Magazin
PODUZETNIK SE POSTAJE

Čak 58% ispitanih žele biti sami sebi šef!
Objavljeno 13. prosinca, 2014.

Vezani članci

CENTAR ZA PODUZETNIŠTVO OSIJEK

Administrativne zapreke koče pokretanje poslova

Ako je suditi prema istraživanju koje je provela ugledna međunarodna tvrtka za direktnu prodaju Amway, u porastu je pozitivan odnos Hrvata prema poduzetništvu.

Na tendenciju pozitivnog pomaka upućuje i izvješće Ministarstva poduzetništva i obrta, prema kojem je 2013. godina dovela do stabilizacije i rasta investicija kod mikro i srednjih poduzeća, dok su mala poduzeća i dalje u blagom padu. Najveći rast u 2013. u odnosu na prethodnu godinu imala su mikropoduzeća s 32,5 posto rasta. Investicije u dugotrajnu imovinu povećale su se ukupno s 15,8 milijardi kuna u 2012. godini na 18,1 milijardu kuna u 2013. Ukupno je izvoz malog i srednjeg poduzetništva veći za 17,8 posto u odnosu na 2008. te je iznosio 49,5 milijardi kuna u 2013.

U kontekstu stanja poduzetništva u RH, simptomatičnim se pokazuje i spomenuta cjelovita analiza Amwaya (na ustupljenom materijalu zahvaljujemo Dialog Komunikacijama iz Zagreba, nap.a.), s obiljem vrlo zanimljivih podataka iz kojih se mogu iščitati sadašnji trendovi i zaključiti kakve su mogućnosti razvoja u idućim godinama.

Prije nego Izvješće raščlanimo u osnovnim crtama, treba istaknuti kako Amwayevo istraživanje (Amway Global Entrepreneurship Report - AGER) potiče globalnu diskusiju o poduzetništvu i podiže svijest o značajnoj ulozi koju poduzetnici imaju u modernoj ekonomiji. Prvo, revolucionarno istraživanje provedeno je 2010., kao Amwayevo europsko izvješće o poduzetništvu koje se u 2013. proširilo na cijeli svijet te je obuhvatilo 24 zemlje. Ovogodišnji izvještaj pokriva 38 tržišta diljem svijeta, s razgovorima uživo i putem telefona koji su provedeni s 43.902 žene i muškarca u dobi od 14 do 99 godina.

AGER istraživanje trebalo je odgovoriti, pojednostavljeno napisano, na pitanje rodi li se netko kao poduzetnik, ili se tijekom života razvije u poduzetnika, kao i na pitanje što pojedince pokreće prema pokretanju vlastitog poslovanja? Zato je podrobnije istraživanje poduzetničke klime i edukacije provedeno na nekoliko razina, odnosno kroz SEDAM pitanja za anketirane pa su se onda rezultati obradili i predstavili javnosti. Ne nešto skraćenoj verziji donosimo rezultate istraživanja:

PRVO PITANJE

PROSJEČAN STAV, PROSJEČAN POTENCIJAL:

U prosjeku, 61 % ispitanika u Hrvatskoj ima pozitivan stav prema poduzetništvu, a 36 % negativan. Međunarodni prosjek pokazuje značajno veći postotak pozitivnog stava (75 %), baš kao i prosjek Europske unije (73 %).

Muški ispitanici (59 %) imaju nešto negativniji stav o poduzetništvu od žena (64 %). Hrvatski ispitanici sa završenim fakultetom pokazuju mnogo pozitivniji stav (77 %) prema samozapošljavanju, od ispitanika bez visoke stručne spreme (58 %).

Zaposleni ispitanici (68 %) imaju pozitivniji stav prema poduzetništvu od nezaposlenih ispitanika (51 %). Studenti, umirovljenici i domaćice drže se sredine (59 %).

Ispitanici iz zagrebačke regije imaju najpozitivniji stav prema poduzetništvu (73 %), slijede ih ispitanici iz Istre, Sjevernog Jadrana i Gorskog kotara (69 %), potom oni iz Dalmacije (64 %). Pozitivan je stav nešto niži za ispitanike u Sjevernoj Hrvatskoj (55 %), a još i više kod ispitanika iz Slavonije, Like, Korduna i Banovine (svaki 48 %).

Zaključak: Poduzetnički je potencijal u Hrvatskoj na zadovoljavajućoj razini - gotovo dva od pet hrvatskih ispitanika mogu zamisliti pokretanje vlastitog posla (36 %). Međutim, Hrvatska je svrstana među zemlje u kojima se najmanje ispitanika smatra samozaposlenima (4 %). Stoga je poduzetnički jaz na 32 %.

