Magazin
BREND KOJI TRAJE

Osječki tramvaj
vozi već 130 godina!
Objavljeno 11. listopada, 2014.

Grad Osijek ovih dana slavi vrijednu obljetnicu. Prije 130 godina, točnije, 10. rujna 1884., gradom na Dravi počeo je prometovati tramvaj na konjski pogon ili, kako su ga u to vrijeme nazivali, konjska željeznica.

Bio je to prvi hrvatski tramvaj, ali i prvi tramvaj u jugoistočnoj Europi. Stoga nije pretenciozno reći da je tramvaj osječki brend. Jer, šetajući gradom, Osječani i gosti grada svakako će zamijetiti osječki tramvaj, koji na električni pogon gradom vozi od 1926. godine, kada je zamijenio onaj stari, na konjski pogon.

O povijesti osječkog tramvaja mnogo zna osječki turistički vodič Vlado Pest, zaljubljenik u grad na Dravi. On je priredio izložbu pod nazivom Prvi hrvatski tramvaj - 130. obljetnica osječke konjske željeznice, koja je postavljena u Tehničkom muzeju u Zagrebu, a sadržava 25 izložaka, fotografija starog osječkog tramvaja, koje je Pest prikupio u Državnom arhivu u Osijeku, Muzeju Slavonije te iz osobne zbirke, kao i iz privatnih zbirki Ane Medvidović i Marina Topića.

Uz to, Pest je nedavno održao zanimljivo predavanje “O tramvaju u tramvaju”, u organizaciji osječkog Filozofskog fakulteta, u sklopu programa Otvoreni četvrtak, koji se nastavlja i ove akademske godine. Stari tramvaj broj 8 iz 1928. godine, koji danas ima status turističkog tramvaja, bio je pun putnika koji su željeli čuti zanimljivu Pestovu priču.

- Osijek je imao tramvaj daleko prije mnogih drugih velikih gradova. Prvi tramvaj na svijetu dobio je Pariz 1855. godine, zatim je 1860. tramvaj stigao u London, a ubrzo u Osijek, Debrecin, Szeged, Sarajevo, Beč, Budimpeštu. To znači da Osijek nije zaostajao za velikim europskim gradovima, iako je tada, 1884. godine, bio mali grad i imao samo 18.000 stanovnika. Razlog zbog kojeg smo u to vrijeme dobili tramvaj jest to što je Osijek tada bio raštrkan grad, sastojao se od četiri dijela, Tvrđe, Donjeg, Gornjeg i Novog grada. To su bila četiri zasebna, odvojena naselja, međusobno udaljena bar kilometar i pol. Stoga je te dijelove grada trebalo povezati. To je bio jedan od prvih razloga povezivanja tramvajem - priča Pest.

ŠIRENJE LINIJA

Poslije se tramvajska mreža širila. Tako je tramvaj od 1884. do 1889. imao jednu liniju, istok - zapad. Zatim je dograđena pruga do glavnog, gornjogradskog željezničkog kolodvora, a nakon toga je izgrađena pruga od glavnog trga u Tvrđi do perivoja Gradski vrt. Tamo se prometovalo nedjeljom, blagdanom ili kada bi ondje bile priredbe i programi.

- S vremenom je prvi osječki tramvaj na konjski pogon postao prespor i pretrom, a nastojanja za elektrifikacijom tramvaja, inicirana još 1898. godine, ostvarila su se tek 1926., uvođenjem tzv. munjovoza. Konjski tramvaj, u pola sata nakon ponoći 1. travnja 1926. krenuo je na svoju zadnju vožnju iz Donjeg u Gornji grad i nakon 42 godine prometovanja otišao u povijest - kaže naš sugovornik.

Osječki tramvaj elektrificiran je 1926., i tada je pruga produžena do Podgrađa, a 1943. godine Osijek je dobio prugu za tramvaj tzv. korejac. Sljedeće preuređenje pruge bilo je sedamdesetih godina prošlog stoljeća, kada je pruga produžena i proširena do Višnjevca. Nakon toga tramvajska pruga produžena je tek 2007., i to do Mačkamame, a 2009. do Bikare. Upravo se postavlja pruga do središta Višnjevca, a očekuje se da će radovi biti gotovi do kraja ove ili tijekom sljedeće godine.

