Magazin
JOSIPOVIĆ I GRABAR KITAROVIĆ U SVE ŽEŠĆOJ UTRCI

Financiranje pretkampanje: Troškovi i donacije u sivoj zoni?
Objavljeno 18. listopada, 2014.

Službena kampanja za predsjedničke izbore još nije ni počela, no ona neslužbena - u punom je jeku. Trebamo li se zapitati tko to sve financira?

Najpoznatiji konkurenti za mandat na Pantovčaku - aktualni predsjednik Ivo Josipović i HDZ-ova kandidatkinja Kolinda Grabar Kitarović, svakodnevno se pojavljuju u javnosti. No oboje demantiraju da su - u kampanji. Iz Ureda predsjednika neki je dan stiglo priopćenje kako su sva pojavljivanja Ive Josipovića dio njegovog redovitog obavljanja posla. S druge strane, sama Kolinda Grabar Kitarović neki je dan iz Zadra poručila da ona nije u kampanji, nego da joj je želja da se rukuje sa što više ljudi u Hrvatskoj.

OTVOREN RAČUN

No, trebamo li se ipak zabrinjavati troši li predsjednik proračunski novac transparentno i tko financira hrvatsku turneju Kolinde Grabar Kitarović?

- To je ključno pitanje. Iako službena kampanja nije počela, svi stožeri sigurno imaju troškove, primaju donacije, jer ne možete spremati kampanju dva tjedna prije izbora. I jako je važno da se svi troškovi i donacije prikažu u financijskim izvještajima, a DIP kao nadzorno tijelo bi trebalo provjeravati i takve donacije i takve troškove - kaže Dragan Zelić iz GONG-a.

Svakako se uvijek treba zapitati tko financira određenu političku aktivnost, no također treba podsjetiti da u svakoj kampanji najveći troškovi idu na organizaciju skupova i marketinško oglašavanje, kaže antikorupcijski stručnjak Zorislav Antun Petrović, kojemu financiranje u pretkampanji ne zvoni na uzbunu. Ako je transparentno.

- Nitko ne može pojedinim kandidatima zapriječiti da koriste vrijeme do službenog starta, za nekakvo zagrijavanje, no tu nije toliko veliki trošak. Naravno iznimka je ako se obavljaju neke protuzakonite aktivnosti poput organiziranja skupova ili oglašavanja, no to se do sada nije događalo - kaže Zorislav Antun Petrović.

Logično je da će pripreme za kampanju početi ranije, a ne datumom raspisivanja izbora, kaže Petrović.

- Pripreme za ozbiljnu kampanju počinju ranije, na kraju krajeva i Zakon dozvoljava da se nekoliko mjeseci ranije formira račun na koji se prikuplja novac. I s tog računa se trebaju plaćati svi troškovi kampanje: bilo da je riječ o izradi promotivnih materijala, bilo da je riječ o angažmanu neke osobe na kampanji - kaže Petrović.

Iz GONG-a upozoravaju i na ovo:

- U skladu sa Zakonom o financiranju političkih aktivnosti i izborne promidžbe, Ivo Josipović otvorio je u kolovozu ove godine poseban račun u banci s kojeg se već pokrivaju troškovi pripreme kampanje i s kojeg će, naravno, biti pokriveni troškovi službene kampanje, a o računu je obaviješten i DIP, odgovoreno nam je iz Josipovićeva izbornog stožera koji se formira u Novinarskom domu u Zagrebu. Upravo taj stožer itekako treba paziti kako aktualni predsjednik ne bi ušao u sivu zonu zloupotrebe javnih interesa - kaže Dragan Zelić te dodaje: “Ako savjetnica predsjednika Republike obavlja nekakve poslove za njegovu kampanju, ona to mora raditi izvan radnog vremena i nek uzme neki neplaćeni dopust, ako će raditi u njegovoj kampanji i to se ne smije financirati iz Ureda predsjednika, nego iz privatnih sredstava predviđenih za kampanju. To mora biti jako transparentno, mora se poštovati zakon”, napominje Zelić.

KOLINDA I NAROD

U ovom trenutku nema plaćanja budućoj voditeljici Josipovićeva Izbornog stožera, Tamari Obradović Mazal jer pripreme obavlja isključivo u slobodno vrijeme, poručuju iz Josipovićeva stožera napominjući da će, kad izbori budu raspisani, njezin rad biti reguliran u skladu sa Zakonom o državnim dužnosnicima i Zakonom o sprečavanju sukoba interesa.

- Rad gđe Obradović Mazal u izbornoj kampanji bit će financiran sa spomenutog posebnog računa za financiranje kampanje, u skladu sa zakonom, jednako kao i rad glasnogovornice kampanje Mladenke Šarić - ističu.

Kad je riječ o HDZ-ovoj kandidatkinji Kolindi Grabar Kitarović, i njezin je izborni stožer formiran i bit će smješten u Matici hrvatskoj u Zagrebu. Također, iz izbornog stožera doznajemo da je za namjenu kampanje otvoren poseban račun, poručuju i da trenutne troškove koji su minimalni snosi stranka, kao i da će, “svjesni gospodarske situacije, njihova kampanja biti financijski skromna, ali sadržajna”. Zelić ističe kako će GONG i kod Grabar Kitarović pomno pratiti transparentnost njihove kampanje.

