Novosti
NOVI PRAVILNIK

Liječnici obiteljske medicine sada imaju pravo odbiti primiti agresivne pacijente
Objavljeno 7. siječnja, 2015.
Posljedica je ovo slučaja u kojem je pacijent liječniku u ordinaciji prijetio bombom

Prije 15-ak dana na snagu je stupio novi Pravilnik o načinu ostvarivanja prava na slobodan izbor doktora, a prema kojem liječnici primarne zdravstvene zaštite imaju pravo odbiti upis pacijenta kojem je izrečena mjera zabrane približavanja izabranom doktoru.

Posljedica je ovo sve nasrtljivijih pacijenata koji svoja prava pokušavaju ishodovati i prijetnjama, što je kulminiralo prošlog ljeta kad je pacijent aktivirao bombu u ordinaciji jednog liječnika.

Zabrana približavanja

U HZZO-a napominju kako se lani dogodio slučaj u kojem je osiguranik dobio zabranu približavanja izabranom doktoru zbog izrečenih prijetnji. Pacijent, prema pravilniku, ima pravo promijeniti liječnika jednom godišnje. I prije izmjene pravilnika postojala je mogućnost promjene doktora i unutar roka od godine dana, u slučaju poremećaja međusobnih odnosa između liječnika i pacijenta. Iz tog su razloga, prema podacima iz evidencija HZZO-a, tijekom 2014. izabrani doktori u 35 slučajeva zatražili da njihov pacijent promijeni doktora, a čak su 664 pacijenta tražila promjenu izabranog doktora.

- U posljednje vrijeme sve je više verbalnih i fizičkih napada na liječnike. Osobno sam doživjela napad i udarce odraslog autističnog pacijenta, pozvala sam policiju koja je napravila očevid i zapisnik, i to je bilo to. Nikada na to nisam dobila nikakav dopis ili odgovor - priznala je liječnica obiteljske medicine dr. Bernarda Kaurloto.

Svakodnevni verbalni napada

- O verbalnim napadima ne treba niti govoriti, oni su svakodnevni i gotovo se već smatraju normalnima. Svi moje kolege pa tako i ja živimo u stalnom strahu i napetosti, jer smo svakodnevno izloženi psihičkom pritisku od kompliciranih nemedicinskih pravila pa sve do konflikata s pacijentima koji preko liječnika i zdravstvenog sustava pokušavaju riješiti svoje životne probleme koje, na žalost, zdravstveni sustav nije u mogućnosti riješiti, npr. zbog mobbinga na poslu njihove zahtjeve za bolovanjem, loše materijalne situacije, raspade obitelji, itd. U našim ordinacijama liječimo, savjetujemo, koordiniramo, pratimo pacijente, njihove bolesti i obiteljske situacije, odnosno vodimo ih kroz sustav zdravstva, a to je velika odgovornost, naporan rad i kao da to nije dovoljno, sustav nam nameće svakodnevno nova pravila za koja pacijenti ne znaju, što kod njih izaziva revolt protiv nas s kojima su u prvom doticaju. Tako svakodnevno gube vrijeme i pacijenti, ali i mi u objašnjavanju svih promjena, umjesto da u to vrijeme obrađujemo drugog pacijenta mi gubimo vrijeme na priče i prepucavanja za koje ni oni, a ni mi nismo krivi - zaključuje dr. Kaurloto.

S druge strane dio liječnika drži da nervoza pacijenta pripada u opis liječničkog posla.

- Treba reći i da uz bolest svakako idu i izmijenjeno psihičko stanje osobe. Tako mi liječnici znamo da je prva faza osobe koja je bolesna, ili koja tek dozna da je bolesna, ona ili njezin najbliži zapravo agresija, a potom slijedi faza tugovanja. Bilo bi čudno da netko tko je bolestan nije pomalo i ljut. Obično je to ljutnja zbog čekanja, uvjerenja da je trebao doći na red prije nekoga drugog, ili da mu liječnik ne poklanja svu pažnju, ili ne nudi svu potrebnu terapiju. Mi znamo kojim se psihološkim pristupom trebamo koristiti. No, situaciju da nam je netko prijetio bombom u KBC-u Osijek, srećom, još nismo imali - kaže pedijatar dr. Igor Berecki.

Nefreteta Z.EBERHARD
PROSJEČAN LIJEČNIK SE S PRIJETNJAMA SUSREĆE I DO DVA PUTA MJESEČNO

U udruzi liječnika KoHOM zadovoljni su novim pravilima te tvrde da su liječnici često na udaru svojih pacijenata. “Dio sukoba izazivaju ovisnici ili neke druge kategorije bolesnika, a neki pacijenti smatraju da obiteljski liječnik mora postupati prema njihovim željama. Ako postupamo prema pravilniku, takve osobe imaju osjećaj da ih zakidamo. Misle da je zdravstvo besplatno i da mogu ići na pretrage koje hoće i koliko puta hoće. Ne razmišljaju je li to za njih dobro, ili to može biti i štetno i ostaviti posljedice za njihovo zdravlje”, ilustrira razloge sukoba s pacijentima Ines Balint, predsjednica KoHOM-a. Nedavno je, kaže, imala sukob s pacijenticom koja je potvrdu za nošenje oružja očekivala odmah, bez čekanja. “Kad sam joj rekla da je to nemoguće i da će potvrdu dobiti do kraja radnog vremena, krenule su psovke, vikala je na mene da ne radim svoj posao i toliko udarila vratima da je dijete u čekaonici skočilo od straha”, prepričava Balint.  U zadnjih su desetak godina pacijenti sve zahtjevniji, a razlog tome je, smatra ova liječnica, internet. Pacijenti na njemu skupljaju informacije i dolaze liječniku uvjereni da znaju što im treba. “Ne dopuštaju nam da postupimo prema našem vlastitom znanju i savjesti, nego se hoće pregledavati od glave do pete”, veli Balint. Prosječan liječnik obiteljske medicine s verbalnim se napadima pacijenata, kaže, susretne bar jednom do dvaput mjesečno.

Igor Berecki

pedijatar

Situaciju da nam je netko prijetio bombom u KBC-u Osijek, srećom, još nismo imali

PSIHIČKI PRITISAK

JE ZA VEĆINU LIJEČNIKA SVAKODNEVICA

Možda ste propustili...

SDP NA GODIŠNJICU SMRTI ODAO POČAST RAČANU:

Bio je veliki državnik i još veći čovjek

NASTAVLJAJU SE ODLASCI IZ NEKAD OBEĆAVAJUĆE STRANKE

Ruši se Most: Iz članstva istupili šefica i članovi u Đakovu