Mediteran 2013. privukao više greenfield investicija nego Kina
Objavljeno 18. travnja, 2015.
S ukupnim BDP-om većim od deset bilijuna američkih dolara te sa 17.110 stranih ulaganja provedenih u posljednjih pet godina, šira mediteranska regija kojoj pripada i Hrvatska jedna je od najatraktivnijih svjetskih destinacija za izravna strana ulaganja. Pokazuju to rezultati analize “EY BaroMed 2015 – The Next Opportunity”, koja uključuje 27 zemalja takozvane BaroMed regije (Albanija, Alžir, Bahrein, Bosna i Hercegovina, Cipar, Crna Gora, Egipat, Francuska, Grčka, Hrvatska, Izrael, Italija, Jordan, Katar, Kuvajt, Libanon, Libija, Malta, Maroko, Oman, Saudijska Arabija, Sirija, Slovenija, Španjolska, Tunis, Turska i Ujedinjeni Arapski Emirati). Ti podatci javnosti su prezentirani u sklopu EY Strategic Growth Foruma koji se pod nazivom “Otključavanje potencijala Mediterana” održava u Rimu od 16. do 18. travnja.
I dok se kao glavne prednosti regije, koje su privukle globalne tvrtke i ulaganja, ističu gospodarski rast te povećanje prilika za ulaganje praćenih poboljšanjem znanja i infrastrukture, kao najveće zapreke i dalje se ističu nestabilnost te nedostatak transparentnosti. Istraživanje govori kako Mediteran predstavlja područje koje je atraktivnije za ulaganje od Europe, Azije i Afrike pojedinačno. Kada se Mediteran uspoređuje s ostatkom Europe, investitori su istaknuli njen brži ekonomski rast te brojne poslovne prilike pokrenute demografskim pokazateljima i urbanizacijom, koju prate novi spektakularni gradovi te područja u zemljama Zaljeva, Turskoj i sjevernoj Africi.
S obzirom na relativni nedostatak značajnih subjekata pogodnih za preuzimanja, 65 posto stranih ulaganja dolazi kroz greenfield investicije. U 2013. godini samo greenfield investicije ukupno su iznosile 85,5 milijardi dolara, što je veći iznos nego što je privukla Kina. Područje Turske i Balkana, pod koje pripada i Hrvatska, od 2009. do 2013. godine privuklo je 1752 projekta s izravnim stranim ulaganjima, ukupne vrijednosti veće od sto milijardi dolara. Od toga se 81 posto odnosi na greenfield investicije, a 19 posto na spajanja i preuzimanja.(I.M.)
TELEKOMUNIKACIJE, MEDIJI I TEHNOLOGIJA NAJPOŽELJNIJI
Kada se govori o sektorima atraktivnim za preuzimanja u regiji Mediterana, na prvome su mjestu telekomunikacije, mediji i tehnologija (17,3 posto), a prate ih maloprodaja i proizvodi široke potrošnje (15,4 posto) te sektor energetike (11,7 posto). Na području Turske i Balkana na prvom mjestu je maloprodaja i proizvodi široke potrošnje (18 posto), a slijede telekomunikacije, mediji i tehnologija (13 posto), a potom energetika (11 posto).