Novosti
KONKURENCIJA SNIŽAVA CIJENE PRIJEVOZA AUTOBUSOM

Otvoreni rat prijevoznika za svakog putnika, karte su pojeftinile i do tri puta
Objavljeno 27. siječnja, 2015.
Krpan (APP): Niže cijene karata nadoknađujemo povećanjem broja putnika

Vezani članci

JEDNODNEVNI ŠOPING-IZLET APP-a

U Budimpeštu za 170 kn

Zrakoplov? Vlak? Automobil? Ne, danas je daleko najjeftiniji (a i sve brži) prijevoz u Hrvatskoj, pa tako i u Slavoniji i Baranji, onaj autobusni, što je izravan rezultat jačanja konkurencije među prijevoznicima.

Egzaktan primjer može se pronaći već u najvećem slavonskom gradu, Osijeku. Svojevrsni “duopol”, koji je nekoliko desetljeća trajao između prijevoznika Panturist i Čazmatrans, posljednjih nekoliko godina je narušen jačim ulaskom požeške prijevozničke tvrtke APP na tržište. Prvo su preko koncesije preuzeli upravljanja novim autobusnim kolodvorom u Osijeku, “najmodernijim na području od Istanbula do Beča”, a od sredine studenoga zaoštrili su konkurenciju uvođenjem novih autobusnih linija s osjetno nižim cijenama karata iz Osijeka, Donjeg Miholjca, Belišća, Valpova i Đakova za Zagreb, Slavonski Brod, Istru, Kvarner i Dalmaciju. Tako za Zagreb prometuju čak šest puta dnevno s polascima i dolascima prilagođenim svim kategorijama putnika po cijeni karte već od 72 kune u jednom smjeru; za Slavonski Brod karta u jednom smjeru, primjerice, stoji samo 38 kuna, a za jadranske destinacije već od 167 kuna. Dakle, vađenjem besplatne iskaznice APP-a, iz Osijeka u Zagreb i natrag može se stići već za 145 kuna, dok se troškovi putovanja automobilom na istoj relaciji (uključujući i cestarine) penju na 600 do 650 kuna, dakle četiri puta više.

Više putnika

- Uveli smo tzv. A-iskaznice za naše korisnike, i to se pokazalo kao pun pogodak. Do sada smo, prema našoj evidenciji, izdali oko 20 tisuća takvih iskaznica, a broj se stalno penje. S pomoću njih svi naši korisnici, bez obzira na dob i jesu li, primjerice, studenti ili umirovljenici, ostvaruju uštedu od 30 % u jednom i 40 % u oba smjera. Nismo razmišljali koliko je to dugoročno isplativo, ali niže cijene karata nadoknađujemo povećanjem broja putnika. Za sada nam uspijeva - ističe Igor Krpan, direktor putničkog prometa u APP-u. Ni Panturist niti Čazmatrans nisu sjedili “skrštenih ruku” pa su uzvratili dodatnim sniženjem cijene karata i uvođenjem dodatnih popusta za određene skupine, poput studenata, učenika, umirovljenika ili novinara, kao i besplatnom internetskom vezom. Svi navedeni raspolažu udobnim autobusima, na koje malo tko ima prigovora, a iskustva putnika govore da se i brzina povećala, a vrijeme kašnjenja u prosjeku smanjilo.

Jednaka je situacija i na drugim relacijama unutar Hrvatske pa se, na primjer, od Zagreba do Rijeke može stići već za samo 38 kuna u jednom smjeru! Dramatičan i dosad nezabilježen pad cijena autobusnih karata događa se u posljednja tri mjeseca, a karte su pojeftinile čak tri puta na nekim relacijama. Da je posrijedi pravi “rat” među autobusnim prijevoznicima, u kojemu je izvjesno kako takve dampinške cijene dugoročno nisu isplative, u svojoj izjavi potvrđuje i Igor Krmpotić, član uprave riječke tvrtke Autotrans.

Cijene goriva

“Činjenica je da i smanjenje cijena goriva ima utjecaja na manju cijenu karata, i to je pozitivno, ali je isto tako nemoguće držati ovako niske cijene prijevoza ako se poštuje kolektivni ugovor i visina plaća zaposlenih. Donja granica isplativosti je cijena karte na razini oko 80 do 90 kuna na relaciji Rijeka – Zagreb, a sada je gotovo upola niža. Mi smo se prilagodili i nudimo značajne popuste ovisno o danima polaska, pogotovo na linijama koje su nešto manje popunjene, ali tražimo da se koncesije, koje je Ministarstvo dalo pojedinim prijevoznicima, preispitaju i stvari dovedu u red”, izjavio je Krmpotić za Novi list, a s njim se slažu i predstavnici drugih tvrtki. Valja istaknuti i da se “ratuje” ne samo u cijenama nego i u prodaji karata (sada se one mogu kupiti i preko interneta ili na kiosku), što sve iznimno ide u korist potencijalnim korisnicima i putnicima. Međutim, s obzirom na aktualno stanje, gospodarsku situaciju i činjenicu kako velikoj većini autobusnih prijevoznika to dugoročno nije nimalo isplativo, ostaje samo pitanje – do kada će trajati ovaj “raj” za putnike.

Tomislav LEVAK

Marijan Banelli

savjetnik za promet u HUP-u

Ovakvo stanje prijeti opstanku prijevoznika

Savjetnik za promet u Hrvatskoj udruzi poslodavaca Marijan Banelli smatra kako Ministarstvo prometa uopće ne funkcionira kad je riječ o ovom segmentu javnog prijevoza. ,,Koncesije bi trebale biti skuplje i uvjeti za ulazak na tržište zahtjevniji. Nije normalno da u jednom satu imate četiri autobusa iz Zagreba prema Splitu, a svaki ima po četiri putnika. Ako država želi sigurnost, prosperitet i kvalitetu, onda mora subvencionirati sve oblike tzv. ekološkog prijevoza, pogotovo na prigradskim linijama, u cilju da sigurnost autobusnog prometa bude na najvišoj mogućoj razini, posebice kad govorimo o prijevozu đaka i studenata. Uz to, država bi trebala subvencionirati i kamatnu stopu i produžiti rok plaćanja svima koji će nabaviti ekološke, sigurnije autobuse. Ovakvo je stanje dugoročno nemoguće održati, a i prijeti opstanku kvalitetnijih prijevoznika", ističe Banelli.

KAKO NAJBRŽE I NAJPOVOLJNIJE STIĆI IZ OSIJEKA U ZAGREB

Ovo je nekoliko linija koje su najbrže, a cijenom i gotovo najpovoljnije. Iz Osijeka u Zagreb u 19 sati svakoga dana prometuje autobus Čazmatransa u kooperaciji s Panturistom koji, iako u voznom redu kao vrijeme dolaska u Zagreb piše 23 sata, na tamošnji autobusni kolodvor stiže već u 22.15 sati jer ne staje nigdje, osim ako putnici to traže. Studenti i umirovljenici na njega mogu ostvariti veliki popust. U suprotnom smjeru, iz Zagreba, u istoj kooperaciji, u 14.30 sati kreće autobus koji je u Osijeku, budući da staje samo u Đakovu, već u 18 sati, premda u voznom redu stoji 18.45 sati. Za njega vrijede isti popusti kao u prvom slučaju.

145

kuna dovoljno je da se, uz vađenje besplatne iskaznice APP-a, stigne iz Osijeka u Zagreb i natrag

NIŽE CIJENE

POKUŠAVAJU NADOKNADITI POVEĆANJEM BROJA PUTNIKA