Magazin
AKTUALIZIRANJE OSJEČKE (SUP)KULTURNE POVIJESTI

Povratak u osamdesete: STUC i nezavisna scena
Objavljeno 25. listopada, 2014.

Program je pod nazivom “Barutana 06” pokrenut 2006. godine u okviru inicijative oživljavanja osječke Barutane, a prvotno je zamišljen kao cjelogodišnji program namijenjen predstavljanju i poticanju nezavisne kulture.

Prvih pet godina kroz tu su inicijativu u Barutani predstavljeni brojni sudionici izvaninstitucionalne umjetničke scene, umjetnici i kulturni akteri različitih područja djelovanja. Kako je od 2011. godine toj inicijativi, no i brojnim drugima, onemogućeno realiziranje projekata i programa u prostoru Barutane, organizatori su zadržali u naslovu, kao i u motivu djelovanja, naziv tog amblematskog spomenika kulture želeći naglasiti nejasnost lokalne kulturne politike, koja zanemaruje i marginalizira ne samo brigu o tom povijesnom arhitektonskom zdanju nego i potporu nezavisnim inicijativama u kulturi.

EFEKTAN POČETAK

U realizaciji ovogodišnjeg, devetog zaredom programa, pod nazivom “Barutana 014”, motivu “izmještenosti” inicijative organizatori su željeli pridružiti i motiv aktualiziranja kulturne povijesti osječkog Studentskog centra, žarišta i pokretača bogate kulturne proizvodnje alternativne scene i supkulture mladih 1980-ih i početkom 90-ih godina te time naglasiti važnost popularno zvanog STUC-a kao simbola najaktivnijeg razdoblja nezavisne kulturne scene u Osijeku.

Tijekom dva tjedna, od 20. do 30. listopada, u Studentskom će se centru, na mjestu na kojem danas pojam kulturne proizvodnje tek asocira na prošlost, u kratkom razdoblju naći sažeti izbor programa kakav je u Osijeku potreban u kontinuiranom trajanju - ne kao izniman događaj, već kao obična, svakodnevna stvarnost.

Program “Barutana 014” počeo je 20. listopada predstavljanjem jedinstvenog umjetničkog djelovanja Tomislava Gotovca, čiji je performans “Govorenje”, izveden 1982. u osječkom Studentskom centru - Centru mladih, jedna od važnijih umjetničkih akcija izvedenih u javnom prostoru u Osijeku. Gotovčeva umjetnička ostavština i arhiv predstavljeni su djelovanjem Instituta “Tomislav Gotovac”, smještenog u umjetnikovu stanu, koji je Gotovac tijekom vremena transformirao u cjelovito ambijentalno umjetničko djelo, nalik na “Merzbau” Kurta Schwittersa.

U filmskom dijelu programa predstavljeno je ovogodišnje, jubilarno, izdanje Festivala 25 FPS (21. listopada) s posebnim osvrtom na Kino Studentskg Centra u Zagrebu, kino “koje i je i nije kino”. Festival 25 FPS prikazuje nezavisne i nekomercijalne filmove koji na inovativan način istražuju mogućnosti filmskog jezika, pripovijedanja i samoga medija; nastaju na granicama filmskih rodova i žanrova te šire razumijevanje filma kao umjetnosti. Promovira izražajne autorske koncepte, tematske, idejne i estetske iskorake te radove koji nastavljaju tradiciju avangardnog i eksperimentalnog filma.

Idući dan, 22. listopada, predstavljen je jedan od zanimljivijih segmenata videoumjetnosti iz Poljske, prikazivanjem videoradova okupljenih oko teme odnosa videoumjetnosti i javnog prostora. Simbolične i materijalne mijene javnog prostora postavile su jak izazov raznim oblicima umjetničkih praksi, no ne kao moguća mjesta za izlaganje umjetničkih radova, već izazivanjem složenog sklopa pitanja koja se odnose na problem reprezentacije, uvjeravanja i komunikacije.