Svaki drugi hrvatski ispitanik mlađi od 35 godina može zamisliti pokretanje vlastitog posla (52 %). Iznenađujuće, ispitanici koji su u radnom odnosu (48 %) pokazuju značajno veći poduzetnički potencijal od nezaposlenih ispitanika (27 %) ili studenata, umirovljenika i domaćica (25 %). Ispitanici iz zagrebačke regije (42 %) i Dalmacije (41 %) pokazuju najvišu razinu poduzetničkog potencijala. Ispitanici iz Slavonije (26 %) pokazuju najmanje zanimanja za pokretanje vlastitog posla.

DRUGO PITANJE

NIJE SVE U NOVCU:

Za ispitanike iz Hrvatske najprivlačniji aspekti pokretanja vlastitog poslovanja su “neovisnost od poslodavca, biti sam sebi šef” (58 %), zatim slijedi ostvarenje “prilike za dodatni izvor prihoda” (45 %) i “samoostvarenje, mogućnost realiziranja vlastitih ideja” (44 %). Osim toga, na odluku o pokretanju vlastitog poduzeća mogu utjecati i mogućnost “povratka na tržište rada, alternativa nezaposlenosti” (28 %), kao i “bolja usklađenost vremena za obitelj, razonodu i karijeru” (27 %).

Najprivlačniji je aspekt za pokretanje vlastitog poduzeća jednak kod muških i ženskih ispitanika: “neovisnost od poslodavca, mogućnost realiziranja vlastitih ideja” (muškarci: 61 %, žene: 55 %). Obrazovanje također ima značajan utjecaj na privlačnost aspekata poduzetništva.

Ispitanici iz većine regija slažu se s privlačnim aspektima za otvaranje vlastitog poduzeća. Jedino ispitanici iz Slavonije daju veću važnost “izgledima za sekundarni dohodak” (46 %).

TREĆE PITANJE

VOĐENJE I UPRAVLJANJE KUPCIMA I ZAPOSLENICIMA:

Za hrvatske ispitanike aspekti poduzetničkog obrazovanja, najvažniji za pokretanje vlastitog poduzeća su “vještine rukovođenja i upravljanja te retoričke sposobnosti poput donošenja odluka, upravljanja kupcima, vodstva i motiviranja zaposlenika” (46 %) te “poduzetništvo u praksi, npr. poslovni planovi, poslovna natjecanja/poslovne simulacije” (42 %).

Ostali ključni aspekti su “učenje kroz analiziranje uspješnih poduzetničkih priča” (39 %), “osnovne poslovne vještine, npr. financijska kontrola, marketing i računalne aplikacije” (37 %), “inovativnost, npr. učenje kreativnog pristupa problemima i pristupa koji nudi rješenja” (33 %), “poduzetnički uzori: programi mentorstva i osobne interakcije s poduzetnicima” (29 %).

Ispitanici iz Like, Korduna i Banovine (52 %) ocjenjuju “poduzetništvo u praksi” važnijim, dok ispitanici iz Istre, Sjevernog Jadrana i Gorskog kotara svrstavaju učenje kroz analiziranje uspješnih poduzetničkih priča” najvažnijim aspektom (52 %).

Ispitanici iz zagrebačke regije (34 %) i Like, Korduna i Banovine (33 %) pokazuju mnogo viši stupanj sudjelovanja od ispitanika iz Dalmacije (12 %), Slavonije i Istre, Sjevernog Jadrana i Gorskog kotara (svaki 11 %) i sjeverne Hrvatske (10 %).

ČETVRTO I PETO PITANJE

PODUZETNIŠTVU BI SE TREBALO UČITI KROZ POSEBNE START-UP PROGRAME:

Velika većina hrvatskih ispitanika vjeruje da se poduzetništvo može naučiti (65 %) i da poduzetnici, suprotno uvriježenom mišljenju, nisu rođeni kao takvi (33 %).

Ispitanici iz svih regija smatraju da se poduzetništvo može naučiti, posebice ispitanici iz Like, Korduna i Banovine (75 %) i Sjeverne Hrvatske (71 %), a nešto manje kod ispitanika iz Slavonije (58 %) i Dalmacije (55 %).

Prema hrvatskim ispitanicima, edukacija o poduzetništvu prvenstveno se treba provoditi “putem posebnih start-up programa u organizaciji kompanija” (38 %), “putem posebnih start-up programa koje pokreću neprofitne organizacije i komore ili vladini programi" (36 %), “na sveučilištima, visokoškolskim ustanovama” (35 %) te “u školama, srednjoškolskom obrazovanju” (33 %).