KULTURNI TRAMVAJ

U toj dugoj povijesti tramvaja Osijekom su vozila različita tramvajska kola. “Jedan od najpoznatijih je tramvaj broj 8 iz 1928. godine, Škodine proizvodnje. To su ujedno bili prvi tramvaji električne proizvodnje u Osijeku. Prije toga su gradom prometovali tramvaji s konjskom zapregom, proizvedeni u austrijskom Grazu. Nakon Škode, 1953., dobili smo tramvaj iz Rijeke, a zatim iz Ljubljane. Neko vrijeme imali smo prikolice koje su pravljene u Osijeku od starih tramvajskih kola, a zatim su stigla Siemensova vozila. Nove kontingente tramvajskih vozila dobivali smo sedamdesetih i osamdesetih godina prošlog stoljeća, a poznati tramvaj genscher dobili smo 1995. godine. Trenutačno imamo 27 upotrebljivih tramvaja, od kojih je najzanimljiviji ovaj turistički”, opisuje Pest.

Stotinu i trideseti rođendan osječkog tramvaja slavi se cijele ove godine, a, uz navedeno, već je obilježen nizom atraktivnih događaja u organizaciji Gradskog prijevoza putnika i partnerskih institucija. Ovaj put podsjećamo na projekt Kulturni tramvaj, kojemu je cilj bolja promocija i informiranje o kulturnim sadržajima u gradu, a medij za to upravo je tramvaj. Tako je u tramvaju bila postavljena tematska izložba o 130 godina osječkog tramvaja Državnog arhiva u Osijeku, a najavljena je i prva operna premijera u Hrvatskom narodnom kazalištu, La Boheme Giacoma Puccinija.

- Posebno nas veseli što smo takav koncept napravili upravo u tramvaju, koji nama Osječanima znači mnogo više od prijevoznog sredstva, on je prepoznatljiv brend grada - kaže Saša Uranjek, direktor Turističke zajednice Grada Osijeka. Najavio je da će o budućim događajima građani biti obaviješteni preko neobičnih oglasa na vanjskoj površini Kulturnog tramvaja.

Vesna LATINOVIĆ
JELENA WERTAG:
Osijek bez tramvaja nije Osijek

- Tramvaj je dio identiteta našeg grada i teško je zamisliti Osijek bez tramvaja. Tramvaj je u našem gradu već odavno stekao status brenda, jer Osijek bez tramvaja nije Osijek. Od 1884. godine, kada je Osijek, među prvima u ovom dijelu Europe, dobio tramvaj, tramvajska se mreža širila i još uvijek se širi, a tramvajski se promet mijenja u ovisnosti o promjenama koje zahtijeva vrijeme u kojem živimo. No jedno je ostalo, a to je činjenica da je tramvaj bio i ostao dio osječke svakodnevice - ističe Jelena Wertag, članica Uprave GPP-a.

DANIJEL JELAŠ:
Važan za modernizaciju grada

- Pokretanje tramvajskog prijevoza bio je iznimno važan korak u povezivanju i modernizaciji grada i ključni korak u integriranju tada još nepovezanih gradskih cjelina, a tu ulogu zadržao je kroz cijelu povijest. Ovom izložbom nastojali smo pokazati razvojni put osječkog tramvaja od njegovih početaka do danas, donijeti poneki zanimljivi detalj iz svakodnevice tramvajskog prijevoza i upoznati građane s vrijednom arhivskom baštinom - kaže Danijel Jelaš, povjesničar i arhivist Državnog arhiva, jedan od autora izložbe o tramvaju u Kulturnom tramvaju.

Osječki tramvaj elektrificiran je 1926., i tada je produžena pruga do Podgrađa, a 1943. Osijek je dobio prugu za tramvaj tzv. korejac...

VLADO PEST

Možda ste propustili...

DAN PLANETA ZEMLJE: VEDRAN OBUĆINA O VJERSKIM ZAJEDNICAMA I EKOLOGIJI...

Ekološka je kriza prije svega duhovna kriza čovjeka

Najčitanije iz rubrike