Novosti
KAKO OTPLAĆIVATI KREDIT?

Zbog otkaza i smanjene plaće tisuće građana traže moratorij na kredit
Objavljeno 22. travnja, 2014.
Najčešći razlozi klijenata za ugovaranje moratorija gubitak je posla te neisplata plaće

Od predrecesijske 2008. godine pa do danas više je desetaka tisuća hrvatskih građana ostalo bez posla. S druge strane, oni koji su još na svojim radnim mjestima suočili su se s rezanjem plaća.

Zajedničko dobrom dijelu jednih i drugih jest da imaju kreditna zaduženja i mnogi su odlučili zatražiti odgodu otplate, odnosno moratorij. U Zagrebačkoj banci, koja broji najviše korisnika, trenutačno su u fazi restrukturiranja krediti 2.500 klijenata. Od 2009. do kraja 2013. odobreno je gotovo 30.000 restrukturiranih kredita. U Splitskoj banci stotinjak je klijenata zatražilo moratorij - deset posto ih je s područja Slavonije.

Na bolovanju

Mjere za lakšu otplatu kredita podignutih kod Erste banke trenutačno koristi približno 1.100 klijenata banke i to najviše za gotovinske kredite, a oko 12 posto ugovorenih olakšica odnosi se na područje Slavonije. Ni u RBA-u ne skrivaju kako od početka krize bilježe povećana interes klijenata za moratorijem.

- Najčešći razlozi klijenata za ugovaranje moratorija gubitak je posla, smanjenje prihoda te neredovita isplata plaće. Klijenti također podnose zahtjev za moratorij po kreditu za vrijeme bolovanja, uslijed komplikacija u trudnoći, odnosno za vrijeme rodiljnoga dopusta - objašnjavaju u ovoj banci.

U Hypo banci ne preciziraju broj, samo kažu kako je sličan kao u ovom razdoblju lani, pri čemu Slavonija i Baranje ne odskaču od ostatka Hrvatske.

Erste banka svojim klijentima nudi dvije mjere za lakšu otplatu kredita - poček kredita uz smanjenje kamatne stope na tri posto, ili produljenje roka otplate kredita. Kod RBA visina kamatne stope moratorija ugovorenog uz plaćanje kamate moratorija jednaka je visini redovne kamatne stope prema kojoj se kredit otplaćuje. U ZABI sve ovisi o pojedinom kreditu, odnosno u kojoj je fazi otplate, jer financijski efekti za odabir plaćanja kamate ili naknade različiti su pa bankar u razgovoru s klijentom izračunava koja je varijanta klijentu isplativija.

Plaća se kamata

Hypo banka u svome tzv. “Modelu I” klijentu omogućava da ne otplaćuje glavnicu, ali je dužan platiti kamatu, pri čemu periodičnost plaćanja kamate odabire sam. U PBZ-u ističu kako nastoje pronalaziti različita rješenja i primjenjuju različite modele naplate počevši od dogovora o otplati, reprogramu, počeku pa sve do nagodbi. Uglavnom, osnovni cilj ovih mjera jest smanjiti mjesečna kreditna opterećenja te tako klijentima osloboditi dio sredstava i za eventualne druge potrebe.

Klijent kojemu se tijekom moratorija popravi financijska situacija može se vratiti u prethodni režim otplate bez plaćanja naknade. Posebna pogodnost ugovaranja moratorija je u slučaju rodiljnoga dopusta. Tada se naknada za ugovaranje moratorija ne naplaćuje, a moratorij može ugovoriti i korisnik kredita koji je bračni drug osobe koja je na rodiljnom dopustu, odnosno čuvanju trudnoće.

Dario KUŠTRO
INDIVIDUALNI PRISTUP BANAKA

Odgoda otplate uglavnom se odobrava na rok do 12 mjeseci, odobrava se u slučaju gubitka posla, dugotrajnog bolovanja, značajnog smanjenje prihoda, ili u drugim situacijama koje imaju utjecaj na značajno pogoršanje financijskog položaja klijenta. Zajedničko svim bankama jest to da svakom klijentu kod odobravanja moratorija pristupaju - individualno.

30

tisuća restrukturiranih kredita odobreno je u Zagrebačkoj banci od 2009. do kraja 2013. godine