Objavljeno 11. studenog, 2014.
Priča je ista svake godine. Prazni akumulatori, problem s antifrizom, a bez svega toga se može, samo je potrebno malo discipline i nešto novca
Osim povremene južine, kada dnevna temperatura prelazi i 15 stupnjeva, u jutarnjim je satima sve hladnije. Kako ne biste imali problema s neželjenim kvarovima koji su skupi, vrijeme je da se obavi zimska kontrola vozila.
Naravno, najbolje je ako se priprema vozila za zimu obavi u ovlaštenom servisu. I dok je prva misao da je to nepotrebno i razvikano te da previše stoji, to je u većini zapadnoeuropskih zemalja uobičajena praksa koja donosi manje zimskih problema i prometnih nezgoda. Ako se ipak, odlučite sami na, navodno jeftiniji, samopregled vozila, pripazite na nekoliko značajnih činjenica. Povremeno provjerite ispravnost signalnih uređaja u automobilu jer neispravna žarulja, u uvjetima magle, kiše ili gustog snijega, može biti kobna.
Akumulator mora biti čist
Provjerite i stanje elektrolita u akumulatoru, jer baš onoga jutra kada se malo kasnije probudite i nervozno jurite na posao, akumulator će reći svoje posljednje riječi. Provjerite i stanje spojeva kabela i akumulatora jer slabi i oksidirani kontakti mogu vam također prirediti neugodnosti. Moderni olovo-kiselina akumulatori općenito se smatraju jeftinima i jednostavnima za održavanje, ali razinu tekućine treba provjeriti bar jednom godišnje. Najbolje pred zimu, koja je za bateriju uvijek stresno doba godine. Ako je razina preniska, dolijte destiliranu vodu. Nakon nekoliko godina vrijeme je za novi akumulator. Ako ste u nedoumici, konzultirajte se s prodavačem. Preporučljivo je držati površinu akumulatora čistom i suhom.
Kod “benzinca” je potrebna kontrola i prema potrebi obnova svih komponenata sistema za paljenje, prije svega svjećica. Posebno kritičan dio može biti razvodnik paljenja, stoga je na njega potrebno obratiti posebnu pozornost. Kod “dizelaša”, ako se koristi bilo kakva vrsta zimskih aditiva za gorivo, svrhovitost je postignuta, ali navedeno se mora učiniti prije nego što počnu niske temperature koje izazivaju zgušnjavanje nafte.
Provjerite antifriz
Ni u kom slučaju nije poželjno uključivati motor vozila koje zimi dugo miruje radi kratkotrajnog “zagrijavanja” na parkingu, jer se na taj način prouzročava samo šteta na motoru, a nikakva korist, odnosno nije poželjno pokretati motor ako se ne namjerava s vozilom uputiti u iole ozbiljniju vožnju. Motor, sam po sebi, ne zahtijeva neke posebne postupke, no dobro je pobrinuti se o nekim detaljima. Podrazumijeva se antifriz u rashladnom sistemu, a stupanj viskoziteta ulja u motoru mora biti u skladu s uputom proizvođača vozila. Svakako na vozilu valja provjeriti stanje i zategnutost klinastog remena za pogon pratećih agregata motora, a ako pročistač zraka raspolaže podešavanjem “ljeto-zima”, mora se postaviti na odgovarajući režim.
Prije zime dobro očistite stakla, osobito ako pušite u automobilu jer su stakla iznutra prekrivena plavičastim masnim filmom koji omogućava lakše kondenziranje vodene pare. Kada se stakla zamagle, rješenje je usmjeravanje toplog zraka na vjetrobran i čista meka krpa, odnosno uključivanje klima-uređaja, koji isušuje zrak u kabini, pa tako i ubrzano odmagljuje stakla.
Milan BUGARIĆ
Koji akumulator kupiti
Kupujete li akumulator, prva stvar na koju obratite pozornost je, uz napon koji je u pravilu na današnjim automobilima 12V, njegov kapacitet. Oznaka Ah, odnosno brojke uz nju označavaju kapacitet. Primjerice, 50 Ah znači kako (teoretski) taj akumulator može davati struju snage 1A (amper) u trajanju 50 sati. U praksi je to nešto drukčije jer kapacitet jako varira ovisno o temperaturi. Na temperaturama ispod ništice kapacitet može pasti i za 50 posto. Dodate li tomu da je zimi elektropokretaču teže zavrtjeti motor zbog gušćeg ulja, jasno je da je zimsko doba vrijeme iskušenja za akumulatore. Da biste izvadili akumulator iz auta, prvo treba skinuti kleme, i to prvo negativni, zatim pozitivni pol. Kada stavite novi akumulator u ležište, učvrstite ga i vratite kleme natrag obrnutim redoslijedom, odnosno prvo pozitivni, pa onda negativni pol.