijeku poništenje natječaja za autocestu na koridoru 5C kroz Baranju. “To se mora završiti, u punom profilu ili poluprofilu taj projekt mora ići dalje. Kako završavamo osječku obilaznicu, tako ćemo ugovoriti i novi blok Termoelektrane-toplane, a tako ćemo ugovoriti i završetak ili nastavak Koridora 5C. Cesta ne može završiti na pola Drave”, rekao je Vrdoljak.(D.P.)