Objavljeno 5. studenog, 2014.
Većina ljudi ne zna da proizvod koji ne žele mogu vratiti bez objašnjenja unutar 14 dana
Priča o kupljenom mobitelu preko interneta koji se u transportu “pretvorio” u ciglu već je postala sinonim za prijevaru vezanu uz online kupnju na koju se građane posljednjih dana upozorava kroz nacionalnu kampanju “Potrošači, upoznajte svoja prava!”
Riječ je o inicijativi Europske komisije kojom se nastoji podići razina svijesti građana Republike Hrvatske o njihovim potrošačkim pravima. A da je to uistinu potrebno, te da mobiteli u formi cigle nisu jedino što muči građane kada je u pitanju internet-kupnja progovaraju iz osječkog Savjetovališta za zaštitu potrošača.
- Ljudi svašta doživljavaju i prijavljuju. Od situacija s ciglama, Franckovim 'ciglicama' i mobitelima koje su već postale klišej, ali su istinite, do kompliciranijih situacija kada su u pitanju i vrjedniji tehnički uređaji. Početkom školske godine zabilježili smo tako niz pritužbi na udžbenike kupljene preko interneta, za koje se naknadno pokazalo kako su neupotrebljivi, a kontinuirano registriramo situacije u kojima ljudi nisu zadovoljni preko interneta kupljenim proizvodima za mršavljenje. Najčešće potrošači nisu upoznati s činjenicom da proizvod kupljen preko interneta mogu, i to samo zato što su se predomislili, vratiti bez objašnjenja unutar 14 dana te dobiti povrat novca - kaže Dunja Mak iz Savjetovališta.
No, ističe, dok se u slučaju kada se roba koju kupac želi vratiti unutar 14 dana od kupnje, a kupljena je od registriranog trgovca, situacija za informirane o potrošačkim pravima rješava brzo i u njihovu korist, takve sreće nisu oni koji kupuju od privatnih osoba.
- Riječ je o sustavu kupnje preko oglasa, pa čak i onih istaknutih na izuzetno cijenjenim internetskim oglasnim stranicama u koje građani imaju veliko povjerenje. Od kupaca se traži uplata novca na račun privatne osobe kao preduvjet za slanje proizvoda, a nakon što kupac to učini, proizvod mu ili ne stigne uopće ili mu stigne neka bezvrijedna stvar koja samo težinom odgovara onomu što je htio kupiti. U takvim se slučajevima može tek reagirati, prije svega, prema samom oglasniku preko kojega je roba kupljena, kako bi ga se upozorilo na njihova registriranog korisnika koji prijevarno postupa.
Naime, takvi nepošteni prodavatelji svojim postupcima štete i ugledu i autentičnosti samog oglasnika, premda se tamošnja roba kupuje na vlastitu odgovornost. No, ako je kupcu poznat identitet prodavatelja, može poduzeti daljnje korake kako bi se zaštitio, zaključuje Mak.
Ivana SOLAR
Kako izbjeći probleme?
Iz kampanje “Potrošači, upoznajte svoja prava!” savjetuju kako izbjeći probleme pri intrenetskoj kupnji u tri koraka.
1. Pažljivo provjerite trgovca: Prava koja potrošačima jamči Zakon o zaštiti potrošača imate samo kada kupujete od internetskih trgovaca sa sjedištem u EU. Internetske adrese koje završavaju s “.eu”, “.hr” ili “.co.uk” ne znače nužno da je to slučaj.
2. Plaćajte sigurno: Prije nego navedete bilo kakve osobne ili podatke o kreditnoj kartici, provjerite počinje li internetska adresa s “https:” Malo slovo “s” govori jeste li zaštićeni enkripcijom podataka.
3. Čuvajte dokumentaciju: Sačuvajte sve dokumente vezane uz vašu narudžbu. Time ćete uštedjeti vrijeme i izbjeći probleme budete li imali primjedbu ili zahtjev.
Pravila reklamacije
- Povrat novca: Trgovac mora vratiti novac u roku od 14 dana otkad je obaviješten o odluci o odustajanju od kupnje. Povrat novca također uključuje troškove standardne dostave od strane prodavača. Trgovac može pričekati s povratom dok ne dobije proizvod natrag ili dok ne dobije potvrdu da mu je proizvod poslan natrag.
Tko plaća povrat? Ako trgovac želi da kupac snosi troškove povrata robe nakon što se kupac predomislio, mora kupca prethodno o tom jasno obavijestiti, a u suprotnom on mora platiti troškove dostave. Kupac ima pravo na povrat novca i za elektroničke dražbe, poput e-Baya kada se kupuje roba od profesionalnog prodavača.
Građani
još uvijek nisu upoznati sa svojim pravima