Grad Osijek ovih dana slavi vrijednu obljetnicu. Prije 130 godina, točnije, 10. rujna 1884., gradom na Dravi počeo je prometovati tramvaj na konjski pogon ili, kako su ga u to vrijeme nazivali, konjska željeznica.
Bio je to prvi hrvatski tramvaj, ali i prvi tramvaj u jugoistočnoj Europi. Stoga nije pretenciozno reći da je tramvaj osječki brend. Jer, šetajući gradom, Osječani i gosti grada svakako će zamijetiti osječki tramvaj, koji na električni pogon gradom vozi od 1926. godine, kada je zamijenio onaj stari, na konjski pogon.
O povijesti osječkog tramvaja mnogo zna osječki turistički vodič Vlado Pest, zaljubljenik u grad na Dravi. On je priredio izložbu pod nazivom Prvi hrvatski tramvaj - 130. obljetnica osječke konjske željeznice, koja je postavljena u Tehničkom muzeju u Zagrebu, a sadržava 25 izložaka, fotografija starog osječkog tramvaja, koje je Pest prikupio u Državnom arhivu u Osijeku, Muzeju Slavonije te iz osobne zbirke, kao i iz privatnih zbirki Ane Medvidović i Marina Topića.
Uz to, Pest je nedavno održao zanimljivo predavanje “O tramvaju u tramvaju”, u organizaciji osječkog Filozofskog fakulteta, u sklopu programa Otvoreni četvrtak, koji se nastavlja i ove akademske godine. Stari tramvaj broj 8 iz 1928. godine, koji danas ima status turističkog tramvaja, bio je pun putnika koji su željeli čuti zanimljivu Pestovu priču.
- Osijek je imao tramvaj daleko prije mnogih drugih velikih gradova. Prvi tramvaj na svijetu dobio je Pariz 1855. godine, zatim je 1860. tramvaj stigao u London, a ubrzo u Osijek, Debrecin, Szeged, Sarajevo, Beč, Budimpeštu. To znači da Osijek nije zaostajao za velikim europskim gradovima, iako je tada, 1884. godine, bio mali grad i imao samo 18.000 stanovnika. Razlog zbog kojeg smo u to vrijeme dobili tramvaj jest to što je Osijek tada bio raštrkan grad, sastojao se od četiri dijela, Tvrđe, Donjeg, Gornjeg i Novog grada. To su bila četiri zasebna, odvojena naselja, međusobno udaljena bar kilometar i pol. Stoga je te dijelove grada trebalo povezati. To je bio jedan od prvih razloga povezivanja tramvajem - priča Pest.
ŠIRENJE LINIJA
Poslije se tramvajska mreža širila. Tako je tramvaj od 1884. do 1889. imao jednu liniju, istok - zapad. Zatim je dograđena pruga do glavnog, gornjogradskog željezničkog kolodvora, a nakon toga je izgrađena pruga od glavnog trga u Tvrđi do perivoja Gradski vrt. Tamo se prometovalo nedjeljom, blagdanom ili kada bi ondje bile priredbe i programi.
- S vremenom je prvi osječki tramvaj na konjski pogon postao prespor i pretrom, a nastojanja za elektrifikacijom tramvaja, inicirana još 1898. godine, ostvarila su se tek 1926., uvođenjem tzv. munjovoza. Konjski tramvaj, u pola sata nakon ponoći 1. travnja 1926. krenuo je na svoju zadnju vožnju iz Donjeg u Gornji grad i nakon 42 godine prometovanja otišao u povijest - kaže naš sugovornik.
Osječki tramvaj elektrificiran je 1926., i tada je pruga produžena do Podgrađa, a 1943. godine Osijek je dobio prugu za tramvaj tzv. korejac. Sljedeće preuređenje pruge bilo je sedamdesetih godina prošlog stoljeća, kada je pruga produžena i proširena do Višnjevca. Nakon toga tramvajska pruga produžena je tek 2007., i to do Mačkamame, a 2009. do Bikare. Upravo se postavlja pruga do središta Višnjevca, a očekuje se da će radovi biti gotovi do kraja ove ili tijekom sljedeće godine.
