Magazin
KIĆENJE U LISTOPADU:

Božić prije Božića: Blagdanska ponuda
trgovačkih lanaca sve ranija i bogatija
Objavljeno 15. studenog, 2014.

Još 15. listopada u jednom od najvećih zagrebačkih trgovačkih centara mogao se bez problema kupiti i pokoji božićni ukras. Taj je detalj zapeo za oko i fotoreporterima i začas su mediji objavili kako je City Centar One u Zagrebu već krenuo s božićnom ponudom.

Štoviše, mališani su bili oduševljeni okićenom božićnom jelom i raznim oku privlačnim ukrasima. Sve je toga dana upućivalo na jedno – za 70 dana, odnosno jednu petinu kalendarske godine slavit ćemo Božić!

Iako u prvi tren zapažen kao zanimljiva kreacija u kutu tog trgovačkog centra, ovaj potez zapravo mnogi karakteriziraju kao (dobar) marketinški trik. Ne bismo čak to nazvali ni trikom, već ponudom da što je ranije moguće kupci pohrle u kupnju božićnih ukrasa, a malo je vjerojatno da je itko od trgovaca pomislio na izbjegavanje one prave prosinačke gužve, već isključivo na zaradu.

I dok će marketinški stručnjaci tvrditi suprotno, oni skloniji iskonskom božićnom duhu tvrdit će da se na ovakav način kod ljudi ubija onaj pravi "štimung" koji je ranijih godina počinjao tek početkom prosinca. Razumljivo, tada je više i značio.

POZITIVAN NABOJ

- Kako je krenulo, već od siječnja započet će prodaja uskrsnih ukrasa, a već oko lipnja mogli bismo očekivati prve Djedove Božićnjake u izlozima. Činjenica je da duh blagdana stvara jedan pravi pozitivan naboj, no ne znam koliko to znači sad kad sve ranije kreću ponude i do pravih blagdana ljudi će se jednostavno 'ispucati'. Iskreno, bojim se da je to ipak malo prerano i da će se u prosincu, kad bi taj božićni pa i kupovni naboj trebao buknuti, jednostavno izostati - prokomentirala je ugledna osječka psihologinja Mirjana Mozer. Dodala je da će se, nastavi li se tako, blagdani slaviti tijekom cijele godine, što nije u duhu nekadašnje prakse slavlja. Ako se podsjetimo, božićno ukrašavanje prodavaonica započinjalo bi tek početkom prosinca i upravo je to davalo čar ovom velikom kršćanskom blagdanu. Mozer kaže kako razumije motivaciju poslodavaca za što dužom, a time i što većom zaradom, no nije sigurna koliko to pridonosi boljem ozračju i boljem shvaćanju samoga blagdana radi kojeg, uostalom, ponuda i postoji.

Međutim, marketinški stručnjaci i poznavatelji trendova ne bi se složili s ovom tvrdnjom. Tako Nikola Grbin, pokretač muškog lifestyle portala M Corner, a ujedno i marketinški stručnjak, tvrdi kako Božić i blagdansko razdoblje nipošto ne treba vezati uz konzumerizam, marke proizvoda i općenito za kupnju. Kako se kreće u modnim krugovima i poznato mu je stanje u ponudi u cijeloj hrvatskoj metropoli, Grbin kaže kako se ne treba zgražati nad činjenidom da se već početkom studenoga (pa čak i sredinom listopada, nap.a.), izlozi ukrašavaju božićnom ponudom.

