Kultura
MONOGRAFIJA ”OSJEČKI KIPARI PRVE POLOVICE 20. STOLJEĆA”

Daniel Zec: Nisam im želio napisati panegirike, nego ih objektivno vrjednovati
Objavljeno 29. rujna, 2014.
Tema je to kojoj je trebalo posvetiti pozornost jer su važan dio kulturne povijesti Osijeka

Zaboravljeni, zapostavljeni... (zakratko ili zauvijek) izgubljeni umjetnici, izvrstan su poligon marljivim, radoznalim, oštroumnim istraživačima koji se umjetnošću i radom zanose, koji s ljubavlju kopaju po prašnim arhivima. Takav je Daniel Zec, viši kustos osječkog Muzeja likovnih umjetnosti, zahvaljujući kojemu je Josip Leović prije više od pola godine dobio monografiju.

I ovih je dana povod za tekst u Glasu Slavonije gotovo isti jer isti je akter - mr. sc. Daniel Zec, ali i subjekti njegova zanimanja - nedovoljno i neadekvatno vrjednovani osječki kipari prve polovine 20. stoljeća: Josip Leović (1885.–1963.), Mihajlo Živić (1899.–1942.), Oscar Nemon (1906.–1985.) i Rudolf Švagel-Lešić (1911.–1975.).

- Bilo je potrebno ove umjetnike istražiti. Kiparstvo toga vremena u Osijeku, između dvaju svjetskih ratova, tema je koja iz različitih razloga nije bila obrađivana u stručnoj literaturi. Nastojao sam arhivskim i terenskim istraživanjima, kontaktima s nasljednicima, poznavateljima tih umjetnika, uvidom u muzejske zbirke što više istražiti opuse ove četvorice - smatra Daniel Zec, autor čija je monografija predstavljena u Muzeju likovnih umjetnosti. Iako je riječ o kiparima koji možda zauzimaju marginalni položaj u kontekstu hrvatskog kiparstva i povijesti umjetnosti, tema je to kojoj je trebalo posvetiti pozornost, jer su važan segment kulturne povijesti Osijeka.

- Nisam im htio pisati panegirike, hvalospjeve, ni negativne konotacije, nego objektivno ih vrjednovati i nadam se da sam u tom uspio.

- Možda ću razočarati Osječane i Slavonce kažem li da nije riječ o jako velikom blagu kada govorimo o ovim kiparima, jer ova četiri kipara ne će mijenjati povijest hrvatske skulpture 1. polovine 20. st. Važno je što su prvi put temeljito obrađeni i što je to segment do sada potpuno nepoznat - ističe prof. dr. sc. Zvonko Maković, autor predgovora u knjizi i mentor Daniela Zeca još od studentskih dana pa i danas, kao doktoranda.

- Da bismo rekli da ovo jesu ili nisu veliki kipari, moramo ih pročitati, a Daniel Zec je to napravio uzorno, koristeći izvornu arhivsku građu, skromnu literaturu koja je postojala i na maestralan način napravio sintezu svega toga - pun je hvale prof. Maković za mlađega kolegu. Prema sudu dr. sc. Makovića, Osijek nije imao ni velike slikare ni kipare u to vrijeme, no potrebno ih je iščitati i obraditi da bi se dobila vjerna slika sredine, kulturnog i umjetničkog standarda, koja itekako govori o Osijeku kao izuzetno važnom gradu, koji je imao visoko razvijenu kulturu svakodnevice, možda i više nego u umjetničkom smislu.

- Daniel Zec izvrstan je kustos koji ne piše samo na temelju trenutačne inspiracije, nego do inspiracije dolazi na temelju dobro proučene građe - zaključio je dr. Maković.

Narcisa VEKIĆ

Maković: Možda ću razočarati Osječane i Slavonce kažem li da nije riječ o jako velikom blagu kada govorimo o ovim kiparima

Možda ste propustili...

3. FORUM JULIJA KNIFERA NA AUKOS-u

Znamo li zašto je Knifer veliki umjetnik?

U MRAMORNOJ DVORANI GRADSKOG MUZEJA VUKOVAR

Koncertni ciklus Eltz: Duo Eolian

Najčitanije iz rubrike