KULTURNI TRAMVAJ
U toj dugoj povijesti tramvaja Osijekom su vozila različita tramvajska kola. “Jedan od najpoznatijih je tramvaj broj 8 iz 1928. godine, Škodine proizvodnje. To su ujedno bili prvi tramvaji električne proizvodnje u Osijeku. Prije toga su gradom prometovali tramvaji s konjskom zapregom, proizvedeni u austrijskom Grazu. Nakon Škode, 1953., dobili smo tramvaj iz Rijeke, a zatim iz Ljubljane. Neko vrijeme imali smo prikolice koje su pravljene u Osijeku od starih tramvajskih kola, a zatim su stigla Siemensova vozila. Nove kontingente tramvajskih vozila dobivali smo sedamdesetih i osamdesetih godina prošlog stoljeća, a poznati tramvaj genscher dobili smo 1995. godine. Trenutačno imamo 27 upotrebljivih tramvaja, od kojih je najzanimljiviji ovaj turistički”, opisuje Pest.
Stotinu i trideseti rođendan osječkog tramvaja slavi se cijele ove godine, a, uz navedeno, već je obilježen nizom atraktivnih događaja u organizaciji Gradskog prijevoza putnika i partnerskih institucija. Ovaj put podsjećamo na projekt Kulturni tramvaj, kojemu je cilj bolja promocija i informiranje o kulturnim sadržajima u gradu, a medij za to upravo je tramvaj. Tako je u tramvaju bila postavljena tematska izložba o 130 godina osječkog tramvaja Državnog arhiva u Osijeku, a najavljena je i prva operna premijera u Hrvatskom narodnom kazalištu, La Boheme Giacoma Puccinija.
- Posebno nas veseli što smo takav koncept napravili upravo u tramvaju, koji nama Osječanima znači mnogo više od prijevoznog sredstva, on je prepoznatljiv brend grada - kaže Saša Uranjek, direktor Turističke zajednice Grada Osijeka. Najavio je da će o budućim događajima građani biti obaviješteni preko neobičnih oglasa na vanjskoj površini Kulturnog tramvaja.
Vesna LATINOVIĆ
JELENA WERTAG:
Osijek bez tramvaja nije Osijek
- Tramvaj je dio identiteta našeg grada i teško je zamisliti Osijek bez tramvaja. Tramvaj je u našem gradu već odavno stekao status brenda, jer Osijek bez tramvaja nije Osijek. Od 1884. godine, kada je Osijek, među prvima u ovom dijelu Europe, dobio tramvaj, tramvajska se mreža širila i još uvijek se širi, a tramvajski se promet mijenja u ovisnosti o promjenama koje zahtijeva vrijeme u kojem živimo. No jedno je ostalo, a to je činjenica da je tramvaj bio i ostao dio osječke svakodnevice - ističe Jelena Wertag, članica Uprave GPP-a.
DANIJEL JELAŠ:
Važan za modernizaciju grada
- Pokretanje tramvajskog prijevoza bio je iznimno važan korak u povezivanju i modernizaciji grada i ključni korak u integriranju tada još nepovezanih gradskih cjelina, a tu ulogu zadržao je kroz cijelu povijest. Ovom izložbom nastojali smo pokazati razvojni put osječkog tramvaja od njegovih početaka do danas, donijeti poneki zanimljivi detalj iz svakodnevice tramvajskog prijevoza i upoznati građane s vrijednom arhivskom baštinom - kaže Danijel Jelaš, povjesničar i arhivist Državnog arhiva, jedan od autora izložbe o tramvaju u Kulturnom tramvaju.
Osječki tramvaj elektrificiran je 1926., i tada je produžena pruga do Podgrađa, a 1943. Osijek je dobio prugu za tramvaj tzv. korejac...
VLADO PEST