- Kandidatkinja HDZ-a mora bit svjesna tog tereta na leđima koji ima budući da je njezina stranka nepravomoćno osuđena, sjećamo se svih skandala oko Sanaderova HDZ-a. U tom smislu bi trebala pokazati puno više standarde poštovanja Zakona i ići čak iznad toga - zaključuje Zelić.

- Vjerujemo da GONG isto tako vodi računa i o drugim predsjedničkim kandidatima i njihovu “teretu”, pa tako i o korištenju službenih kapaciteta aktualnog predsjednika u funkciji kampanje (automobili, zrakoplov, helikopter...) - uzvraćaju iz HDZ-a. Također naglašavaju da je “diskriminirajuće i nekorektno prebacivati bilo kakvu krivnju ili teret presude nekim drugim pojedincima na predsjedničku kandidatkinju Kolindu Grabar-Kitarović koja je potpuno spremna na skromnu kampanju, ali je svakodnevno s hrvatskim narodom koji je najbolje savjetuje i informira o problemima u državi”.

Željka GULAN/MS

U SAD-u veći utjecaj imaju moćni donatori nego neki stranački dužnosnici. No taj je sustav sve nepregledniji i nedodirljiviji...

Predizborna kampanja Baracka Obame i Mitta Romneya stajala je rekordnih šest milijardi dolara i bila je najskuplja u povijesti...

KUĆA OD KARATA
Uloga korporativnog novca

Nije važan novac, nego moć. Naravno, bez novca nema ni moći, a nešto od tog makijavelizma može se vidjeti i u sjajnom američkom TV serijalu “Kuća od karata”, gdje šef demokrata u Kongresu Francis Underwood (genijalni Kevin Spacey) gazi preko leševa u svom usponu do vrhunaca političke moći. U tom washingtonskom paklenom loncu ne može se ne primijetiti i uloga koju ima izvjesani Remy Danton (glumi ga Mahershala Ali), lobist tvrtke SanCorp, koja se bavi unosnim plinskim poslovima. O novcu SanCorpa ovisi svaka kampanja, bilo ona za Kongres ili pak predsjednička, a s obzirom na to da su na vlasti (u seriji) demokrati, bez Remijevih lobističkih usluga ne može ni Francis. Jer nemoguće je uspjeti u proboju na vrh političke moći bez hrpe dolara koje kao donacije, javno i tajno, daju korporacije političkim akterima. Naravno, zauzvrat darežljivim korporacijama moćnici u Washingtonu osiguravaju unosne poslove pa se na taj način održava ravnoteža moći i novca. Srećom, o tom pitanju, Hrvatska je još nevinašce. Hrvatski sabor ipak nije “Kuća od karata”. Ili se bar tako čini.(D.J.)

AMERIČKI POUČAK
Mućke oko financiranja Obame

Sad već paradigmatski primjer financiranja pretkampanja i kampanja u SAD-u svakako je Barack Obama. Iz njegova primjera, i za prvi i za drugi mandat, učili su mnogi, ponešto čak i Milanović. Zapravo američki sustav financiranja predizbornih kampanja u biti pokazuje moć funkcioniranja slobodnog tržišta. Naravno, u dvjesto pedeset i nešto godina američke nezavisnosti izrodilo se puno problema, pa je u SAD-u obavljena deregulacija sustava financiranja predizbornih kampanja sredinom sedamdesetih godina 20. stoljeća. Propisana su nova pravila za donatore, a sukladno zahtjevima globalizacije, internetskog umreženja i novih načina komunikacije (društvene mreže), sve slobodnijem razvoju sustava financiranja kampanja svoj su doprinos dale i grupe u kojima se okupljaju politički aktivisti. Njihov je naziv Super Political Action Committees, ili skraćeno Super PAC-s, i preko njih se indirektno financiraju predsjednički kandidati ili oni koji to žele postati. Pobornici tog novog sustava financiranja smatraju da su Super PAC-sovi pridonijeli raznovrsnosti predizborne kampanje. No, većina smatra da Super PAC-si pogoduju korumpiranju predizborne kampanje. Naime, zbog posredničkog sustava gotovo je nemoguće pratiti podrijetlo novca. A kad se otkriju mućke, javnost bude zgrožena, posla imaju mediji, ali sve brzo padne u zaborav - do nove kampanje. Drugim riječima, mućke oko financiranja predizbornih i izbornih kampanja u Hrvatskoj tek su kap u moru mućki koje se o tom pitanju odvijaju u Sjedinjenim Državama. No, to je njihova briga, Hrvatska je mala zemlja, i svaka netransparetna kuna bode oči ionako osiromašenih građana kojima je već pun kufer i politike i političara, i predsjednika i premijera, i Sabora i Vlade.(D.J.)

Možda ste propustili...

PROF. DR. SC. ENES KULENOVIĆ, FAKULTET POLITIČKIH ZNANOSTI SVEUČILIŠTA U ZAGREBU

Agresivni politički akteri svojim istupima štete razvoju demokratske kulture

THE ZONE OF INTEREST: ŠTO NAM POKAZUJE FILM JONATHANA GLAZERA?

Put u središte zla

JOSIP MILIČEVIĆ GLAVNI TAJNIK MREŽE MLADIH HRVATSKE

Želimo da mladi budu uključeniji u političke procese

Najčitanije iz rubrike