Na koje se mane biciklističkih staza žale biciklisti: Rubnjaci previsoki, stupovi usred staze, rupe, parkirani automobili...
Objavljeno 21. kolovoza, 2014.
Glasov se reporter, pasionirani biciklist, provozao biciklističim stazama kako bi provjerio njihovo stanje
Grad bicikala i biciklista - često se govori za Osijek dok se barata brojkama od 30 do 40 kilometara biciklističkih trakova i staza na prostoru grada.
U kakvom su stanju staze, odlučili smo provjeriti sami, prijepodnevnom vožnjom većinom obilježenih staza i trakova te smo, usprkos rijetkom prometu, zatekli niz, što manjih, što većih problema. Biciklistička je infrastruktura, čini se, često građena i širena stihijski, bez dugoročnog plana i jasne strategije. Tako se mogu naći isprekidane, nepovezane dionice te nedostatci na ukupnoj infrastrukturi.
Dobar je primjer Vukovarska ulica kod Eurodoma, gdje su radovi počeli prije desetak godina. Iako to nije bilo tako davno, o biciklističkoj stazi Vukovarskom ulicom tada se nije ozbiljno razmišljalo pa je sada dionica prekinuta uz Eurodom, gdje biciklisti moraju bicikle gurati nogostupom na kojemu je nedavno bila ucrtana biciklistička staza. Nespretno je izveden i pružni prijelaz (kod Drvljanika), gdje biciklistička staza prestaje i opet počinje jer uz prijelaz za pješake nije izvedena oprema za siguran prelazak biciklista. Prekinuta je i staza na Divaltovoj, a završava kod raskrižja s Trpimirovom da bi nastavila samo stotinjak metara dalje, zapadno od Trpimirove Gackom ulicom prema Mercatoru. Divaltova je, kažu biciklisti, posebna priča i po tome što je staza “uređena” betonskim kockama koje biciklista dobrano protresu, a za vožnju takvom stazom od gradskog je pogodniji brdski bicikl.
Kao poligon s preprekama
U Hadrijanovoj ulici, pak, doslovno se na pola biciklističke staze nalazi stup sa semaforom, a zanimljiv je i poklopac slivnika postavljen tako da u njega opasno upadaju kotači. Skakanje po tračnicama koje ne vode nikamo poseban je apsurd. Preširoki otvori na slivniku mogu se naći i na Vinkovačkoj ulici, upozoravaju biciklisti. Puno je žalbi biciklista koji se svakodnevno voze novim biciklističkom trakom u Strossmayerovoj. Ionako uzak nogostup dodatno je sužen biciklističkim trakom koji je nalik na poligon s preprekama kao što su parkirana vozila, stupovi, hidranti, instalacijski ormarići, tramvajska stajališta i slično. Dionica je isprekidana, nedovršena i ne nudi mogućnost za udobnu i sigurnu vožnju.
Ništa bolje ni prema Bilju i Tenji
Ni najnovija dionica biciklističke staze u Osijeku, ona od vodovodne centrale prema Neptunu, nije bez mane, a biciklisti upozoravaju na nepregledno skretanje oko vodovodne centrale i stepenice koje s terase ugostiteljskog objekta vode ravno na biciklističku stazu.
Problem jedinstven svim stazama u gradu su rubnjaci zbog kojih već čuli apele biciklističkih udruga. Umjesto glatkih prijelaza bicikliste čekaju oštri i visoki rubnjaci koji lako oštećuju bicikl. Situacija se, nažalost, ne popravlja ni izlaskom iz grada, s obzirom na to da su biciklističke staze prema Bilju i Tenji pune neravnina, puknuća i rupa.
S druge strane, mahom su zadovoljni - vozači! “Svakodnevno vozim Divaltovom, a od kada su biciklisti sa ceste prešli na stazu, lakše je voziti. Jednostavno imaš 'brigu manje' na cesti. Ovako su sigurniji i oni, ali i mi”, zaključuje jedna naša sugrađanka.
Ivan SEKOL
BICIKLISTIČKOM STAZOM U KRIVI SMJER JEDNOSMJERNE ULICE?!
Jedna od apsurdnijih situacija može se vidjeti u Vinkovačkoj ulici, koja je ionako problematična zbog čestog parkiranja automobila na biciklističku stazu. Naime, posebno je zanimljivo kada se zapadnom stranom vinkovačke ide u smjeru grada. Biciklistička staza tako bicikliste dovodi do jednosmjerne ulice, i to u krivi smjer. Kraj staze obilježen je znakom, a nekoliko metara dalje staza opet počinje, i to kroz podvožnjak, a na izlazu iz podvožnjaka biciklisti opet završe u krivom smjeru jednosmjerne prometnice.
ALEN PRNJAT
pročelnik Upravnog odjela za urbanizam i graditeljstvo, komunalno-stambeno gospodarstvo, promet i zaštitu okoliša
Nedostatke ćemo ukloniti
- Moje je skromno mišljenje da je, unatoč manjim nedostatcima na stazama, Osijek sa svojom okolicom doista grad biciklista i da, izuzev nekih rubnih dijelova grada, bicikl uistinu može poslužiti i u rekreativne i u poslovne svrhe - smatra Prnjat.
Komentirajući pojedine nelogičnosti, Prnjat je rekao kako se biciklistička staza prekida na pružnim prijelazima zbog sigurnosnih razloga. Spajanje dionice Divaltovom, kaže, nije predviđeno jer se čeka rekonstrukcija Trpimirove, a manje treskanje po kamenim kockama u Divaltovoj ne smatra problematičnim.
- U Hadrijanovoj ćemo provjeriti postoji li mogućnost izmještanja semaforskog stupa s biciklističke staze te pregledati spornu rešetku slivnika. Slivničke su rešetke, naime, standardiziranog oblika sa širinom otvora koje moraju osigurati njihovi primarnu funkciju. Biciklistička staza u Strossmayerovoj dovršena je i obilježena na dionici od Solarskog trga do benzinske crpke Petrol. Njezina širina udovoljava jednosmjernom prometovanju s obzirom na to da će se s južne strane graditi biciklistička staza za drugi smjer - kaže Prnjat.
Prnjat naglašava da će se obaviti i obilazak biciklističke staze prema Tenji i na Biljskoj cesti te da će oštećenja koja prijete sigurnosti biciklističkog prometa biti sanirana. Također, razmotrit će se ukidanje biciklističke staze kroz podvožnjak na Vinkovačkoj na zapadnoj strani s obzirom na to da staza postoji s istočne strane i da je spojena. U budućnosti bi se ta staza preko Reisnerove i Zrinjevca spojila s Gundulićevom.