Novosti
NA DNU EUROPE PO PREDŠKOLSKOM ODGOJU

Diskriminirani zbog novca: Ne mogu u vrtić pa su u školi u startu u lošijoj poziciji
Objavljeno 30. srpnja, 2014.
U 17 zemalja EU 95 % djece predškolske dobi starije od četiri godine ide u vrtić

Vezani članci

U 2013. - 85 PRIJAVA NASILJA, SAMO ŠEST IZ INSTITUCIJA

Zašto škole i vrtići rijetko prijavljuju zlostavljanja?

Hrvatska je u Europskoj uniji država s uvjerljivo najmanjim udjelom djece koja pohađaju vrtić. Među onima starijima od četiri godine njih samo 70 posto pohađa neki oblik predškolskog odgoja. Razlog? Skupi vrtići i tradicionalni odgoj.

Porazni su to podatci studije “Rani odgoj i obrazovanje u Europi” čije su rezultate početkom mjeseca objavili Eurostat i Eyrydice. Naime, europski je prosjek djece koja idu u vrtić 93 posto, u Rumunjskoj u vrtić ide 82 posto djece, u Sloveniji njih 90 posto, a u čak 17 europskih zemalja ta je brojka veća od 95 posto.

Vrtići preskupi

U vrtić ne ide ni petogodišnjak Gabriel iz Osijeka. Susreli smo ga u prijepodnevnim satima, u pratnji oca, na ljuljački tek nekoliko metara udaljenoj od ograde dječjeg vrtića “Nevičica”. Dječak je išao dvije godine u jaslice, no kada je 2012. godine trebao prijeći u vrtićku skupinu, otac je ostao bez posla.

- Jedan dan sam imao 'sigurno' radno mjesto i plaću od pet tisuća kuna, a drugi dan mi je šef objasnio kako sam višak i da posla za mene više nema. Iako imam visoku stručnu spremu, posao u struci ni kroz nekoliko mjeseci nisam uspio naći i kada se ušteđevina istopila, prihvatio sam se poslužavnika i sada konobarim i zarađujem upola manje novca. Supruga radi u trgovini i na minimalcu je, a rata stambenog kredita ostala nam je ista. No, unatoč tomu, pravila 'igre' su takva da naši prihodi po članu obitelji prelaze 1000 kuna i da moramo plaćati punu cijenu vrtića koja iznosi 640 kuna. Mi taj novac više nemamo, pa sina u dane kada radim poslijepodne čuvam ja, a kada radim ujutro, u pomoć nam dolazi moja nezaposlena sestra. Žao mi je zbog malog, stvarno je volio vrtić, ali ne možemo glavom kroz zid - priča Osječanin s knedlom u grlu.

Priprema za školu

Na žalost on je tek jedan od brojnih roditelja koji si danas ne mogu priuštiti plaćanje vrtića, iako bi to htio. Potvrđuje to i Dubravka Pađen-Farkaš, potpredsjednica Društva Naša djeca iz Osijeka. Iako, ističe, nema djeteta kome pohađanje odgojno-obrazovnih programa u predškolskoj dobi ne pogoduje.

- Dobro je kada su roditelji svjesni da je vrtić djeci potreban, pa kada ga i ne mogu platiti, traže alternative, odnosno besplatne edukativne programe za djecu. Susrećemo se s dosta takvih situaciju otkako su ljudi počeli ostajati bez posla. No, valja istaknuti kako je onih koji traže alternativu ipak mnogo manje od onih koji vrtić doživljavaju tek kao mjesto gdje im 'čuvaju' djecu dok su na poslu, a ne i odgojno-obrazovnom institucijom. Kada oni nemaju mogućnost da dijete upišu u vrtić, smatraju posve normalnim da ih čuvaju bake i misle da time djeca ništa ne gube, ali u većini slučajeva nisu u pravu. Uz socijalizaciju i druženje s vršnjacima, koje je važno za predškolce, vrtić pruža i još važniju komponentu - mogućnost učenja kroz igru, kao i sustav navikavanja djeteta na princip rada sličan onome koji ih čeka u školi - objašnjava Pađen Farkaš.

