DEAN ČEBOHIN. DIREKTOR OPERATIVE SLOVENIJA & HRVATSKA GRUPACIJE ARRIVA
Objavljeno 22. travnja, 2015.
Cijeloj Europi kao vrhunski doživljaj trebamo ponuditi Đakovačke vezove, Vinkovačke jeseni, obilazak Kopačkog rita i drugo, kaže Čebohin
O sječka tvrtka Panturist gotovo je dvije godine (točnije od svibnja 2013. godine) u sustavu vlasništva velike međunarodne grupacije Arriva.
Bio je to između ostalog jedan od povoda za razgovor s Deanom Čebohinom, direktorom operative Slovenija & Hrvatska grupacije Arriva Deutsche Bahn o načinu rada, poslovanju i budućim planovima te tvrtke koja je u stranom vlasništvu.
- Budući je Panturist još od 2006. godine u stranom vlasništvu, način rada i standardi kvalitete i nisu neka novost. Čak i danas možemo reći da je riječ u prvoj i jedinoj izravnoj stranoj investiciji u djelatnost cestovnog prijevoza putnika u Hrvatskoj. No, sami rezultati poslovanja nisu u izravnoj vezi s vlasničkom strukturom, već sa stanjem na tržištu prijevoza putnika u Hrvatskoj i još preciznije tržištu Slavonije i Baranje na kojem Panturist obavlja većinu svojih aktivnosti. Financijski rezultati poslovanja prate gospodarsko stanje regije, a u posljednje vrijeme zabilježena je veća stopa ekonomske migracije iz Slavonije i Baranje prema drugim dijelovima Hrvatske pa i Europe.
Redovite plaće
Kako slab gospodarski rast i visoka stopa nezaposlenosti utječu na poslovne rezultate Panturista?
- Još uvijek usporen ili nikakav rast gospodarskih aktivnosti u istočnoj Hrvatskoj, visoka stopa nezaposlenosti i visoke cijene pogonskih goriva utječu na rezultate Panturista. Oni nisu na razinama kakve očekuju vlasnici tvrtke, no svakako nisu zabrinjavajući. Jasan, transparentan i organiziran sustav vlasništva, kakav stoji iza Panturista, tvrtki daje dugoročnu stabilnost i čvrste temelje razvoja u sljedećim godinama. Panturist je imao i imat će svoje mjesto u prijevozu putnika u Slavoniji i Baranji, Hrvatskoj, ali i u povezivanju regije s Europom. Upravo iskustva velikih korporacija i grupacija kakvoj pripada Panturist već duži niz godina garantiraju visoki nivo know-howa i pomažu u pronalaženju odgovora na sve izazove koji se pojavljuju. Panturist nije zadužen, nema problema s likvidnošću i solventnošću, plaće isplaćuje uvijek na dan i podmiruje sve obveze prema državi i dobavljačima.
Snažnije zapošljavanje
Koliko danas ima zaposlenih u Panturistu? Imate li poteškoća oko pronalaska potrebnog kadra profesionalnih vozača?
- Broj zaposlenih u Panturistu ovisi i o planiranim i izvanrednim poslovnim aktivnostima i uspjesima ili neuspjesima. U lošijim sezonama i godinama provode se potrebne prilagodbe poslovanja, dok se u boljim situacijama veselimo svakom novom zaposlenom kolegi. Upravo je tijekom 2014., što se nastavlja i u 2015. godini, Panturist imao značajnih uspjeha na pojedinim područjima i segmentima na kojima posluje. To je rezultiralo i većim zapošljavanjem, prije svega vozača. Na današnji dan Panturist ima 244 zaposlena, od čega je 158 vozača autobusa, a što je povećanje od deset zaposlenih u usporedbi s početkom 2014. između kojih i pet vozača više. Dakako, da dobrih kadrova nikada dosta. Činjenica je da je otvaranje tržišta rada s ulaskom Hrvatske u EU unijelo određena kretanja radne snage, pa i odljev na radno potentnija tržišta zapadne Europe, no za sada još uvijek uspijevamo regrutirati dovoljan broj vozača iz Slavonije i Baranje bez posezanja za radnom snagom iz drugih zemalja EU, npr. Rumunjske ili Bugarske, a za što postoje interesenti. S obzirom na jačanje poslovnih aktivnosti Panturista i na tržištu središnje Hrvatske, u Zagrebu i okolici, i tamo bilježimo snažnije zapošljavanje.
Ekspanzija usluge GoOPti
Lani je uvedena nova sluga prijevoza koja omogućava izravnije povezivanje Slavonije s domaćim i stranim gradovima.