GLAZBENA ČUDA

Ciklus zvučnih događaja “Sound & Vision” - koji istražuje granice suvremene glazbe kao i prepletanje glazbenih žanrova te se nije ograničio na predstavljanje određenoga žanra, već je tijekom godina ravnopravno prezentirao elektroakustiku, improvizacijsku glazbu, free jazz, suvremenu elektroniku, glitch glazbu itd. - u svom ovogodišnjem izdanju predstavio je dva projekta (23. listopada). To je mračni zvuk Zagroba, koji stvara Dražen Kuljiš, svestrani mladi umjetnik i stvaratelj zastrašujuće crnohumorne glazbe, i TeHÔM, vjerojatno jedan od najboljih priznatih hrvatskih glazbenih izvoznih proizvoda u žanru eksperimentalne ambijentalne glazbe, danas već kultni opskurni underground ambijent-projekt Miljenka Rajakovića. Sudjelujući na Wroclaw Industrial Festivalu u Poljskoj, TeHÔM će se početkom idućeg mjeseca naći među cijenjenim artistima na sceni, kao što su Lustmord, Troum, 6 Comm, Ex.Order, Legendary Pink Dots, Wrangler, Borghesia.

U izvedbenom dijelu programa posjetitelji će moći vidjeti i tri plesne soloizvedbe mladih diplomantica suvremenog plesa s Experimental Academy of Dance u Salzburgu (SEAD) - “This is You?” Matee Bilosnić (27. listopada) te “1, 2, 3, 4!” Josipe Štulić i “ReMove” s Lanom Hosni, autora Brune Isakovića (28. listopada), kao i kazališnu predstavu Nataše Kopeč i Davida Belasa “NE, NIŠTA, dobro.” (29. listopada). Kako kažu organizatori, namjera je tog dijela programa stvoriti priliku za razmjenu aktualne produkcije alternativnog i inovativnog pristupa kazalištu i plesu. Pritom kriterij odabira ne slijedi tematsko jedinstvo, već autore koji svojim radovima problematiziraju same postavke vlastite umjetničke prakse i njezina mjesta u sustavu suvremene umjetnosti i kulture.

ARHIVSKA GRAĐA

U završetku programa (30. listopada) organiziran je razgovor s nekima od važnijih sudionika scene okupljene oko osječkog Studetskog centra - Centra mladih (CM) osamdesetih i Studentskog kulturnog centra (SKUC-a) početkom devedesetih godina prošlog stoljeća. Namjera je kroz razgovor podsjetiti, još jednom, da je u Osijeku tada, za razliku od današnje situacije, postojao živi kulturni centar sa stalnim programom, gdje su se gotovo svakodnevno odvijale i proizvodile različite kulturne aktivnosti - koncerti, književne tribine, performansi, kazališne predstave, filmske projekcije, različite radionice, izložbe, produkcija fanzina itd. Pri tome je potrebno naglasiti da je dokumentacijska i arhivska građa kulturne djelatnosti Studentskog centra dijelom sačuvana, inicijativom pojedinaca i uglavnom razasuta po privatnim arhivima, te je nedostupna javnosti. Iako informacije o aktivnostima Centra mladih i Studentskog kulturnog centra postoje u brojnim objavljenim knjigama, tekstovima i intervjuima, iz tadašnjeg i kasnijeg vremena, nedostaje sveobuhvatan istraživački pristup dokumentaciji, kao i monografski prikaz tog važnog segmenta osječke kulturne povijesti.

Priredio: Darko JERKOVIĆ
ZAVRŠNI PROGRAM
Prošlost sagledana u kontekstu sadašnjosti i budućnosti

U četvrtak, 30. listopada, u 20 sati bit će priređen razgovor sa sudionicima scene te održano prikazivanje videa i dokumentarnih snimaka - Tomislav Gotovac: “Govorenje”, performans, Osječko ljeto mladih, Studentski centar 1982.; Ivan Faktor: “Requiem”, videoinstalacija/performans, Studentski centar 1990., “Guards”, video 1992... Organizatori kažu kako im namjera nije nostalgizirati ili mistificirati urbane legende, već pokušati kroz razgovor različitih protagonista i sukreatora tadašnje kulturne scene poraditi na stvaranju novog pogleda na to razdoblje i njegove kulturne prakse, iz kojih bi bilo moguće izvući korisne zaključke za budućnost. “Barutana 014” izaziva da se taj osječki primjer sagleda u kontekstu današnjih pitanja i problema djelovanja u području suvremenih kulturnih inicijativa i praksi, navođenjem i time reaktualiziranjem sada već historiziranih oblika djelovanja, promišljanja, pokušaja, uspjeha, ali i neuspjeha i odustajanja.

Program “Barutana 014” realizira se sredstvima Ministarstva kulture Republike Hrvatske, u organizaciji Udruge M-art iz Osijeka...

Možda ste propustili...
Najčitanije iz rubrike