Novosti
ISTRAŽIVANJE O NEETIČNOM PONAŠANJU I KORUPCIJI U SREDNJIM ŠKOLAMA

Oni odgajaju djecu - nastavnici ocjenu naplaćuju čak i zlatom
Objavljeno 10. studenog, 2014.
Korupcija u obrazovanju je među najopasnijima, kažu u Forumu za slobodu odgoja

Favoriziranje ili diskriminacija učenika; pritisak na nastavnike da povise loše ocjene sa strane roditelja, učenika ili drugih nastavnika; prepisivanje i varanje na ispitima; prebacivanje administrativnih ili privatnih poslova s nastavnika na učenike - najzastupljeniji su oblici neetičnog ponašanja i korupcije u srednjim školama.

Pokazalo je to istraživanje usmjereno upravo na percepciju sitne korupcije i neetičnog ponašanja u Hrvatskoj. Ono je dio projekta Korupcija u obrazovanju, predstavljenog na okruglom stolu na Visokom evanđeosko-teološkom učilištu u Osijeku. Domaćin skupa bila je Agencija lokalne demokracije iz Osijeka, partner u projektu.

- Forum za slobodu odgoja u suradnji s partnerima provodio je projekt koji financira Europska unija, a sufinancira Vlada RH. Cilj je projekta pomoći školama u stvaranju obrazovanja za nultu toleranciju na korupciju. Smatramo da je korupcija rasprostranjena u našem društvu, a korupcija u obrazovanju jedan je od njezinih najopasnijih oblika. Stoga kod učenika treba razvijati građanske i društvene kompetencije, prije svega odgovornost, integritet i drukčije shvaćanje svoje uloge u društvu. Mi smo to učinili ovim istraživanjem, zatim stručnim usavršavanjem nastavnika, kreativnim natječajem i ljetnom školom za učenike - rekao je Mario Bajkuša, direktor razvoja i programa u Forumu za slobodu odgoja.

Rezultate istraživanja predstavila je Lana Jurko, iz Mreže centara za obrazovne politike. “Istraživanje smo proveli u četiri hrvatske županije, među kojima je i Osječko-baranjska te Grad Zagreb. Pokazalo se da koruptivnog i neetičnog ponašanja definitvno ima, i da se tako ponašaju svi: nastavnici, učenici, roditelji, čak i ravnatelji. Cijeli sustav tako funkcionira, nema sankcija za takvo ponašanje i mi odgajamo generacije koje će se jako dobro snalaziti u koruptivnom društvu”, kaže Jurko.

Praksa darivanja nastavnika prilično je česta u hrvatskim školama, najčešće na kraju školske godine. Više od dvije trećine ravnatelja i polovina nastavnika koji su sudjelovali u istraživanju osobno su se susreli s takvim slučajevima. Gotovo 40 posto roditelja izjavilo je da se ne radi o “nevinim” darovima, kao što se obično misli, već se nastavnicima poklanja nakit ili zlato.

Vesna LATINOVIĆ
favoriziranje pojedinih učenika

Posebno je istaknuto favoriziranje učenika od nastavnika, a riječ je o učenicima čiji su roditelji osobe visokog društvenog statusa. Uz to, roditelji često opravdavaju izostanke svoje djece, a 15 posto njih to osobno čini, uglavnom zato što djeca nisu spremna za test ili usmeno ispitivanje, umorna su, iscrpljena ili su zakasnila na nastavu. “Prepisivanje je najnormalniji način ponašanja. Također postoji pritisak na nastavnike da povise ocjenu, to rade roditelji, učenici, a nekada i ravnatelji. Naišli smo i na slučajeve netransparentnog zapošljavanja nastavnika, kao i, unatoč transparentnosti e-upisa, sumnjive upise u srednje škole”, objašnjava Lana Jurko.

62

posto nastavnika i roditelja vjeruje da su razlozi za korupciju u školi ukorijenjeni u društvu

Možda ste propustili...

BIVŠI PREDSTOJNIK PREMIJEROVA UREDA

Saucha: Nisam ništa potpisao

Najčitanije iz rubrike
DanasTjedan danaMjesec dana