Zdravlje
SPAJA VJEŽBU I DAH, UM I TIJELO

Pilatesom pobijedite bol u donjem dijelu leđa
Objavljeno 2. ožujka, 2015.
Lumbalni sindrom može biti akutni, ako bol traje manje od dva mjeseca, ili kronični, kada se bol očituje duže i od tri mjeseca

Rijetko tko nije osjetio bol u donjem dijelu leđa. Osam sati za uredskim stolom, računalom ili pak za upravljačem daleko je od pravilnog položaja kralježnice, a posljedice se osjećaju relativno brzo.

Današnjica je takva da nam leđa, jednostavno, moraju trpjeti. Mišići postaju napeti i ukočeni, dolazi do njihova skraćivanja i samim time gubitka fleksibilnosti, a donji dio leđa je pod dodatnim opterećenjem.

Često čujete kako razni stručnjaci povezuju vježbanje i smanjenje bolova u leđima. Liječnici sve češće kao terapiju savjetuju vježbanje pilatesa. I to s razlogom!

Kralježnica kao stup života sa svoja 33 kralješka itekako ima važne zadaće. Tako čvrsta, a opet tako osjetljiva struktura koja drži cijelo naše tijelo uspravnim i ima središnju ulogu u lokomotornom sustavu.

Jaki mišići drže nam kralježnicu, ali se uglavnom zaboravi na sve koristi od fizičke aktivnosti, pa se, jednostavno, zapustimo. Bolna kralježnica problem je koji pogađa i stare i mlade. Kralježnica je izložena opterećenjima već od najranije dječje dobi, zbog neprikladnih školskih klupa i teških torba, a upitno je i koliko djece sjedi pravilno.

Bolna križa ili lumbalni sindrom najčeće je postavljena dijagnoza gledajući lumbalni dio kralježnice. Uzrok nastanka je, osim sjedilačkih poslova, i starenje, naravno, zatim teški fizički radovi ili nagli trzaji te istegnuća, prekomjerna tjelesna težina, degenerativne promjene kralježnice, tjelesna neaktivnost itd.

Lumbalni sindrom može biti akutni, ako bol traje manje od dva mjeseca, ili kronični, kada se bol očituje duže i od tri mjeseca. Glavni je simptom izrazita bol u donjem dijelu leđa.

Zašto pilates?

Evo što je rekao osnivač ove metode:

"We are as old as our spines." (Stari smo onoliko koliko je stara naša kralježnica.)

Osnivač pilates-metode je Joseph Pilates. S obzirom na to da je kao dijete bolovao od astme, Pilates je osmislio sustav vježbanja kako bi se izliječio. Pilates je sustav vježbi istezanja i snage koji je apsolutno podržan u cijelom svijetu te daje sjajne rezultate već godinama. Sadržava više od 500 kontroliranih vježbi koje animiraju um i vježbaju cijelo tijelo. Vježbanjem pilatesa mišići postaju duži, vretenastiji i snažni. Mnogi, iz zablude, smatraju kako je pilates tek istezanje na prostirkama, pa kad pokušaju vježbati jedan sat, vide da su daleko od istine! Pilates spaja vježbu i dah, te um i tijelo!

Pilates se vježba s raznim rekvitizima, od kojih su najpoznatiji velika lopta, pilates ring, male soft lopte, foam roller... Može se izvoditi na prostirci ili sa specijaliziranim spravama kao što su pilates reformer, pilates cadillac itd. Pilates se mora izvoditi pod nadzorom stručnjaka (licenciranog instruktora pilatesa ili fizioterapeuta), inače rezultati ne mogu stići.

Kako pilates može pomoći kod bolnih leđa?

Pilates-vježbe fantastične su same po sebi, razrađene do najsitinijeg detalja.

Kod lumbalnog sindroma u kroničnoj fazi najvažniju stavku liječenja ima upravo vježbanje. Pilates-vježbama se na blag ali učinkovit način održava mobilnost lumbalnog dijela, jačaju se paravertebralni mišići, održava pravilna postura, smanjuju bolovi. No također se uklanja psihološka napetost i stres te se osoba potpuno normalno može vratiti u aktivnosti svakodnevnog života.

Martina SLIVONJA, bacc. physioth.
OSNOVNI PRINCIPI PILATESA:

1. Koncentracija

2. Kontrola

3. Centriranje

4. Disanje

5. Stabilizacija

6. Preciznost

7. Fluidnost

8. Integracija

9. Vizualizacija

PILATESOM DOĐITE DO:

- snage

- gipkosti

- pravilne posture

- koordinacije pokreta

- dugih vretenastih mišića

- lijepo oblikovanog tijela

- života bez bolova u leđima