- Tijekom 2014. godine Panturist je lansirao posve novu uslugu shutlle prijevoza od velikih gradova, u prvom redu od Zagreba do najznačajnijih zračnih luka u regiji. Usluga GoOpti je razvijena na temelju ugovorene franšize s matičnom tvrtkom GoOpti Slovenija, te u prvim mjesecima poslovanja bilježi konstantan rast. Prava ekspanzija te usluge očekuje se u drugoj godini poslovanja, kada tržište prepozna kvalitetu usluge u svom punom svjetlu, a s obzirom na to da do sada takva vrsta usluge uopće nije postojala u Hrvatskoj. To je, nakon IC Bus koncepta, već drugi pionirski poslovni pothvat u Hrvatskoj na koji smo izuzetno ponosni, a i koji ima punu potporu naših vlasnika. Od početka ove godine Panturist je uveo još jednu liniju u suradnji sa svojom matičnom tvrtkom Deutsche Bahn, IC Bus liniju od Vukovara i Osijeka do Münchena i Stuttgarta.
Putnici prepoznali kvalitetu
Kako je od naših građana prihvaćena ta usluga po relativno povoljnim cijenama?
- Spomenuta druga IC Bus linija, koja povezuje Slavoniju sa Slovenijom i Bavarskom naišla je na potpuno razumijevanje i odobravanje od naših putnika. Rezultati nakon prva tri mjeseca prometovanja linije više su nego zadovoljavajući. Rast iz mjeseca u mjesec je veći od 20 posto. Do sada smo na liniji prevezli više od 4000 putnika. Tijekom travnja ove godine planiramo dosegnuti rezultate kakve se nismo usudili niti zamisliti na početku projekta. Putnici su očito prepoznali našu kvalitetu koja predstavlja nove standarde usluge te nam se iznova vraćaju. Uz to, od srpnja 2015. godine, nakon provedenih potrebnih integracija informatičkih sustava, bit će moguća potpuno automatizirana kupnja kombiniranih karata za autobus i vlak po Njemačkoj. To će omogućiti najbržim i najvjernijim putnicima kupnju karata od npr. Osijeka do Berlina i Hamburga za samo 39 eura u jednom smjeru ili do Frankfurta za 29 eura.
Najavljene su još neke novine.
- Jedna od tržišnih niša koju planiramo popuniti, a u suradnji s matičnom tvrtkom DB je razvoj i uvođenje jedne dodane vrijednosti na međunarodnoj liniji Vukovar – Osijek – München – Stuttgart. Naime, naša turistička agencija, kako u Panturistu tako i u Sloveniji, pripremila je niz turističkih ponuda, a koji su razvijeni i u suradnji s lokalnim turističkim zajednicama, koje planiramo ponuditi prvo našim kolegama u Njemačkoj (zaposlenih u DB ima preko 200.000), a potom i cjelokupnom tržištu u Njemačkoj. Cilj je tom emitivnom turističkom tržištu predstaviti ljepote naših krajeva i ponuditi naše najbolje i najoriginalnije sadržaje. Gastroenološki događaji, lovački ugođaji i spektakli, kulturne manifestacije duž cijele trase prometovanja linije, od Đakovačkih vezova, Vinkovačkih jeseni, fišijada po Baranji, obilaska Kopačkog rita ili Špancirfesta u Varaždinu i mnogih drugih ne smijemo se stidjeti, već na njih moramo biti ponosni te ih nuditi cijeloj Europi kao vrhunski doživljaj. To je cilj naše turističke agencije u Panturistu – osmisliti i njemačkom tržištu ponuditi najbolje turističke proizvode koje imamo. Goste iz Njemačke planiramo dovoziti redovnom linijom iz Stuttgarta i Münchena, a potom ih s GoOpti uslugom prevoziti po regiji Slavonije i Baranje.
Zdenka RUPČIĆ
244
zaposlenih trenutno ima Panturist
158
vozača autobusa ima zaposlenih Panturist
4000
putnika prevezeno je u tri mjeseca IC Bus linijom, koja povezuje Slavoniju sa Slovenijom i Bavarskom
Investicije u nove autobuse
Koliko često Panturist obnavlja vozni park?
- Vozni park Panturista obnavlja se sukladno planiranim i ostvarenim rezultatima poslovanja i planom obnove voznog parka, a u cilju zadržavanja visokog nivoa tehničke spremnosti i ispravnosti. Tako je i zadnja provedena investicija početkom ove kalendarske godine bila oko 7 milijuna kuna, i to samo u dva autobusa, visoko kvalitetna katna autobusa proizvođača Setra, a namijenjena poslovnoj aktivnosti i linijama IC Bus branda koje prometuju iz Zagreba za Ljubljanu i München. U ovoj godini planira se nabava još nekoliko istih i/ili sličnih autobusa za poslove koje razvijamo ili smo ih već započeli.