Novosti
ISTRAŽIVANJE STAVOVA

Vlada ima problem, protiv monetizacije je 60 % građana
Objavljeno 17. prosinca, 2014.

Vezani članci

PONUDE ZA MONETIZACIJU

Autoceste Macquarieu, G. Sachsu ili Strabagu?

Alpheus Policy inSight istražio je i objavio novo izvješće koje donosi stavove građana i političkih stranaka o aktualnim društvenim pitanjima. Između ostaloga o monetizaciji autocesta.

Teško stanje u javnim financijama Vlada planira ublažiti davanjem autocesta u višegodišnju koncesiju. Ideja je to koja se u različitim oblicima već nekoliko puta pojavila u hrvatskom političkom životu, ali nikada nije bila ovoliko blizu realizacije. Ako se ispune želje Vlade RH, potencijalni konzorcij investitora preuzet će kontrolu nad autocestama na vrijeme od 30 do 40 godina uz minimalni ponuđeni iznos od 2,5 milijardi eura. Neobvezujuće ponude tri tvrtke/konzorcija već su stigle, to su austrijska građevinska tvrtka Strabag, konzorcij australske Macguarie grupe i Raiffeisen mirovinskog fonda te konzorcij investicijske kuće Goldman Sachs. Istovremeno, inicijativa “Ne damo naše autoceste” prikupila je dovoljno potpisa za referendum te traže njegovo što skorije raspisivanje. U cijelosti Vladinu nakanu da da u koncesiju autoceste podržava samo 6,7 posto građana, uglavnom podržava 12,8 posto građa, ne zna ili nema mišljenje o tome 18,8 posto, a monetizaciju uglavnom ne podržava 23,1 posto građana. Najviše njih (38,5 posto) uopće ne podržava monetizaciju autocesta. Najveći broj građana koji je za monetizaciju živi u Zagrebu i okolici, a najmanje pobornika ove ideje je u Lici i Banovini. U Slavoniji i Baranji samo 17 posto građana podržava monetizaciju, a protiv nje je oko 62 posto.

Kada je o strankama riječ, i one su podijeljene o ovom pitanju. SDP snažno podržavaja monetizaciju. Alternativa bi, naglašavaju SDP-ovci, bilo ponovno vraćanje 60 lipa trošarine HAC-u, što znači da neće biti dovoljno novca za izgradnju i obnovu željeznica ni za gradnju državnih cesta, a ministar prometa Hajdaš Dončić čak je i zaprijetio povećanjem cijene godiva za 40 lipa po litri propadne li davanje autocesta u koncesiju. HDZ se protivi monetizaciji i alternativu vidi u dvama modelima. Prvi je reprogram postojećih obveza i restrukturiranje javnih tvrtki. Drugi je prodaja obveznica mirovinskim fondovima i građanima, što bi kratkoročno riješilo problem likvidnosti i duga. Provođenjem ovih modela u djelo, autoceste bi ostale u rukama hrvatskih građana što bi, smatraju u HDZ-u, trebao biti i cilj vlade koja razmišlja o interesima Hrvatske. ORaH je protiv monetizacije, a alternativu vidi u smanjenju broja zaposlenih na naplati te varijabilnim cijenama cestarina. HNS podržava monetizaciju. Za njih to predstavlja pokušaj maksimiziranja iskoristivosti državnog vlasništva. Za HSS je javni dug najveća prepreka gospodarskom oporavku pa smatraju da se monetizacija s ekonomskog aspekta može podržati. HDSSB se protivi monetizaciji jer je njezin cilj i svrha nadoknada manjka u državnom proračunu. “To je nedopustivo jer bi se novac dobiven monetizacijom trebao dijelom iskoristiti za druga ulaganja u infrastrukturu, primjerice za dovršetak autoceste na koridoru 5C ili gradnju brze ceste Virovitica-Ilok”, kažu u HDSSB-u. E.Soudil

srbiji treba postaviti uvjete prije ulaska u europsku uniju

Čak 61 posto građana smatra da Hrvatska kao članica Europske unije treba Srbiji postaviti uvjete koje mora ispuniti prije ulaska u EU kao što je to činila Slovenija prema Hrvatskoj. Da uvjete treba postaviti smatra 69 posto visokoobrazovanih građana te 59 posto onih s osnovnom i 61 posto građana sa završenom srednjom školom. Da uvjete treba postaviti misli oko 73 posto Zagrepčana, 64 posto Slavonaca i Baranjaca te isto toliko Ličana i Dalmatinaca. Da to treba učiniti smatra samo 40 posto stanovnika Sjeverne Hrvatske.

Možda ste propustili...
Najčitanije iz rubrike