TEŽNJA ZAPADU

- Oko toga ne treba praviti buku. Ako težimo zapadnom svijetu i kulturi kakva se ondje promovira, onda je sasvim uobičajena činjenica da puno prije Božića započinje taj duh, pa bar i kroz izloge. Sasvim je uobičajeno, a na internetu i provjerljivo, da svjetske modne i trgovačke kuće odlično brendiraju svoje proizvode pa tako već sad možemo na internetu vidjeti, recimo, kako je londonski Harrod's uredio svoje prostore. Neki dan mi je kolegica poslala fotografije jedne pariške glasovite kuće i izlog je prelijepo ukrašen - ispričao je Grbin, dodajući da je i u pitanju konzumerističkog stava potpuno na strani poslodavaca i rekao bi čak zajednički i kupaca. Naime, Grbin kaže da bi kao trgovac također ukrasio izloge ako će znati da će to privući kupce da dođu, eventualno popiju kavu i provedu ondje neko vrijeme. Za to vrijeme, kaže, djeca će se veseliti ponudom i najvjerojatnije će im roditelji kupiti pokoju sitnicu. Uostalom, Grbin podsjeća da Božić i jest blagdan u kojemu darivanje zauzima jedan značajan dio, a sudeći prema ponudi koja je prisutna već gotovo mjesec dana, ima za svakoga ponešto. I urednice iz njegove branše, reći će, već se danima međusobno dopisuju i dojavljuju gdje je koja vidjela ljepše uređen izlog, dakako, u božićnom duhu. Nema ništa protiv toga da netko bude i prvi kao što je to pošlo za rukom City Centru One. Štoviše, Grbin kaže da im se divi jer će se unatoč lošoj financijskoj situaciji, zacijelo mnogi potruditi da razvesele svoju djecu bar nekom sitnicom koja im se svidi.

- Svaka roba ima svoga kupca i činjenica je da ima ljudi koji si to mogu priuštiti. Isto tako, ne znači da sve mora biti skupo. Neki dan sam vidio cijeli božićni asortiman, i to po povoljnoj cijeni. Ne možemo biti licemjerni pa reći da se radi onih drugih ne može događati ništa, odnosno tvrditi da je sve to ružno i neukusno jer zapravo nije. Sve to božićno blještavilo je u svrhu privlačenja kupaca i osobno mi je drago kad se takvo što događa i kod nas u Hrvatskoj - dodaje Grbin.

A događa se, i to još od polovine listopada i sad do polovine studenoga već smo na njih navikli. Ili, pak, nismo?

Marija MIHELIĆ

VLČ. IVAN PETRIČEVIĆ
Protiv komercijalizacije se ne može

Zna se radi čega prodavaonice počinju blagdanske pripreme tako rano, jer one duhovne i istinske pripreme započinju puno kasnije, tek u adventsko vrijeme.

Ovo je čista komercijalizacija i nastojanje da ljudi što prije nešto kupe i da ih privuku. Stvar je u tome tko će prije ukrasiti izlog, no bez onoga božićnoga čara i obiteljskog događanja što doista čini radost. Ipak, protiv komercijalizacije Božića mi ne možemo ništa, ali vjernici dobro znaju što je prava priprema za Božić, gdje nastaje i kad počinje.

NIKOLA GRBIN
Slavlja bude toplinu i radost

Čini se da nije samo šala da bismo blagdane i praznike zapravo toliko mogli međusobno vezati pa da ih slavimo cijele godine. Grbin, naime, smatra da kultura Zapada pokazuje upravo to, a krajem godine ona počinje u listopadu prilikom priprema za Halloween. “Moje je mišljenje da je to povezivanje najveći uzorak koji pokazuje toplinu proslava. I božićni ukrasi stoje još neko vrijeme nakon Božića i mogu se lako promjenom ukrasa povezati s Valentinovom”, smatra Grbin, dodajući da cjelokupna slavlja bude u ljudima toplinu i radost kakva se od tog vremena i očekuje.

Možda ste propustili...
Najčitanije iz rubrike
DanasTjedan danaMjesec dana
1

USUSRET SEZONI EVENATA: GORAN ŠIMIĆ, PODUZETNIK - NJEGOVA PRIČA

Ja sam dijete Slavonije, tamo sam naučio većinu toga što znam i radim

2

KAMPANJA - ZAVRŠNI KRUG

Mate Mijić: Velika dosada
koja srećom kratko traje

3

HRVATSKE POETSKE PERSPEKTIVE: IVANA LULIĆ, O SEBI I SVOJOJ KNJIZI PJESAMA..

U danu uvijek pronađem vremena da stanem, da se isključim i osjetim