Novosti
SMANJUJU SE PARAFISKALNI NAMETI ZA POSLOVNI SEKTOR

Ukidaju se nameti, uskoro bi automobili mogli pojeftiniti
Objavljeno 20. siječnja, 2015.
Za zbrinjavanje automobila i guma poduzetnici će platiti 25 milijuna kuna manje

Ministarstvo zaštite prirode i okoliša dalo je na javnu raspravu prijedlog Odluke o izmjeni naknada u sustavima gospodarenja otpadnim vozilima i otpadnim gumama kao prvi oblik nastojanja smanjivanja broja parafiskalnih nameta, pa i njihova ukidanja.

Primjenom te odluke, pojašnjava ministar Mihael Zmajlović, poslovni sektor već ove godine uplatit će gotovo 25 milijuna kuna manje u Fond za zaštitu okoliša i energetsku učinkovitost, što bi se u konačnici trebalo odraziti i na smanjenje cijene tih proizvoda, dakle automobila.

Naime, promjenama u Zakonu o održivom gospodarenju otpadom iz srpnja 2013. godine i promjenama u sustavu gospodarenja ambalažnim otpadom, za sirovinu koja je vlasništvo svih građana, Fond je u manje od godinu dana udvostručio prihode te je uz ostale aktivnosti na poboljšanju sustava stvoren preduvjet da se u kratkom roku značajno smanji ili ukine dio nameta.

- Pojedine djelatnosti u gospodarenju otpadom u cijelosti su samoodržive i ne postoji ni jedan razlog da ih se dodatno subvencionira novcem poreznih obveznika i tako omogućuju ničim opravdani ekstraprofiti - pojašnjava Zmajlović.

Tako su već u ovom trenutku stvorene pretpostavke da se promjenama u gospodarenju otpadnim vozilima i gumama poslovni sektor rastereti za 25 milijuna kuna u ovoj godini. Analizom je, naime, utvrđeno da je oporaba vozila potpuno samoodrživa te da nema potrebe za dodatno subvencioniranje od Fonda. Stoga se smanjuju naknade koje Fondu plaća poslovni sektor za vozila stavljena na tržište. To je nešto što bi moglo veseliti autokuće, a jedna od njih je i osječka - Automobili Škojo.

- Do sada smo plaćali cijeli set različitih nameta ovakva vrste, počevši od naknade od 85 lipa po kilogramu težine uvezenog vozila, pa potom porez za elektronički otpad u iznosu od 2,25 kuna po kilogramu te naknade za otpadne gume, također na bazi kilograma, deset kuna za automobilske, odnosno 85 kuna za kamionske gume. Tu je još i naknada za otpadne baterije, kao i za uvozne dijelove. Zakonodavac je pošao od pretpostavke da će sve to jednog dana biti otpad koji treba zbrinuti - objašnjava Tomislav Bračun, koji Automobilima Škojo administrira ove stavke.

Kako su ovi nameti, kao direktan trošak, utjecali na izračun prodajne cijene vozila, sada se može očekivati kako će njihovo smanjenje stvoriti pretpostavku za pojeftinjenje automobila, pa i uz zadržavanje iste marže.

Dario KUŠTRO
ONI KOJI RECIKLIRAJU VOZILA OSTAJU BEZ SUBVENCIJE

S druge strane ima i onih koji će ostati kratkih rukava. To su tvrtke koje se bave reciklažom automobila, nominalno podijeljene u obrađivače i skupljače, a za što su od države, odnosno Fonda, dobivali subvencije. Predlagatelj, dakle Ministarstvo, sada predlaže potpuno ukidanje naknada obrađivačima i smanjenje za skupljače vozila jer smatraju kako oporaba osigurava sirovine kojima na tržištu ostvaruju prihod značajno veći od troškova oporabe. To u osječkom Kairosu, koji se bavi skupljanjem odbačenih automobila, za sada nisu mogli komentirati, ali kažu svatko će kroz svoju branšu sudjelovati u javnoj raspravi. Prijedlog Odluke na javnom uvidu je do sredine veljače, a Odluka bi mogla stupiti na snagu tijekom ožujka.

MIHAEL ZMAJLOVIĆ

ministar zaštite prirode i okoliša

Pojedine djelatnosti su samoodržive i nema razloga da ih se subvencionira novcem poreznih obveznika

Možda ste propustili...