TvObzor
DOBITNICI OVOGODIŠNJEG “PORINA” ZA ŽIVOTNO DJELO (3)

Valter Dešpalj - violončelist svjetskog glasa
Objavljeno 22. kolovoza, 2014.

Vezani članci

DOBITNICI OVOGODIŠNJEG “PORINA” ZA ŽIVOTNO DJELO (2)

Dubravko Majnarić - Sretni sultan swinga

Valter Dešpalj, rođen 1947., u Zadru, međunarodno je ugledan i iznimno svestran hrvatski violončelist, koji je postigao vrhunske rezultate kao solist i komorni glazbenik, pedagog i obrađivač. Godine 1984. jedan nizozemski glazbeni kritičar napisao je (“Het Parool”) kako “Valter Dešpalj pripada malom broju ljudi za koje bi se moglo reći da su na svijet došli s violončelom u rukama”, čemu bi svakako vrijedilo pridodati napomenu: ... s violončelom u rukama, kao treće muzikalno dijete u jedinstvenoj glazbeničkoj obitelji. Poticao ih je otac Šime, zaslužni glazbeni entuzijast, a troje djece (Pavle, Maja i Valter) odrastali su svako uz svoje glazbalo, ali i uz svakodnevno zajedničko muziciranje. A onda su, jedno za drugim, iz svog Zadra “na krilima glazbe” uspješno poletjeli u veliki svijet.

Svoje sviračko i interpretacijsko umijeće Valter Dešpalj izbrusio je učeći od čelističkih legendi 20. stoljeća. Po završenom studiju na Juilliard School Of Music u New Yorku (razred Leonarda Rosea) i moskovskom Državnom konzervatoriju Čajkovski (razred Galine Kozolupove) usavršavao se kod Pabla Casalsa, Pierrea Fourniera i Andrea Navarre. Dešpaljevu veliku međunarodnu karijeru čine recitali na prestižnim koncertnim podijima, solistički nastupi uz vodeće svjetske orkestre te komorni koncerti ostvareni u zajedništvu s glasovitim instrumentalnim virtuozima. Poprišta najvećih uspjeha “bogomdanog” koncertanta Dešpalja bili su ugledni svjetski festivali i najznamenitije koncertne dvorane svijeta - Carnegie Hall u New Yorku, Kennedy Center u Washingtonu, Royal Festival Hall u Londonu, Sydney Opera House i druge.

Pod ravnanjem uglednih dirigenata – Lovre Matačiće, Sergiu Comissione, Günthera Herbiga, Jamesa Conlona, Vernona Handleya i Andrzeja Markowskog, Dešpalj je bio solist uz vodeće orkestre kulturnih metropola na trima kontinentima - Berlina, Dresdena, Amsterdama, Rotterdama, Varšave, Washingtona, Sydneya, Melbournea. U komornom muziciranju bio je partner velikim umjetnicima kao što su Gidon Kremer, Dmitrij Sitkovjetski, Yo-Yo Ma, Heinrich Schiff, Philippe Entremont, Jurij Bašmet, Irena Grafenauer. Hrvatska koncertna publika bila je u više navrata svjedokom Dešpaljeve sjajne suradnje s pijanistom Ivom Mačekom te gitaristima Darkom Petrinjakom i Istvanom Römerom.

“Croatia Records” objavila je Dešpaljeve snimke šest velikih koncertantnih skladbi za violončelo i orkestar Luigija Boccherinija, Roberta Schumanna, Camillea Saint-Saënsa, Petra Iljiča Čajkovskog, Brune Bjelinskog i Stjepana Šuleka, sonatu za violončelo i klavir Johannesa Brahmsa, Stjepana Šuleka i Ive Mačeka te nekoliko skladbi za violončelo i gitaru. U inozemstvu su Dešpaljeve snimke objavili njemački “Orfeo”, ruska “Melodija” i američki “Stradivari”.

Valter Dešpalj, koji je u mladosti bio učenik itekako dostojan svojih velikih učitelja, godinama je već i sam bogomdani učitelj: redovni je profesor violončela na Muzičkoj akademiji u Zagrebu te gostujući profesor na uglednim visokoškolskim glazbenim ustanovama u Haagu, Amsterdamu, Copenhagenu i Grazu. Bio je član prosudbenih komisija na najjačim međunarodnim violončelističkim natjecanjima, a njegovi su učenici u svakoj generaciji osvajali prve nagrade na prestižnim međunarodnim violončelističkim natjecanjima. Dobitnik je nagrade “Vladimir Nazor”, Nagrade grada Zagreba i nagrade “Milka Trnina”.

Piše: Zlatko MADŽARFoto: DOKUMENTACIJA TVO
VELIČANSTVENA SVIRKA

Dešpaljevu umjetničku karizmu i njegovo veličanstveno sviranje opetovano je potvrđivala svjetska glazbena kritika.

l Snažan lirizam i suptilno osjenčavanje onih malih, ali toliko važnih melodijskih ugibanja jesu kvalitete koje nečije sviranje mogu učiniti doista grandioznim (Washington Post, 28. 5. 1966.).

l Urođena muzikalnost... Dešpaljev potez gudalom, snažan i gibak, rezultira vrsnoćom tona i fraziranja te posebnom otmjenošću i rječitošću njegovih izvedbi (New York Times, 20. 12. 1973.).

Možda ste propustili...

AKCIJSKA DRAMA “GRAĐANSKI RAT: SVAKOM CARSTVU DOĐE KRAJ”

Filmsko upozorenje na ekstremističku politiku

DOBRO DOŠLI U “KRALJEVSTVO SNOVA” NA HTV2

Zavodljivo carstvo ljepote, glamura, moći i novca

Najčitanije iz rubrike