Objavljeno 29. srpnja, 2014.
Samo 28,5 posto od novih vozila u prvih je šest mjeseci ove godine kupljeno od strane građana
Prva polovina godine u našoj je zemlji, bar kad se govori o prodaji novih automobila, u priličnom plusu. Do kraja lipnja ove godine u Hrvatskoj je registrirano 21.133 nova osobna vozila, što je za golemih 37,4 posto više od brojke koju smo zabilježili u prvoj polovici prethodne godine (tada je bilo registrirano 15.384 nova osobna vozila). Ove su brojke prilično ohrabrujuće, ali samo na prvi pogled.
Varljivost brojki na prvi pogled proistječe iz nekoliko zanimljivih procesa, a za ovu priliku izdvojili smo četiri najvažnija. Pa idemo redom. U prošloj je godini zabilježen rekordno nizak broj registracija novih vozila, te je s tog naslova, statistički govoreći, lanjska osnovica bila izrazito niska. Tako je ovogodišnji skok tržišnih brojki lakše razumljiv ako se imaju na umu prošlogodišnji negativni trendovi i prilično niske brojke s kojim sada uspoređujemo iste veličine. A da bismo dobili što realniju sliku, poslužit će nam usporedba s jednom drugom također recesijskom godinom.
“Poguranac” iz javnih nabava
Kad bi se ovogodišnje podatke za pola godine uspoređivalo s onima iz istog razdoblja 2011. godine (znači, u godini koja je jednako tako krizna kakva je i ova; namjerno je izbjegnuta usporedba s predkriznom 2008. godinom), onda se vidi utemeljenost ove tvrdnje o niskoj osnovici za usporedbu. Tako je u prvih šest mjeseci ove godine u odnosu na isto razdoblje spominjane 2011. godine zabilježen pad registracija novih osobnih vozila od visokih 8,7 posto (ove godine 21.133 registracije novih osobnih vozila prema 23.137 novih osobnih vozila u šest mjeseci 2011. godine). Naravno, uzroke te lanjske niske osnovice možemo tražiti u nekoliko razloga: ekonomsko stanje u zemlji, velika očekivanja od ulaska u EU i utjecaj željenog smanjenja cijena vozila (koje se na kraju nije dogodilo), ali i prilično konzervativno poslovno planiranje rent-a-car tvrtki uoči lanjske turističke sezone.
Uz ovu nisku osnovicu, drugi razlog ove velike korekcije trenda treba tražiti i u velikim javnim nabavama (kakve nismo zabilježili u ovom kriznom razdoblju, bar ne u tolikom broju). Tako su tržišne brojke dodatno napuhale javne nabave novih vozila za Vladu i ministarstva (oko 10 posto tržišta je bio ovaj "poguranac" iz javnih nabava). Ovaj veliki doprinos javnih nabava najviše je zabilježen u mjesecima velikog rasta tržišta novih vozila (ožujak, travanj i dio svibnja). U ostatku godine ne treba očekivati neki sličan "prinos" s naslova velikih javnih nabava u vladinom sektoru.
Privatni kupci se primirili
Treći "uzročnik" rasta tržišta leži u nabavljanju i/ili proširenju voznog parka nekih poduzeća koja su u prvoj polovici godine podebljale brojke na sličnoj razini kao i javni sektor (velike javne nabave gospodarskog sektora). Posljednju skupinu razloga povećanja tržišta pronalazimo u povećanju broja isporuka vozila rent-a-car tvrtkama koje su povećale ovogodišnje kontingente za oko jednu četvrtinu u odnosu na lanjske količine novih vozila.
Imajući na umu ove informacije, porast prodaje je posljedica ova četiri procesa, a nikako oživljavanja ekonomije. Da je ova tvrdnja ispravna, pokazuje podatak o vrstama kupaca (vlasništvo) gdje se iz godine u godinu smanjuje udio tzv. privatnih kupaca (građani). Samo 28,5 posto od novih vozila u prvih je šest mjeseci ove godine kupljeno od građana (prije krize je omjer bio bitno drugačiji, odnosno oko 60 posto je otpadalo na građane kao kupce, a pravne osobe do 40 posto). I sve dok bude ovakav omjer, nećemo moći govoriti o značajnijem oživljavanju tržišta novih vozila.
Priredio: Milan BUGARIĆ
Raste prodaja rabljenih vozila
U prvih je šest mjeseci registrirano 37,4 posto više novih vozila u odnosu na isto prošlogodišnje razdoblje. Znatno veći rast na međugodišnjoj razini zabilježen je za rabljena osobna vozila kod kojih je rast od 214,9 posto (s 5845 iz prvih šest mjeseci prošle godine na ovogodišnjih 18.407). Tako je trend kod rabljenih vozila, a koji je započet ulaskom u EU, nastavljen i u prvih šest mjeseci ove godine. Pritom je važno podvući kako je i dalje najveći dio rabljenih vozila koja se uvoze u Hrvatsku star deset i više godina. Ovaj je skok, ali i starosna struktura uvezenih rabljenih vozila, izravna posljedica ulaska RH u EU, čime su ukinute neke barijere za uvoz rabljenih vozila. To je s jedne strane povećalo uvoz, ali i znatno promijenilo starosnu strukturu uvezenih vozila, a time i voznog parka.
Promatrano skupno, odnosno registracije novih i rabljenih osobnih vozila, zabilježen je rast registracija od 86,3 %, odnosno u šest je mjeseci registrirano 18.311 osobnih vozila više u odnosu na isto rzdoblje lani. Uz važnu napomenu, znatno je veći doprinos ovom skoku na strani rabljenih vozila.
Volkswagen prvi u Hrvatskoj i Europi
Vrh ljestvice pripada Volkswagenu koji s 3336 vozila ima 15,8 posto tržišta (u odnosu na lanjskih 2567 vozila i tržišni udio od 16,7 posto). Na drugom je mjestu Opel s 2851 vozilom, ili 13,5 % tržišta. Škoda je treća s 2477 vozila ili 11,7 %, Peugeot četvrti koji s 1449 vozila pokriva 6,9 % tržišta, dok Citroën s 1.223 vozila ima 6,1 % tržišta. Zanimljiv je još jedan podatak: među 38 marki vozila čija su vozila registrirana u prvih pet mjeseci u našoj zemlji, porast registracija u odnosu na prošlogodišnje isto razdoblje zabilježile su njih 27. Pet se marki izdvaja s nešto većim rastom: Mitsubishi (+238%), Škoda (+233%), Fiat (rast 195%), Seat (+108%) i Mini (+92%). Najveći pad prodaje automobila bilježe: Chevrolet (-69%), Kia (-20%), Honda (-15%) i Hyundai (-2%).
Na vrhu najprodavanijih modela u našoj zemlji u prvih je pet mjeseci Škoda Octavia s 1543 vozila, a slijede VW Golf (1178), Opel Astra (1126), Opel Corsa (1114), VW Polo (929), Hyundai i30 (680), Škoda Rapid (579), Ford Fiesta (531), Volkswagen Up (489) i VW Passat (457).
Usporenje rasta u drugom dijelu godine
Može se pretpostaviti da će na mjesečnoj razini ublažavanje rasta biti zabilježeno u drugom dijelu godine, odnosno nakon prve godišnjice članstva u EU. Moglo bi se reći kako bi druga polovica ove godine mogla znatno više sličiti na drugu polovicu 2013. nego na prvi dio ove godine.