Novosti
ANALIZA UTJECAJA CIJENA GORIVA NA DRŽAVNI PRORAČUN

Hrvatska bi mogla imati velikih koristi od pada cijena nafte
Objavljeno 1. travnja, 2015.
Niže cijene goriva u konačnici pozitivno djeluju na proračun

Stručnjaci Instituta za javne financije analizirali su utjecaj kretanja cijena goriva na prihode državnog proračuna.

Autori te analize, Petar Sopek i Ivan Škoc, zaključili su kako niže cijene goriva, unatoč prvotno manjem prihodu proračuna od trošarina i PDV-a na gorivo, u konačnici imaju pozitivan učinak na državni proračun.

Cijene sirove nafte na svjetskom tržištu u drugoj polovini 2014. zabilježile su znatan pad, što je dovelo do pada maloprodajnih cijena goriva i na hrvatskom tržištu.

Zemlje uvoznice nafte, u koje pripada i RH, mogle bi značajno profitirati od pada cijena nafte, navode u analizi Sopek i Škoc pozivajući se na podatke nekih inozemnih istraživanja. Za razliku od Hrvatske i drugih zemalja Europske unije i Kine, usmjerenih na uvoz nafte, koje od pada cijena nafte imaju koristi, zemlje čiji su BDP i proračunski prihod blisko povezani s izvozom nafte i plina – poput Rusije, Irana ili Venezuele – suočene su sa znatno manjim proračunskim prihodima.

“Prema podacima švicarske banke UBS, niske cijene nafte pogoduju mnogima, a među 54 zemlje najveću bi korist mogli imati Filipini, Turska i Hrvatska. Predviđa se da bi hrvatski BDP zbog niske cijene nafte mogao biti za 0,4 posto veći (Businessinsider, 2014.). Istraživanje koje je proveo Oxford Economics pokazalo je da bi u slučaju pada i zadržavanja cijene sirove nafte na razini od 40 dolara po barelu cijele 2015. pozitivan učinak na rast BDP-a RH bio još i veći – oko 0,8 posto (Fortune, 2015.)”, navode autori analize.

Nižim cijenama goriva posebno se raduju građani, jer je prosječan spremnik goriva jeftiniji za 50-ak kuna nego sredinom 2014. Međutim, padu cijena goriva ne vesele se baš svi. “Glavni cilj ovoga rada bila je analiza utjecaja kretanja cijena goriva na prihode državnog proračuna, koji se smatra najvećim gubitnikom”, navodi se u analizi.

Na svaku se litru goriva plaćaju dvije vrste poreznih nameta – trošarina i PDV. Premda pad cijena goriva neće utjecati na prihode od trošarina na benzin i dizel, jer su one fiksne i obračunavaju se po litri, svakako će utjecati na pad prihoda od PDV-a. No autori analize pokazali su kako dugoročan učinak pada cijena goriva na prihode državnog proračuna ne bi trebao biti negativan s obzirom na to da niža cijena goriva dovodi do njegove veće potrošnje, a potrošači dio svoga dohotka umjesto za gorivo troše na neka druga dobra i usluge. “Pri tome su niži državni prihodi od PDV-a, ali ujedno su niži i rashodi za trošak goriva, pri čemu je netoučinak pozitivan”, navode u zaključku Sopek i Škoc.

Igor MIKULIĆ
TROŠARINA NA LITRU BENZINA 3,66, A DIZELA 2,86 KUNA

Usporedna analiza pokazuje da je cijena goriva u Hrvatskoj nešto niža od prosjeka zemalja EU-a. Po svakoj litri benzina u hrvatski proračun (od trošarina i PDV-a) odlazi 39 lipa manje u odnosu prema prosjeku svih zemalja EU-a, odnosno 35 lipa manje po svakoj litri dizela. No realna je cijena goriva hrvatskim građanima relativno viša nego građanima ostalih članica EU-a, prije svega zbog nižeg životnog standarda i visoke stope PDV-a. Od travnju 2014. trošarina za motorne benzine iznosi 3,66 kn/l, a za dizelska goriva 2,86 kn/l. Ti su iznosi trošarina viši od minimalnih trošarina koje propisuje EU, a koje iznose 2,74 kn/l za benzinska te 2,52 kn/l za dizelska goriva. Eventualno dodatno povisivanje trošarina moglo bi biti potrebno i opravdano u slučaju sada već izvjesne propasti prijedloga monetizacije HAC-a, a ostvareni prihodi mogli bi se namjenski trošiti za financiranje budućih dospijeća obveza HAC-a, navode autori analize.

CIJENE GORIVA ZA DESETAK POSTO NIŽE NEGO LANI

Cijene sirove nafte na svjetskom tržištu od sredine 2014. zabilježile su znatan pad, što je dovelo do pada maloprodajnih cijena benzinskih i dizelskih goriva i na hrvatskom tržištu. Cijena sirove nafte u siječnju ove godine spustila se na oko 50 dolara po barelu. Sada se kreće oko 60 dolara te je gotovo upola niža nego prethodne godine. Sredinom veljače 2015. cijena Eurosupera 95 iznosila je 9,32 kune, a Eurodiesela 8,84 kune. Cijene goriva od tada lagano rastu, prije svega zbog porasta cijene sirove nafte i tečaja dolara, pa prosječna cijena benzina 8. ožujka iznosi 9,56 kn/l, a dizela 9,01 kn/l. U odnosu prema prosjeku maloprodajnih cijena iz 2014., cijene iz ožujka 2015. ipak su prosječno niže za desetak posto, navodi se u analizi.

Među 54 zemlje najveću bi korist od pada cijena mogli imati Filipini, Turska i Hrvatska

Možda ste propustili...