Kultura
TEHNIČKI MUZEJU U ZAGREBU SVEČANO OTVORENA IZLOŽBA PRVI HRVATSKI TRAMVAJ

Osijek je davne 1884. godine jedini u Hrvatskoj imao tramvaj
Objavljeno 11. rujna, 2014.
Autor izložbe Prvi hrvatski tramvaj je Osječanin Vlado Pest

Osječanin Vlado Pest autor je izložbe pod nazivom Prvi hrvatski tramvaj, koja je, u povodu 130. obljetnice osječke konjske željeznice, otvorena jučer, točno u podne, u Tehničkom muzeju u Zagrebu.

Izložbu je otvorila Markita Franulić, ravnateljica zagrebačkog Tehničkog muzeja, organizatora izložbe, koja je tom prilikom istaknula: “Prije točno 130 godina, 10. rujna 1884. godine, počeo je prometovati prvi osječki tramvaj. Bio je to prvi takav tramvaj u Hrvatskoj, ali i u jugoistočnoj Europi. Upravo zato željeli smo otvoriti izložbu na ovaj dan te njome obilježiti ovu vrijednu obljetnicu.”

Ravnateljica je zatim predstavila autora izložbe Vladu Pesta, osječkog turističkog vodiča, koji je najveći dio svog života, iz ljubavi prema svome gradu, posvetio izučavanju njegove povijesti, osobito graditeljstva i prometa.

Autor izložbe Vlado Pest rekao je da je 1884. godine, kada je prvi tramvaj u Hrvatskoj počeo prometovati, Osijek imao oko 18.000 stanovnika. S obzirom na ubrzano širenje grada i jak gospodarski razvoj, bilo je potrebno organizirati brži i masovniji gradski prijevoz putnika, od tada postojećih konjskih omnibusa. Tako je 1883. sklopljen ugovor između grada Osijeka i Osječkog d.d. o uvođenju konjskog tramvaja, tada suvremenog prometnog sredstva u velikom broju europskih gradova. Osječko d.d. za konjsku željeznicu dobilo je koncesiju na 65 godina te dopuštenje za gradnju tramvajske pruge, spremišta za kola (remize) i staja za konje. Ova izložba sadrži 25 fotografija, preslika starih razglednica Osijeka, koje je autor izložbe prikupio iz zbirki Muzeja Slavonije, Državnog arhiva u Osijeku, privatnih zbirki Marina Topića, Ane Medvidović, a dio je eksponata iz Pestove osobne zbirke.

Uz njih, izložen je plan grada Osijeka iz prvog osječkog turističkog vodiča iz 1893. godine, tiskanog u njemačkom gradu Mannheimu. Inače, taj vodič ima ucrtanu prvu trasu osječkog tramvaja. Zanimljivo je da je Osijek u to vrijeme imao čak četiri tramvajske linije. Uz redovnu, koja je prometovala od Rokove crkve preko Tvrđe i Remize do današnje zgrade Dječjeg kazališta Branka Mihaljevića, postojale su prigodna (linija za Gradski vrt), povremena (kolodvorska) i teretna linija.

Ova je izložba, koja se u Tehničkom muzeju može pogledati do 5. listopada, realizirana u suradnji s Udrugom za poljepšanje grada Moj Osijek te uz potporu i pod pokroviteljstvom Turističke zajednice Grada Osijeka.

Vesna LATINOVIĆ
TRAMVAJ JE OSJEČKI KULTURNI I TURISTIČKI BREND

Sličnu izložbu Pest je priredio prije pet godina u Osijeku, također vezanu uz obljetnicu osječkog tramvaja, a zvala se 125 godina osječke konjske željeznice. “Tramvaj je osječki kulturni i turistički brend, jer Osijek je prvi grad u Hrvatskoj gdje se u javnom prometu pojavio tramvaj, a ova izložba govori o njegovoj povijesti”, rekao je Pest te zahvalio Tehničkom muzeju u Zagrebu na organizaciji izložbe. Nakon konjskog tramvaja, koji je Osijek imao kada i europske metropole, električni tramvaj u Osijeku počeo je prometovati tek 1926. godine.

Možda ste propustili...
Najčitanije iz rubrike