Osijek
VODIČ ZA ZAŠTITU POTROŠAČA

Čuvajte se sumnjive robe po “super” cijenama u blagdanskim pakiranjima
Objavljeno 15. prosinca, 2014.
Važno je izbjeći stihijsku kupnju svega što se učini “zgodnim” ili padne pod ruku

U trgovačkim centrima već su počele uobičajene blagdanske gužve. Namirnice, dekoracije, odjeća za svečana okupljanja i, naravno - darovi, očekivano, i ovoga prosinca opterećuju kućni budžet građana.

Kako zbog kupnje ijedne od tih stavki ne bi požalili, iz udruge “Potrošački forum” upozoravaju na česte zamke trgovaca koje se u blagdanskim gužvama često previde, ali i na važnost očuvanja integriteta kućnog budžeta u siječnju. Tako na prvom mjestu građanima savjetuju – blagdansku kupnju rasporediti na više dana i izvora financiranja.

- Valja napraviti tri popisa: jedan za hranu, kolače i napitke, drugi za dekoracije, a treći za darove. Sve kako bi se izbjegla stihijska kupnja svega što se učini “zgodnim” ili padne pod ruku, kao i da bi se teret blagdanske kupnje mogao rasporediti na više dana, ali i financirao iz više prihoda. Primjerice, radnici koji božićnicu dobiju u bonovima trgovačkih centara mogu ih iskoristi za jednu kupnju - onu za namirnice. Gotovinom od plaća mogu kupiti dekoracije, a kreditnim karticama na otplatu darove. Ili pak na neki drugi, primjereniji način planski urediti svoje financije kako bi bile u skladu s njihovim blagdanskim potrebama i mogućnostima te kako bi se izbjegli suvišni troškovi i nepromišljeni potezi - kaže Dunja Mak iz “Potrošačkog foruma”.

Kada je pak u pitanja roba na koju posebno valja pripaziti pri kupnji “Potrošački forum” izdvaja – slatkiše u prigodnim pakiranjima i svjetleće dekoracije.

- Najveću pozornost treba obratiti na namirnice i slatkiše, i to kada su u pitanju proizvodi koji su u blagdanskim pakiranjima. Naime, riječ je o kvarljivoj robi, koja se s jedne strane mora čuvati u propisanim uvjetima, a s druge strane može se prodavati samo jednom godišnje. Neizbježno je da je trgovcima od lanjskog Božića ostala veća količina, na primjer, čokoladnih Djedova Božićnjaka, koji su cijelu godinu negdje čekali priliku da se ponovno prodaju. Dogodi se da su “čekali” u neadekvatnom prostoru pa, iako imaju valjan rok upotrebe, više nisu za konzumaciju. Na čokoladi se još to i može primijetiti, jer postane bijela, no na većini proizvoda to se ne vidi. Stoga bi na blagdanskim pakiranjima trebalo provjeravati rok valjanosti te birati ona koja imaju duži rok, jer je riječ o svježijim proizvodima koji najvjerojatnije nisu cijele godine, u možebitno neadekvatnim uvjetima, čekali da ih se stavi na police. Poseban oprez nužan je pri kupnji svjetlećih dekoracija, koje, ako su neispravne, znaju dovesti do situacija da na Badnjak potrošači, umjesto da uživaju u božićnom ugođaju, plaču zbog uništenih kućanskih uređaja nakon kratkog spoja. Uvijek valja prije kupnje isprobati takve dekoracije i ne davati nužno prednost najjeftinijim varijantama, koje na kraju za potrošača mogu biti puno skuplje nego što je planirao - kažu iz “Potrošačkog foruma”.

Ivana SOLAR
POVRAT POKLONA

Američki filmovi stvorili su dojam da je najnormalnije božićni poklon zamijeniti za bilo što drugo u trgovini u kojoj je kupljen. I to bez računa. Iz “Potrošačkog foruma” upozoravaju kako praksa kod nas u mnogim slučajevima nije takva. “Najveći će broj trgovaca zbog dobre reputacije prihvatiti zamjenu odjeće i obuće za veći ili manji broj, i to samo uz predočenje računa. No, to je to. Kod nas je obvezna zamjena proizvoda ili povrat novca samo ako proizvod ima materijalni nedostatak (grešku, kvar). U tom smislu valja znati da određeni broj trgovaca neće zamijeniti igračku ako nije u skladu s dobi djeteta koje ju je dobilo na dar, kao ni kućanski uređaj koji je ispravan, ali je darivanoj osobi 'duplikat' ili nepotreban, jer ih na to ne obvezuje ni jedna zakonska odredba”, objašnjavaju iz “Potrošačkog foruma”.

Reklamacija odjeće

Ni kupnja odjeće nije bezazlena. “Puno ljudi u gužvama zna kupiti odjeću da je ne proba, pa ne uoči nedostatke. Važno je napomenuti da, ako se to i dogodi, proizvod mogu reklamirati unutar dvije godine, a ako je u vrijeme reklamacije cijena proizvoda viša nego što je bila na dan kada je kupljen - ne moraju plaćati razliku”, kaže Mak.

BLAGDANSKU KUPNJU

TREBA RASPOREDITI NA VIŠE DANA I RAZLIČITE IZVORE FINANCIRANJA

Najčitanije iz rubrike