Ispitanici iz Dalmacije (44 %), Slavonije (45 %) odabrali su “posebne start-up programe koje provode kompanije” kao najprikladnije za provođenje edukacije o poduzetništvu. Ispitanici iz Sjeverne Hrvatske (45 %) odabrali su “posebne start-up programe koje provode neprofitne organizacije, komore i vladini programi”. S druge strane, ispitanici iz Zagreba (41 %) najprikladnijim vide “sveučilišta, visoko obrazovanje”, dok su se ispitanici iz Istre, Sjevernog Jadrana i Gorskog kotara (43 %) te Like, Korduna i Banovine (57 %) odlučili za “srednjoškolsko obrazovanje”.

ŠESTO PITANJE

PONUDU PODUZETNIČKOG OBRAZOVANJA MOGUĆE JE UNAPRIJEDITI:

Većina hrvatskih ispitanika smatra da trenutačna ponuda poduzetničkog obrazovanja u školama, sveučilištima i ostalim ustanovama, poput Vladinih programa ili privatnih kompanija, nije dostatno zadovoljavajuća (32 %), štoviše, nezadovoljavajuća je (62 %). Također, 42 % ispitanika drži da je ta nezadovoljavajuća ponuda potpuno nedostatna.

Ispitanici iz Sjeverne Hrvatske (39 %), Like, Korduna i Banovine (37 %) te Dalmacije (36 %) zadovoljniji su s postojećom ponudom poduzetničkog obrazovanja od ispitanika iz Slavonije (24 %), Istre, Sjevernog Jadrana i Gorskog kotara (27 %) te Zagreba (30 %).

SEDMO PITANJE

HRVATSKO DRUŠTVO NIJE NAKLONJENO PODUZETNIŠTVU:

Na pitanje o naklonosti poduzetništvu u hrvatskom društvu, 38 % ispitanika misli da je naklonjena poduzetništvu, a 59 % da nije naklonjena poduzetništvu.

Iako se generalno sve dobne skupine slažu da hrvatsko društvo nije naklonjeno prema poduzetništvu, valja promotriti neke razlike:

Mlađi od 35 godina: (43 % naklonjeno poduzetništvu).

Od 35 do 49 godina: (30 % naklonjeno poduzetništvu).

Stariji od 50 godina: (39 % naklonjeno poduzetništvu).

Društvo se smatra naklonjenijim poduzetništvu u Lici, Kordunu i Banovini (45 %) te Zagrebu (42 %) nego u Slavoniji (32 %) ili Sjevernoj Hrvatskoj (36 %).

Priredio: Darko JERKOVIĆ

POMACI NABOLJE
Važno je razmišljati pozitivno

U prosjeku, 75 posto ispitanika ima pozitivan stav prema poduzetništvu, što je porast od četiri posto u odnosu na istraživanje iz 2013. Mlađi od 35 godina (Generacija Y) najoptimističniji su, njih čak 80 posto. I potencijal ulaska u poduzetništvo ostao je visok, čak dva od pet ispitanika (42 posto) tvrde da se mogu zamisliti kako pokreću vlastiti posao. Ispitivanja su pokazala povezanost između ta dva faktora: u zemljama s pozitivnijim stavom prema poduzetništvu veći je postotak onih koji žele započeti vlastiti posao. Ipak, samo devet posto ispitanika diljem svijeta u ovom je trenutku samozaposleno, tako da jaz između želje i njihovog ostvarenja iznosi čak 33 posto.

UGOVOR S BANKAMA
Poduzetnicima lakše poslovanje

Ministarstvo poduzetništva i obrta potpisalo je ugovor s poslovnim bankama vezano uz program “Kreditom do uspješnog poslovanja”. Ministarstvo će subvencionirati kamate na kredite poslovnih banaka kako bi malim poduzetnicima omogućili što povoljnije zaduživanje. “Pokrenuli smo ovaj program kako bismo poduzetnicima omogućiti lakši pristup financiranju i poboljšali njihovu likvidnost. Želja nam je da naši poduzetnici postignu višu razinu standarda kvalitete proizvoda i usluga, ali i da mogu nesmetano nastavljati poslovne aktivnosti, uspostaviti dugoročnu financijsku ravnotežu te zadržati stabilnost i uspješnost poslovanja”, objasnio je ministar Gordan Maras.

Možda ste propustili...

NATO - 75 GODINA: OBLJETNICA PROSLAVLJENA I U HRVATSKOJ

Temelji sigurnosti jučer, danas i sutra

Najčitanije iz rubrike