Nezamjenjive bake

Da novac nije jedini razlog zbog kojeg djeca u Hrvatskoj predškolske programe pohađaju u mnogo manjem broju od vršnjaka u Europi dobar je primjer peteročlana obitelji iz Josipovca. U njihovu se dvorištu, pod budnim okom bake, svakodnevno igra troje mališana predškolskog uzrasta. Roditelji svoje djevojčice nikada nisu ni pokušali upisati u vrtić. Kažu, jedna su drugoj dovoljne, a i bakinu ljubav ništa ne može zamijeniti.

- Uopće nije stvar u novcu. Njima je s bakom lijepo, a i troje ih je, pa im društva ne manjka - kaže majka Dragica, zdravstvena djelatnica, iako, priznaje, kada bi vrtić bio besplatan i blizu, rado bi djecu uključila u kakav edukativan program, bar na nekoliko sati dnevno.

No, hrvatska je stvarnost da za velik dio populacije, posebice one izvan užeg gradskog području, vrtići nisu lako dostupni. Cijene dnevnog boravka za jedno dijete kreću se i do 1000 kuna po principu što je mjesto manje i siromašnije, vrtić je skuplji. Dok u čak 65 gradova i općina vrtića uopće nema.

Ivana SOLAR
Zašto u vrtić?

Istraživanja su još prije nekoliko desetljeća pokazala da je sudjelovanje u predškolskom odgoju i obrazovanju ključna obrazovna karika u daljnjem uspjehu djece, osobito kod djece iz obitelji nižeg imovinskog stanja i niže razine obrazovanja roditelja. Djeca u takvim obiteljima i prije kretanja u obaveznu osnovnu školu stječu mnogo manje znanja i vještina od djece fakultetski obrazovanih roditelja te već na samom početku školovanja imaju lošije startne pozicije. I one se protežu tijekom cijelog školovanja. Također, izmjereno je da djeca koja su išla u vrtić postižu u pravilu deset posto bolje rezultate na PISA testiranju (međunarodno istraživanje procjena znanja i vještina petnaestogodišnjih učenika) od onih koji nisu bili uključeni u programe predškolskog odgoja.

Obvezna predškola

Optimizam da bi se uskoro moglo nešto promijeniti o pitanju programa odgoja i obrazovanja djece predškolske dobi govore najave iz Ministarstva obrazovanja kako za sve generaciju djece koje kreće u prvi razred osnovne škole od jeseni 2015. godine nadalje predškola biti obavezna. Prema prvom Nacrtu Pravilnika o predškoli program predškole provodio bi se od 1. listopada do 31. svibnja u ukupnom trajanju do 250 sati godišnje za djecu koja nisu polaznici redovitog programa dječjeg vrtića. Kada je pak u pitanju sadržaj programa predškole, Nacrt Pravilnika naglasak stavlja na to da program predškole mora kod djece potaknuti razvoj spoznaja, vještina i navika sukladno njihovim sposobnostima kako bi na taj način stekla kompetencije potrebne za uključivanje u osnovnoškolski sustav odgoja i obrazovanja. Kao kompetencije koje pak dijete u godini prije polaska u osnovnu školu treba steći navodi se: komunikaciju na materinskom jeziku, prepoznavanje komunikacije na stranim jezicima, matematičke kompetencije i osnovne kompetencije u prirodoslovlju i tehnologiji, digitalne kompetencije, socijalne i građanske kompetencije, inicijativnost i poduzetništvo te kulturnu svijest i izražavanje.

Dubravka Pađen-Farkaš

potpredsjednica Društva Naša djeca iz Osijeka

Neki roditelji misle da dijete ništa ne gubi kada ga čuva baka, ali u većini slučajeva nisu u pravu

Možda ste propustili...