Autoglas
VRIJEME JE DA LJETNE GUME ODU NA ODMOR

Zimska guma glavu čuva
Objavljeno 4. studenog, 2014.
Statistika je na strani zimskih guma jer rizik od nezgode zimi je čak šesterostruko veći nego ljeti

Iako posljednjih dana dnevna temperatura doseže iznad 15 stupnjeva, ona se u jutarnjim satima redovito spušta ispod 7 stupnjeva Celzijevih. To je brojka koja nam sugerira da se u ljetne gume više pouzdati ne možemo.

Iako je prije samo dva tjedna popriličan broj Osječana pohodio Dravu i rashlađivao se u njoj, vrijeme je da počnemo automobilima oblačiti zimske “papuče”. Unatoč suvremenoj opremi, led je jedini problem koji još uvijek autoindustriji zadaje glavobolje jer na njemu ne pomažu ni najbolje gume ni najsofisticiraniji uređaji poput ABS-a, ESP-a i sličnih. Vrijeme se mijenja, dani su sve hladniji i preporučeno je automobile odvesti na pregled kako bi punom snagom svladali predstojeće skliske dane.

Zaustavni put

Već spomenutih sedam stupnjeva iznad nule postaju problematični za ljetne gume jer one više ne prianjaju dobro uz podlogu, zbog čega se produžuje zaustavni put automobila. Na žalost, mnogi još uvijek odmahuju rukom na spomen kupnje zimskih guma, što zbog uvjerenja da one zapravo nisu toliko potrebne što zbog viših cijena, odnosno novih troškova na ionako napaćeni novčanik. Visina troškova ne bi trebala biti prioritet u trenucima kada, u ovom slučaju, oprema može spasiti život. Osnovno svojstvo zimskih guma je mnogo bolje ponašanje u uvjetima niskih temperatura, a tek potom na snijegu i ledu. Zimske su gume izrađene od mekše mješavine gume koje mnogo bolje prianjaju uz kolnik na niskim temperaturama. Koliko, najbolje ilustrira podatak o zaustavnom putu. Na nula stupnjeva Celzijevih s ljetnim gumama zaustavni se put pri 60 kilometara na sat produžava za tri metra, pri -10 za sedam metara, a pri -20 za 12 metara. Ako je kolnik zasnježen, pri brzini od 50 kilometara na sat zaustavni put s ljetnim gumama dug je 43, a sa zimskim 35 metara. Zaustavni put ljetne gume na ledu pri brzini od samo 30 kilometara iznosi 68, dok je zimskima potrebno 57 metara.

Preporučuje se opremanje sva četiri kotača jer u slučaju korištenja samo dvije zimske gume osigurava se samo mobilnost, dok kontrola i sigurnost nisu optimalne. Instaliranje pneumatika samo na prednjoj strani vozila može dovesti do manjka ravnoteže, što povećava rizik klizanja i zanošenja vozila.

Čelične “felge”

Najbolji je način korištenja zimskih guma njihova montaža na čelične naplatke i zamjena svih četiriju kotača. Postavljanjem samo dvije zimske gume ne samo da nećete zadovoljiti zakone pojedinih zemalja o zimskoj opremi nego se dovodite u opasnost jer automobil se ponaša poput jegulje u ruci. Dok jedan par kotača drži cestu, drugi nehajno plovi po njoj. Čelični su kotači zahvalniji jer su, prije svega, jeftiniji, te manje osjetljivi na udarce u rupe ili rubnike ceste, koji su normalna zimska pojava. Uvijek kupujte gume dimenzija koje je propisao proizvođač, a pri kupnji pripazite na starost gume jer nakon pet godina, osobito ako je bila loše uskladištena, guma znatno gubi na svojstvima. Na svaku je gumu utisnut datum proizvodnje u obliku četveroznamenkastog broja, pa tako brojka 1814 označava osamnaesti tjedan 2014. godine. Investicija ovisi o veličini gume i njezinom brzinskom indeksu, no ma koliko se činila velikom, uvijek je višestruko manja od štete koju mogu prouzročiti ljetne gume u samo jednom sudaru.

Statistika je također na strani zimskih guma jer rizik od nezgode zimi je čak šesterostruko veći nego ljeti. Razmislite, jer pametni se uče na tuđim, a oni drugi na svojim pogreškama.

Milan BUGARIĆ
Zimski lanci

Investicija u lance povoljnija je od zimskih guma, stoje od oko 200 kuna naviše, ali moramo istaknuti da se s lancima mora voziti iznimno polako. Upravljanje je jako otežano te nisu od neke pomoći kada je sloj snijega tanji, dok se na kolniku još nije stvorio sloj ugažena snijega. Drugim riječima, lanci će pomoći u kritičnoj situaciji, odnosno izvlačenju iz nje, ali neće biti od neke posebne koristi u višekilometarskom prometovanju. Ipak, uputno je da se što prije nabave zimske gume ili adekvatni lanci jer bi jako lako, s prvim snježnim naletom, moglo doći do njihove nestašice.

Možda ste propustili...