Autoglas
ZBOGOM HRĐI

Tvornica Vitoria u Baskiji dom je novog Vite
Objavljeno 28. listopada, 2014.

Vitoria na španjolskom, odnosno Gasteiz na baskijskom, glavni je grad provincije Alava te drugi najveći baskijski grad, a 2012. godine ponio je titulu Europske zelene prijestolnice.

Daimler još od 1972. proizvodi laka komercijalna vozila te doslovno živi i diše zajedno s tom zajednicom, koja ima oko 240 tisuća duša, a prvi se put u povijesnim knjigama spominje 581. godine. Logično i razumljivo je stoga da, nakon umirovljenja modela MB100, njihov laki dostavnjak dobije ime po gradu u kojem nastaje. Tako je to najstarija tvornica vanova u Europi, s čije je proizvodne vrpce od 2003. do danas sišlo oko 900 tisuća vozila Vito i Viano druge generacije.

No nije sve tako bajno. Novi Vito mora sa sebe skinuti epitet hrđavog vozila koji su mu priskrbili njegovi prethodnici. Stoga su u pripremu proizvodnje u Vitoriji uložili 190 milijuna eura, najviše u odjele limarije i lakirnice, a školovanje radnika ukupno je trajalo 300.000 sati.

U odjelu proizvodnje karoserije radi 550 uposlenika i 750 robota, a smjenom generacija automatizacija procesa u tom dijelu proizvodnje povećana je na čak 96 posto, čime je povećana i preciznost rada. Jer svaki Vito ili V-klasa imaju oko 500 osnovnih dijelova karoserije koji se spajaju na ukupno 7500 točaka zavarivanja. Nova linija na donjem katu tog kompleksnog postrojenja najbolji je primjer automatizacije: ima samo osam radnika, ali 137 robota s 94 štipaljke za zavarivanje i 87 hvatača. Radnici samo trebaju opskrbiti skladište dijelovima, a roboti rade sve ostalo. Poboljšana je i kontrola, 22 robota na osam mjernih mjesta svaku karoseriju provjere u čak 400 pozicija.

U postrojenju za montažu uposleno je 1550 djelatnika i radi se u dvije smjene, a posao je organiziran tako da jedan zadrugim s vrpce silaze Vito ili V-klasa, jer svako vozilo posebno je naručeno i gotovo jedinstveno. Kako su nam rekli naši domaćini, na toj se vrpci moguće kombinacije modela, motora, pogona, verzija i opreme multipliciraju do milijunskih brojki. Nakon svega ponovno stroga kontrola, vizualna, na dinamometru i zahtjevnoj testnoj stazi od 13 kilometara. Sve kako bi konačni proizvod bio onakav kakav i zaslužuje srebrnu zvijezdu na nosu – savršen.

Mato PAVLIČEVIĆ
Ključna je preciznost

Zaštitni i dekorativni premazi i boje na Viti teže oko 40 kilograma i sastoje se od sedam slojeva. Zaštita od korozije izvedena je galvanizacijom, cinčanjem i kataforezom, a cijeli je proces automatiziran kako bi se spriječila kontaminacija karoserije. Karoserija i svi njezini otvori dodatno se zaštićuju brtvenom masom i voskom. Treba spomenuti i kako se za Vito nudi paleta od čak 150 boja, a moguće je karoserije bojiti i u korporacijske boje, prema željama naručitelja. Velika pažnja posvećena je kontroli karoserija.

190

milijuna eura uloženo je u pripremu proizvodnje u Vitoriji, najviše u odjele limarije i lakirnice

NOVI VITO MORA SA SEBE SKINUTI EPITET HRĐAVOG VOZILA KOJI SU MU PRISKRBILI NJEGOVI PRETHODNICI